שופרי המשטר

רק לפני כמה ימים סיימתי לכתוב פוסט נוסף על משטרת ארצינו ולהגיב לעירא על בקשתו לרדת מגבם של השוטרים המסכנים.
ובימים האחרונים, אני מרגיש כמו במבול של כתבות / אזכורים על המשטרה ועל הדרך המגוחכת שבה פועלת מדינת החלם שלנו ושופרי המשטר שלה.
דוגמאות:

1. אלימות משטרתית שאינה יודעת גבולות, כנגד העולים האתיופים – כתבה שהתפרסמה בסוף השבוע במוסך "7 ימים" בידיעות אחרונות. אם רק חצי ממה שסופר שם נכון – אנחנו בבעיה גדולה מאוד. הנה שניים מהמקרים המצוינים בכתבה:
א. שוטר מתחנת ראשל"צ שבועט בילד אתיופי בן 11, עד שהוא גורם לפצעים פנימיים בבטן ובכבד של הילד, וטוען אחר כך בשיא הרצינות ש"הילד מעד" מעל גדר.
ב. שוטר נוסף מתחנת לוד סטר לנערה אתיופית בת 19, על כך "שהתערבה" בזמן שהוא ניסה להכות ילדים שלא פשעו במאום.

2. תושבת הרצליה בת 42, שנתפסה חוצה באדום, היתה ללא תעודת זהות ולכן נאזקה והועברה למעצר בתחנת משטרה.

3. מוקד 100 של משטרת לוד, שקורס עקב עומס פניות על רעש ביום חמישי בלילה, גורם לאזרח ותושב העיר לפנות לעזרה לתחנת כפר סבא.

4. שוטרים שאינם יודעים את החוק. הלינקים האחרונים הם בעיקר דוגמאות מהשבוע האחרון.

5. משטרת כרמיאל, שסוגרת תיק של נערים מקומיים על תקיפת בחור דרוזי, בגלל המבטא ה'ערבי' שלו, בתואנה שאין הוכחה שהנער הערבי לא תקף אותם. כמובן. ברור שנער אחד יתקוף 30 נערים אחרים.

6. אתר האינטרנט ה"חדש" של המשטרה שהוקם לפני חודשים רבים, ועדיין מחכה לאישור הסמפכ"ל, למרות שהאתר קיבל כבר את כל המחמאות והאישורים מכל שדירת הפיקוד. בינתיים, האתר מפיל את שוא"ש, וב-IE האתר נראה מיושן, וגם אינו מעודכן (למשל "אגף שיטור וביטחון", אגף שעוד ב-2005 הוחלט לא להקימו). ד"א, מדובר באותו סמפכ"ל שככל הנראה יש לו מספיק זמן לארגן את כל מערך החבלה של איזור ירושלים, לתצוגת תכלית לכבוד יום הולדתו של בנו.

איך אני אמור לכבד משטרה, שנוהגת בצורה כזו, ועוד טוענת בשיא הרצינות שאלה "מקרים קיצוניים שאינם מעידים על הכלל"? אלה דברים שהעליתי בחיפוש של השבוע וחצי האחרונים ב-ynet הארצי והמקומי. בכירי המשטרה, טוענים כמובן, שה"מדינה נכשלה". לא המשטרה, אלא המדינה.

וכמובן – הרעיון החדש המשותף של משטרת ישראל ושל משרד הפנים: דרכון ותעודת זהות ביומטריים.
אני קורא את כל אלה שמנסים להצדיק את העניין הזה באמתלה של איומים, ש"דברים נוראים ואיומים יקרו אם לא נעשה את זה". או ש"זה יקל עשרת מונים את העובדה על משטרת ישראל", או אפילו שהעניין "יעזור לציבור שומרי החוק בישראל נגד גניבת זהויות". תסלחו לי, אבל יש לי מילה אחת שעומדת לי בראש בימים האחרונים בהקשר הזה: בולשיט.

אם משטרת ישראל כל כך דואגת לגבי גניבת זהויות, אולי כדאי שתשים לב לרשימת העוסקים המורשים של B&D ישראל שמתפרסמת ללא בעיה (עירא כתב על זה כבר פוסט שלם, ובעקבותיו גם וואלה). אולי כדאי היה לשים לב לעובדה שמרשם האוכלוסין נפרץ ומופץ לכל דורש על גבי הרשת, בלי שהמשטרה תעשה משהו לגבי זה. איך אותה משטרה יכולה להבטיח לנו שדבר דומה לא יקרה למאגר ביומטרי? תנ"צ משה מזרחי, ראש אגף החקירות לשעבר, כתב היום ב"ישראל היום" במדור "דעות", שהוא לא מבין איך תושבי ישראל מוכנים לתת למידע על חשבונות הבנק שלהם להתפרסם ברשת, והם מפחדים ממאגר תושבים ביומטרי.
ובכן, מר מזרחי – הרשה לי לענות לך: הבנקים, כמו חברות פרטיות רבות אחרות, עושות את כל שביכולתן על מנת למנוע פריצות כמו אלה שמתרחשות מתחת לאפה של משטרת ישראל ומשרד הפנים על בסיס יומי. משטרת ישראל, שכל מה שהיא יודעת לעשות זה להקים ועדות חקירה בדיעבד, על דברים שעם קצת שכל לא היו צריכים לקרות מלכתחילה, היא גוף שאי אפשר לסמוך עליו יותר. כל יום אתה שומע על עוד ועוד מקרים, הנותנים דוגמא בדיוק לבעיה הזו. ועזוב אותי משטויות וקלישאות שחוזרות על עצמן כמו "הרס משטר החוק" ו"טובת האזרח", כי המשטרה עצמה לא שומרת על החוק, ויש לי כל כך הרבה דוגמאות, שאני לא יודע באיזה אגף במשטרה אני צריך להתחיל. וכל זה עוד לפני שהתחלתי לדבר על זכויות האדם שהמשטרה מפירה באופן תדיר גם ככה (רק בשביל זה, ד"א, החלטתי להוסיף תגית חדשה, ע"ש הכותרת של הפוסט הזה).

השוטרים הם רחוקים מלהיות מסכנים. הם מנצלים היום את עובדת היותם עובדי משטרה, על מנת להשתמש בכוח שלהם בצורה צינית, כאילו להראות לכולם שהם בעצם מעל החוק. ואז קם לך השר לביטחון פנים, ואומר לך בפנים רציניות לגמרי, ש"הממשלה החליטה לפגוע בביטחון הפנים במדינה". שוב – לא המשטרה אשמה, אלא הממשלה. בפנים תמימות של עובד ציבור נעלב, זה מה שיש לדיכטר לומר על הקיצוץ בתקציב משרדו: "מה צריך הציבור להבין מכך? מה צריכים השוטרים להבין מכך? שביטחון הפנים לא חשוב?" התשובה שלי למר דיכטר היא: "לא, מר דיכטר. זה מה שאתה מבין. אני, בתור אזרח, מבין מזה שהמשטרה לא עושה את העבודה שלה כמו שצריך גם ככה, עם השוטרים שיש לה. האם אני, כמשלם מיסים, רוצה עוד כאלה אנשים שיאכפו את החוקים בצורה כל כך מעוותת?".


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.