על מאגרים ביומטריים וקייטנות

שמתי לב לאחרונה, שאני לא כותב מספיק על נושאים רציניים, שנוגעים לכולנו. לרוב אני מסתפק לקרוא על זה אצל אחרים, ואצל עירא בעיקר, לצקצק בלשוני על כך ש"איך הגענו למצב הזה?", ועובר הלאה. לפעמים אני דן על הדברים עם אותם חברים, עם זוגתי – אבל בגדול – אני עובר לדברים האחרים שמעסיקים אותי (ולא חסרים דברים כאלה).

אבל באחרונה אני מרגיש שאנחנו הולכים לקראת אבדון אמיתי, שרבים מהבלוגרים כבר כותבים עליהם. האמת? אין לי הרבה מה להוסיף. המאגר הביומטרי הוא אסון למדינת ישראל. מי שעוד לא מבין את זה, יבין את זה מאוחר מדי. הבעיה היא, שגם אלה שכן מבינים את זה, לא מצליחים לגרום לח"כ אחד (שהחליט להכריז על עצמו, ככל הנראה" כ"קיסר" מודרני), להקשיב להם. והם לא אשמים בזה הפעם. יושב אדם בשם מאיר שטרית, שקיבל כוח עצום בידיו, ומסרב בתוקף להקשיב לכך שהמאגר הביומטרי, שהוא כל כך להוט אחריו, סותר חוקי יסוד במדינת ישראל (כגון: "חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו"), ומסכן ציבור שלם של תיירים במדינות העולם. יתרה מכך, מתברר שהאיש אינו בוחל בנקיטת שפה משפילה כנגד היועצת המשפטית של הוועדה, וכנגד כל מי שמביע הסתייגויות כנגד המהלך. מיכאל איתן? איתן כבל? שילכו לחפש לעצמם מטרות קלות יותר. שטרית, לפי מה שנאמר לי, אפילו לא נותן להסתייגויות אלה פתחון פה אצלו בוועדה. הוא המלך, והוא יחליט.

מדהים שכך פועלים מחוקקים במדינת ישראל. הייתי המום מחוויותיו של עירא (שאני בטוח שהוא יספר עליהן בקרוב מאוד) בוועדת הכנסת.
ואז הגיע הפוסט של היום של זיגמונד, שאך פתח את בלוגו בימים האחרונים (ובינתיים אני חייב לציין שאני מאוד נהנה מהכתיבה שלו). לומר שהתפלאתי מהטור הזה, שהוא הצביע עליו בפוסט? מחוקקינו הנפלאים לא קוראים על מה הם חותמים. ועל זה כנראה בונה גם קומראד שטרית.
וכאילו זה לא מספיק, מתברר שמר שטרית הכניס את מנכ"ל OTI לישיבת הוועדה, כדי לספר על היכולות של המערכת, תוך שהוא מסרב להתייחס לבעיות שעלולות להיווצר. וכל זה עוד לפני שאפילו יצא מכרז! נשמע לכם כמו מכרז תפור? אני כבר לא יכול לחכות לקרוא על זה באיזה עיתון, ועל ה"הפתעה" שהכניס שטרית בדלת האחורית.

אין לי מושג איך כל זה ייגמר. ככל הנראה – זה לא ייגמר בטוב. ככה זה נראה כרגע. הפסימיות היא נחלת כלל הבלוגרים לאחרונה, ואני חייב לציין שאני מבין אותם לגמרי. הרי אפילו את המטרה העיקרית של המאגר – הביטחון של מדינת ישראל – המאגר הזה לא ישרת נאמנה. ההיפך – בהנחה שהמאגר ידלוף – והוא ידלוף, שלא יהיה לכם ספק בכך – זה רק עניין של זמן עד שאנשים חפים מפשע ייעצרו על לא עוול בכפם, שלא לדבר על כך שבכל העולם יוכלו לזהות אתכם כישראלים, עוד לפני שהספקתם לומר "שלום". אז למה לנו כל הטירוף הזה? כי מאיר שטרית רוצה. אם תגלו יום אחד ששטרית קיבל משהו מתחת לשולחן, אל תהיו מופתעים.

