כוחה של משטרה בישראל

אני רוצה לראות פה הרמת ידיים, חברים: מי חושב שמשטרת ישראל תמיד אומר את האמת ולעולם לא משקרת?
טוב, עזבו – אם הרמתם ידיים, בכל מקרה אני לא רוצה לראות אותן, אז טוב שאני יושב מהצד הזה של הצג, ולא לידכם.

בעבר כבר היו לי כל מיני היתקלויות אישיות עם כוחה של המשטרה לזרוע שקרים, כך שזה לא מאוד מפתיע אותי, ועדיין – השבוע זה קרה שוב:
בהפגנה של השמאל מול משרד הביטחון, נעצר ביום שני שעבר בחור בשם מתן כהן, בעילת "תקיפת שוטר".
על העילה הזו אני שומע כל הזמן, והיא לרוב מאוד מופרכת, כי לרוב האנשים יש שכל לא להתנגד למעצר. משום מה, כל יומיים שומעים על מישהו ש'מתנגד למעצר'.

הפעם, למתן כהן היה אליבי מאוד מוצק – צילמו את המעצר שלו, ונראה שהוא הורם באוויר, ונלקח לניידת ע"י שני שוטרי יס"מ. אז כן, היתה התגרות מצידו, שהסתכמה בצעקה: "חבר'ה, בואו לכביש!". זהו. לא הורמה אף יד שלו לכיוון שוטרים או אחרים. בכל זאת, המשטרה עצרה אותו.

הנה האליבי של מתן כהן:

האם היתה פה תקיפה של שוטר? האם היתה עילה אמיתית למעצר הזה? מן הסתם התשובה היא חד משמעית – לא.

במדינה נורמטיבית, בית המשפט היה בודק את כל הראיות, כולל אלו של הסנגור, כמובן, לפני החלטה להאריך מעצר של חשוד בתקיפת שוטר, נכון? אז מתברר שוב – שאנחנו לא ממש מדינה נורמטיבית. הנה מה שקרה בפועל (ציטוט מיו-פוסט):

בדיון הארכת המעצר ביקש סניגורו של כהן, עו"ד ידין עילם, להציג בפני השופטת קלטת וידאו שתיעדה את ההפגנה, ואשר מוכיחה ללא צל של ספק שכהן לא תקף אף שוטר. השופטת, דניאלה שריזלי [שהיתה בעברה תובעת משטרתית], פשוט סירבה לצפות בווידאו, והאריכה את מעצרו של כהן לבקשת המשטרה. שיריזלי הסתפקה בדו"ח השקרי של השוטר העוצר, קבעה שיש יסוד סביר לבקשת המעצר, ואף הגדילה לעשות כשנזפה בסניגור על שהוא "ממקד את טענותיו בזכות האזרח לחופש הביטוי"

רגע, שניה.. מה?? WTF?
אחרי זה מערכת המשפט בוכה לתקשורת כמה האמון של הציבור בה ירד? בטח שהוא יירד! למה שלא יירד?
וכאמור – זה לא מקרה יחיד. אני אישית נאלצתי להודות בדבר שלא ביצעתי לפני כשנתיים, לאחר ששני שוטרים תיאמו ביניהם גרסאות, והשופט לא היה מוכן להקשיב לדבריי. השופט גם ביקר אותי ואמר לי לומר תודה, שהוא לא מכניס אותי לכלא.

והנה עוד כמה מילים על המשך הפרשה, שוב מאותה כתבה של רחביה ברמן ביו-פוסט:

ארבע שעות לאחר מכן הצילה השופטת המחוזית דניה קרת-מאיר את כבודה האבוד של מערכת המשפט הישראלית, כשעשתה את הדבר הבסיסי והפשוט של עיון בחומר הראיות המוצע על ידי הסניגור, ראתה שתקיפת שוטר ודאי לא היתה, ושחררה את כהן למעצר בית. למה למעצר בית ולא שחרור מלא? אולי כי השופטת ראתה, שאם השוטרים לא היו מתעקשים לקפוץ מעל לפופיק ולהשתמש בג'וקר הרב-תכליתי הקבוע של "תקיפת שוטר", ייתכן שאשכרה היה להם קייס כלשהו נגד כהן – על הפרת הסדר. בווידאו נראה כהן קורא למפגינים לרדת לכביש, אבל רואים בבירור שהוא לא תקף איש ובוודאי לא תקף באגרופים כמה וכמה פעמים כדברי הקלגס השקרן, שכמובן לא ייענש על ניסיונו להפליל אזרח בעבירה, הגוררת עמה עונש מינימום של מאסר בפועל. ואולי השופטת קרת-מאיר סתם רצתה לתת למשטרה צ'אנס להוכיח בכל זאת את טענותיה. אז היא גזרה על כהן מעצר בית של 12 שעות. המשטרה, שלא הצליחה לנצל פרק זמן זה כדי להוכיח את טענתה, מתעקשת שבכל זאת תגיש נגדו כתב אישום על תקיפת שוטר. מעניין לראות אם האיום יתממש.

מי אמר מדינת משטרה ולא קיבל?


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

2 תגובות לפוסט “כוחה של משטרה בישראל”

post_author." -->\n"; ?>
  1. שי הגיב:

    א. תלונה למח"ש
    ב. ערור על מעצר הבית
    ג. תביעה אזרחית כנגד השוטר על לשון הרע במסגרת עדות שקר

    ומהם שמות השוטרים השקרנים? כדאי לפרסם את שמם ברשת.
    לפעמים אור השמש היא התרופה הטובה ביותר.

  2. שי הגיב:

    (מחליף את התגובה הקודמת)

    אם אנחנו לא נדרוש ממערכת המשפט שלנו צדק ויושר, אם אנחנו לא נעשה את הצעדים העומדים לרשותנו לשיפור המצב, אנחנו מאבדים את הזכות להתלונן על המצב.

    א. מהם שמות השוטרים? מדובר בהליך בבית משפט, והמידע אמור להיות זמין לציבור מכח החוק. לפעמים אור השמש היא התרופה הטובה ביותר.
    ב. תלונה למח"ש
    ג. תביעה אזרחית כנגד השוטר על לשון הרע במסגרת עדות שקר

    אין ספק שהמשטרה לא תמיד מקפידה הקפדת יתרה על אמירת אמת מדוייקת בבית המשפט. הפתרון הוא לא רק לקטר, אלא לנסות ולגבות מחיר _משפטי_ מאוד מאוד גבוה מהמשטרה בכל מקרה שניתן להוכיח, כך שהסיכון שבשקר יעלה בהרבה על הרווח של הרשעה יחידה. צריך ללכת למח"ש, ולעתור לבג"ץ אם מחליטים על אי הגשת כתבי אישום נגד השוטרים, לתבוע שוטרים שסרחו גם בתביעה אזרחית, וללכת אחורה ולבדוק את כל המשפטים שבהם השוטרים היו מעורבים בעבר, כי אמירת שקר היא תבנית התנהגות שחוזרת על עצמה.