ביקורת סרט: Watchmen – זהירות – ספוילרים!!

בספונטניות אין-קץ (כבר שכחתי לאחרונה שיש דבר כזה), קפצנו כמה חברים ליס-פלנט, כדי לראות את Watchmen. למרות הביקורות שדי קטלו את הסרט, קשה לי להתנתק מסרטים שקשורים לעולם הקומיקס או למשהו דומה.
אני חייב לומר שהדבר הכי משעשע בסרט הזה היה הפסקול. סרט עם פסקול מימי האייטיז החביבים, אבל הרבה מעבר לזה. כל אירוע קיבל משמעות אחרת לגמרי עם השיר שלו ברקע. כיף לשמוע את "הללויה" של ליאונרד כהן (למרות שיותר מדי סרטים החליטו להשתמש באינספור גרסאות שלו בשנים האחרונות), בסצינה שבה שני גיבורי-על מזדיינים ברכב-העל שלהם. שלא לדבר על הרקוויאם של מוצרט בסצינת הסיום, ועוד כל מיני הברקות.

העניין הוא, שהדגש בסרט הזה הוא על חבורת אנשים, שהחליטו לעטות על פניהם מסכות וחליפות למיניהם, ולהפוך למעין שומרי סדר. הם חיים במציאות אלטרנטיבית, בה ניקסון נמצא בעיצומה של הקדנציה החמישית (!!) שלו כנשיא ארה"ב, לאחר ניצחונה המזהיר של ארה"ב בוויטנאם (בעזרתם של אותם שומרי סדר, כמובן). אותם גיבורי-על, הם אנושיים להחריד (אני חושב שאחד מהם היה אפילו ילד כאפות בצעירותו – אני אתן לכם לנחש מיהו זה שאני מתכוון אליו), מלבד אולי אחד, ש"עבר תאונה מחרידה" והפך את עצמו.. ובכן.. למשהו כחול זוהר, עם איבר מין בגודל של סוס, שמשתלשל לו שם לאורך כל הסרט, כאילו שרירי החזה הכחולים-זוהרים שלו יצליחו להסיט את מבטו של הקהל (ואפילו הוא מצליח להיות קיטשי להחריד כל הסרט). האנושיות שלהם מתבטאת בהמון מובנים, כמו העובדה שגם כדי להגיע למצב אינטימי (להלן: זיקפה, למי שלא מבין רמזים עבים), הם צריכים להרגיש ריגוש מסוים, ולא מספיקה העובדה שהם אכן גיבורי-על. הם גם מסוגלים למות, מתברר. ואפילו די בקלות – למרות שהם לא ממש נותנים לזה לקרות (לפחות רובם).

יחד עם זאת, הסרט מצליח לארוך יותר משעתיים וחצי (ללא הפסקה! זונות! השלפוחית שלי כמעט התפוצצה שם!), וגם איכשהו להביא איתו דילמה לא ממש פופולרית של – האם זה מוסרי להרוג מיליונים בשביל להציל מליארדים? האם המחיר שווה את התוצאה? מתברר שאצל האמריקאים התשובה היא "כן. ללא ספק. אם צריך – נפעיל גם פצצות גרעיניות כדי להשמיד את כולם, וזאת רק כדי שיהיה שלום". המממ… נשמע מוכר, נכון? אני מניח שאת ההקבלה לעולם האמיתי תצטרכו אתם לעשות בעצמיכם. בין אם מדובר בביקורת על מימשלים מסוימים או לא, הדמויות בסרט הזה מצליחות גם להתפתח ולהגיע להחלטות מוסריות במהלכו. חלקן אף משתנות ללא הרף, עד לרגעיהן האחרונים.

כשיצאתי מהסרט, אני חייב להודות, שההרגשה היתה של בזבוז חלקי של שעתיים וחצי מחיי. ככל שאני חושב על זה יותר, אני רואה דברים שלא ראיתי אתמול בערב (אולי זה בגלל השלפוחית, שהסתירה לי את הסוף של הסרט). בסרט עצמו יש יותר דרמה מאקשן, כך שמי שמחפש את האקשן הרגיל של X-Men וכאלה, כדאי שימצא סרט אחר. הסרט הזה שם דגש על אופיים של "גיבורי העל", של האנשים מאחורי המסיכות. על הדרך, יש גם כמה סצינות אקשן. אבל זהו. הסרט הוא טוב. אפילו טוב מאוד. אבל צריך סבלנות בשבילו, ודי הרבה ממנה.

ועוד אנקדוטה קטנה לסיום:
בדרך הביתה, היתה לנו, לזוגתי ולי, התערבות לגבי זהותה של השחקנית ששיחקה את לורי ג'ופיטר (את פרטי ההתערבות אני אשאיר חסויים, ברשתוכם): תוואי הפנים שלה דומה שתי טיפות מים לאלו של לוסי לולס, להלן: זינה הנסיכה הלוחמת. אני טענתי שמדובר באותה שחקנית. זוגתי, שמכורה לזינה כבר שנים, טענה שמדובר בבמאי שכנראה החליט לקחת שחקנית דומה, לאפר אותה באופן דומה, ולתת לה צילומים שייראו כמו אלה שיש לזינה בסדרה. הדבר הראשון שעשינו כשהגענו הביתה, היה לבדוק ב-IMDB את זהותה של השחקנית. ובכן – מדובר במאלין אקרמן, בלונדינית בחייה ה"אמיתיים", שאני אכן רואה דמיון עצום בינה לבין לוסי לולס. שכחתי לקחת בחשבון שני דברים:
1. לוסי לולס התבגרה ונראית היום כמו מתאבק גרוזיני (זוגתי הולכת להרוג אותי על התיאור הזה – אני יודע).
2. אף פעם לא להתווכח עם זוגתי. בטח ובטח לא כאשר מדובר במעריצת זינה כמוה.

ציון סופי של קופי השבת: 8.5.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

5 תגובות לפוסט “ביקורת סרט: Watchmen – זהירות – ספוילרים!!”

post_author." -->\n"; ?>
  1. elindith הגיב:

    אני חשבתי שסילק ספקטור דווקא דומה מאד לבחורה הזו מהאוס. זו הרגשנית שהתחתנה עם חולה סרטן והוא מת לה. שהיה לה רומן עם צ'ייס. 😆

  2. גיא הגיב:

    לצערי, אני לא רואה יותר מדי טלוויזיה בעשור וחצי האחרונים. אני אמנם ראיתי איזה פרק או שניים של האוס (אני מת על יו לורי), אבל עד כדי לדעת מי זו "הרגשנית שהתחתנה עם חולה סרטן והוא מת לה. שהיה לה רומן עם צ’ייס" – עד כאן.. 🙂

  3. אלה הגיב:

    הוא מת לה? חוצפן!!! כמה פעמים הזהרנו אותה: "אל תנהלי רומן עם צ'ייס!!"… 🙂

  4. שי הגיב:

    צייס חי וקיים (והציע לה נשואים השבוע)
    [מכור להאוס, אני מודה]

  5. גיא הגיב:

    המממ… אז אני מניח שהכל בא על מקומו בשלום. אפילו חולה הסרטן כבר לא חולה סרטן.