אבל זה לא נגמר בעניין הזה. מה הקשר ל"קייטנות" שבכותרת, אתם בטח שואלים את עצמיכם. עוד פוסט שקראתי אצל זיגמונד, עוסק בקייטנת "טרייד כיף". זוהי "קייטנה", שהוקמה ע"י חברה למסחר בבורסה, והיא אמורה לתת לנערים בני 14-18 סכום של 10,000 ש"ח, אמיתיים לחלוטין, שבהם הם אמורים לשחק בבורסה, בהנחיית הברוקרים.
לא יודע מה אתכם? אבל אני הזדעזעתי.
כתגובה כתבתי אצל זיגמונד את הדברים הבאים, שהחלטתי להביאם גם פה, בגלל חשיבותם:

אני אמנם רחוק מלהיות קומוניסט בדיעותיי הכלכליות, אבל אני גם לא ממש קפיטליסט מטורף.
הבעיה היא, שבמה שהם מכנים "קייטנה", הוא בעצם הופך את הכסף, בגיל ההתבגרות, למצגת הכל.
כאילו כלום לא חשוב – רק הכסף. גם ככה העולם הזה השתגע לחלוטין, עם כל מה שקורה עם מותגים, כשילד בן שנה הולך עם חליפה של טומי הילפינגר, וכשהוא "כבר" בן 3, ההורים קונים לו ג'ינס ליווי'ס במחיר רבע ממשכורת מינימום.
עכשיו בגיל 14, לוקחים בחור שבדיוק מעצב את אישיותו, והופכים אותו למהמר בפוטנציה? ועם מה? עם כסף של ההורים שלו? הרי ברגע שהנער יחזור הביתה, ה"ריגוש" הזה כבר לא יעלה להוריו מאות שקלים על ג'ינס או חולצה, אלא אלפי שקלים, כדי לספק את היצר החדש שנער "רכש".

וברור שכל זה נעשה ע"י חברה, שכל עניינה הוא לגרום לעוד ועוד אנשים להשקיע דרכה כספים.
ניגוד עניינים? מה פתאום? אם אני הייתי מבקר המדינה, או גורם משפיע כלשהו – הייתי סוגר בפני החברה הזו את האפשרות לגרום לדבר כזה לקרות. אולי אני לא אהיה אבא טוב כל כך, אבל אני כבר מעדיף לקחת את הילד שלי (כשיהיה לי..) ל"קייטנת סינגל-מאלט". אם כבר חינוך – כדאי ללמד את הילד גם ליהנות. אם כבר לקחת כסף, תלמד לא להתרגש ממנו כל כך. תלמד לעשות איתו משהו שאתה אוהב.
"להתרגש" מכסף נשמע לי כל כך מעוות. ועוד בגילאים האלה שהם מכוונים אליהם..

איך זה קשור למאגרים הביומטריים, ולמה שמתי את שניהם תחת פוסט אחד?
כי בשניהם חשובה ההדגשה – מה כסף עושה לבנאדם. כסף מעוור, משחית, מעודד כוח בצורתו הגועלית ביותר. נכון – הוא גם יכול לעזור במקרים מסויימים. אבל ברגע שהוא משמש לפגיעה באנשים תמימים, צריך לעצור את הכל. הבעיה היא, שהרכבת הזאת כבר לא עוצרת בתחנת המוסר, לצערי.

איך הגענו למצב הזה, לעזאזל?


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

8 תגובות לפוסט “על מאגרים ביומטריים וקייטנות”

post_author." -->\n"; ?>
  1. צריך לחזור על זה שוב ושוב כמו מנטרה- המערכת המוניטרית כפי שאנחנו מכירים אותה היום(קרי-בנקים, הלוואות, ריבית, מט"ח, אגחי"ם) היא דת המונית שמטרתה אחת-להמשיך להזרים את הריבית והעמלות לבנקים.
    כל הכסף בא מהבנקים וחוזר עם ריבית.
    כל עסקה או הימור בבורסה בין אם על סחורה או ברכישת מט"ח חוזרת לבנקים כעמלה, כל הפסד בהימור צריך לכסות בעוד הלוואות שמשמעותן עוד ריבית ועוד רווח לבנקים, האין זו מערכת מושלמת?

  2. זיגמונד הגיב:

    תודה רבה על המחמאות, שמח שיש אנשים שנהנים (בינתיים) ממה שאני כותב. הפרק השני בסדרה (או לפחות חלקו הראשון) כבר עלה. מחכה בשקיקה לתגובתך (הכנה!).

    זיגמונד

  3. עירא הגיב:

    ואני דעותי דווקא חלוקות בנושא קייטנת הבורסא. אולי יש פה קפיטליזם ואולי יש פה ריאליזם, תלוי מה עוד מלמדים שם את הילדים.

  4. אלדד הגיב:

    אני לא מבין בכלל מה הקשר בין הביומטרי והטריידכיף
    מה רע בכך שילמדו בני נוער על הבורסה?
    לפחות שינתבו את כל החומרניות שכולנו יודעים שיש בהם לכיוון חיובי.
    אם מאיר ברק רוצה לתרום מזמנו וכספו זו זכותו
    ותפסיק להיות כזה תמים-זה עולם חומרני ורק ממשיך להחמיר ומאיר ברק לא אשם בזה ובוודאי שלא מעודד את זה – מסחור יומי הוא מקצוע – כמו מורה, כמו רופא, כמו עו"ד כמו כל מקצוע אחר.
    אני דווקא מועדד יוזמות חופשיות ככה השוק עובד
    וכל מי שמבין משהו יודע את זה
    ראינו למה הסוציאליזם הביא אותנו- מובטלים שחיים כמו עלוקות על חשבון מדינת ישראל ומוצצים מדמם של אזרחים עובדים וחרוצים- וכל מי שמכיר את ברק יכול בהחלט להעיד שהוא אחד כזה.
    די ליפי הנפש
    הגזמתם הפעם !
    באמת!!!

  5. גיא הגיב:

    אלדד, את הקשר ציינתי בצורה מפורשת.
    אני לא תמים. העולם הוא אכן חומרני לאין שיעור. וזה כואב לי לחשוב שאנחנו הולכים ומדרדרים אותו ואת דור העתיד שלנו בלי לחשוב על הנזקים.

    אבל כסף הוא לא חזות הכל. ואם אתה חושב שכן – אתה מוכיח את דעתי.
    מסחור יומי הוא אכן מקצוע – אבל בניגוד לרופא או עו"ד, ילד בגיל 14 לא הולך לנתח או לייצג מישהו בבית משפט.
    במקרה זה, הטרייד-כיף הזה נותן לילדים, קטינים, סכום שהוא גבוה מאוד במונחים של ילד בן 14, והמנחה של אותו קטין מנסה לגרום לו ל"ריגוש", ע"י עשיית כסף.
    זה נראה לי אבסורדי. יש ריגושים שילדים בני 14 יכולים ואולי אף צריכים לחוות. לעשות אחוזים על סכום 10,000 ש"ח, הוא לא אחד מאותם דברים, לעניות דעתי.

    אה – וגם אין לזה קשר ליפי נפש, אלדד. שום קשר. יש פשוט גבולות שצריך למתוח בפני ילדים בגילאים האלה. אני לא מתיימר להיות מטיף או משהו כזה, אבל לחשוב שלפני פחות מ-20 שנה, ה-100 שקל בחודש, שהייתי מקבל (במקרה הטוב) מאבי לימדו אותי איך להסתדר איתם. כשנכנסתי למינוס, למדתי שאני צריך ללכת לעבוד. למדתי שאני לא חייב לקנות ג'ינסים ב-500-800 שקל, כמו הרבה חבר'ה היום. ג'ינס ב-100-150 שקל זה מספק לחלוטין, גם אם לא כתוב עליו איזה שם של מותג ידוע. וה לא נגמר בזה. איכשהו, כשאני מבקש מההורים של עזרה כלכלית, יש לי מבט מלא בושה על הפנים. אז לתת לילד שלי, בגיל 14-15, סכום של 10,000 שקל כדי שיוכל לספק את "ריגושיו" החדשים??
    סלח לי, אבל זו נראה לי מציאות מאוד מעוותת. אלא אם כן הילד הזה עשה את הכסף הזה בעצמו, אני לא רואה שום סיבה שילדים בגילאים האלה יחזיקו סכומים כאלה בידיהם.
    אמנם נכון – הייתי מעביר שיעורי כלכלה לנערים המתקרבים יותר לגילאי 18, לסיומם של לימודי התיכון שלהם, אבל גם זה – לא באמצעות נתינת כסף לצורך "בזבוזים" בבורסה. וזה מה מאיר ברק עושה פה.

    מאיר ברק פשוט נותן כסף – שהוא כמו סם עבור ילדים מסוימים. אלדד, האם היית נותן לילדים בני 14 להסניף קוקאין, רק בגלל שיש את זה בעולם, והרבה אנשים עושים את זה? הרי גם שחקנים, עורכי דין והרבה אחרים עושים את זה! אז מה – זה בסדר?

    ושוב – מה קורה כשנער מגיע אחר כך הביתה? האם אתה זה שתצטרך לתת לו את הכסף, כדי להמשיך את ה"חינוך" הזה? לא ממש.

  6. אלדד הגיב:

    יש לי ילדים בגיל הזה ורשמתי את בני בן ה-17 לקורס
    האמינו לו שהוא מבין יםה מאוד שהוא לא עומד לקבל ממני כסף לאחר הקורס על מנת לסחור
    וגם הוא וגם חבריו שנרשמו לא עשו זאת על מנת להפוך לסוחרים אלא על מנת ללמוד על העולם הזה
    הרי ברור שאת הנוער בגיל הזה מעניינים דברים אחרים ובלוח הזמנים העמוס לעייפה שלהם המלא בלימודים, פעילות חברתית וכדומה ממש אי היכן "לדחוף, מסחר יומי.
    הם רק רוצים ללמוד משהו חדש. נראה לי שאתה רותם פה את הסוסים לפני העגלה- בוא נמתין לקורס ונראה מה יהיה אחרי- אז כולנו נהיה חכמים יותר. 🙂

  7. עירא הגיב:

    טוב, קטונתי מלדעת מה הם עושים שם בדיוק בטריידכיף הזה, אבל אם 10 ילדים סוחרים ב-10K ש"ח זה לא סיפור גדול. 1000 ש"ח זה סכום סמלי למדי להשתמש בו כדי להסביר את איך עובדת הכלכלה בעולם האמיתי שהם עוד מעט מצטרפים אליו לפני שהיא מתמוטטת בסביבות 2020.

    אני גם לא חושב שבורסה זה ענין להימורים. צריך לדעת איך מתנהגות מניות ככלל, ללמוד רקע על החברות, לחפש עליהם רקע, לבדוק עליהם מידע לתוך טבלת SWOT ולהחליט אם זו השקעה נבונה או לא, ובקיצור ממש לא לבחור מספר אקראי ברולטה. אני לא מבין למה אתה יוצא בצורה כזו מתלהמת, גיא.

    אלדד, מצד שני, מה שאתה מתאר איננו סוציאליזם ואיננו רווחה כי אם מדינת סעד, שזה דבר מאוד גרוע, ואני כסוציאליסט מסכים עם הנקודה הזו לחלוטין.

    מצד שני קפיטליזם "אידאלי" איננו בר-קיימא, הוא מניח הנחות פרועות וחסרות בסיס על יכולת כדור הארץ להחזיק צמיחה עד אין קץ, אבל נכונו לנו התמוטטויות שונות ומפחידות בשני העשורים הקרובים, ואת חלקן אפשר לראות כנובעות באופן ישיר מנזקי הקפיטליזם. אתה מוזמן ללמוד קצת חומר בנושא לפני שאתה מתחפר במבצר דעותיך. אם אתה רוצה, פנה אלי ואשלח לך חומר ספציפי בנידון (אל תניח שאזכור לחזור לבדוק כאן, אני אשכח).

  8. מ הגיב:

    מה רע בקיטנה נהפוכה ראיון מבורך שאני מקווה שימשך לעוד הרבה מאות שנים