ירוקים בשקל

במהלך יום הלימודים של יום ראשון, סיפר לי סטודנט-חבר, שהוא ביקר באיקיאה במוצ"ש האחרון.
הוא התלונן על המתנה של מעל 40 דקות בקופה, יחד עם כל עם ישראל ואישתו. הוא קנה "ציוד" בכ-1,600 ש"ח. עתה, אחרי שהוא שילם בכרטיס אשראי את כל הסכום, כל מה שהוא רצה זה לקבל שקית, כדי לסחוב את הסחורה לרכב. הקופאית הסתכלה עליו במין מבט לא ברור, כהגדרתו, ואמרה לו שבעיקרון, אין להם שקיות ללקוחות, אבל שיש לו 2 אפשרויות: האחת, לשלם 1 שקל לתוך מנוף שכזה שנמצא מעל הקופה, ואז הוא מקבל שקית ניילון, או לשלם 3 שקלים – ולקבל שקית רב פעמית מבד.
אני מניח שאת השקיות מבד כבר ראיתם בכל חור נידח. אתם יודעים – שמירה על איכות הסביבה וכאלה. מנסים להיות ירוקים. תכל'ס – אני בעד. יותר מדי שקיות ניילון שמזהמות את הסביבה יוצאות מסופרמרקטים ומוצאות את עצמן זרוקות באוקיינוסים שלנו, בסופו של דבר. את הנזק שהן עושות, עדיין לא מצליחים אפילו לאמוד – רק ברור שכדור הארץ יורה לעצמו כדור בראש עם כל שקית כזו. לכן אני חושב שהשקיות מבד הן חיוניות, וזוגתי ואני אף משתדלים להשתמש בהן בקניות שלנו. אבל מה שאיקיאה עושים זה במקרה הטוב "ישראבלוף", ובמקרה הפחות טוב עושקים את הציבור.
מילא אם הם היו מוציאים את הניילונים מהסניף שלהם לחלוטין. מילא אם הם היו עוברים לעבוד עם חומרים ממוחזרים. מילא אם הם היו באמת שמים על הסביבה. אבל עצם העובדה שהם מאפשרים ללקוחות לקנות שקיות ניילון בשקל, נראה לי כמו ניסיון להשקיט את המצפון שלהם (אם בכלל הוא קיים – ואני ממש לא בטוח בכך) בתמורה לשקל בודד.
בשורה התחתונה – איקיאה מוכרים את איכות הסביבה שלנו בתמורה לשקל.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

6 תגובות לפוסט “ירוקים בשקל”

post_author." -->\n"; ?>
  1. גורו יאיא הגיב:

    גיא, המדיניות של איקאה תואמת את המלצות משרד איכות הסביבה. מדובר במדיניות שמתוכננת להיות מיושמת בכל רשתות השיווק, ובסוף בכל החנויות. איקאה בסה"כ יישרו קו עם המדיניות לפני הזמן. זה לא רע בפני עצמו.

  2. גיא הגיב:

    אני מניח שבמקרה הזה באמת אין מה להאשים את איקאה.
    יחד עם זאת, אם זו המדיניות של משרד איכות הסביבה, חבל מאוד.
    זה אומר דרשני על הדרך שבה רואים האחראים על איכות הסביבה שלנו את תפקידם.

  3. שי הגיב:

    יוצא לי לא להסכים איתך הרבה לאחרונה. נו טוב. זה מותר בין חברים טובים.

    המהלך של איקאה נראה לי נכון: הם לא מחייבים לקנות שקיות רב פעמיות. אבל לוקחים עבור השקיות הרגילות סכום סימלי אשר יעודד אנשים לזכור להביא איתם את הרב-פעמי לקנייה הבאה ובאופן כללי יצמצם משמעותית את השימוש בשקיות המזהמות.

    מעבר לכך, בנוגע למדיניות שמירת הסביבה של איקאה, חיפוש באינטרנט הראה שיש להם רקורד ונהלים פנימיים די טובים:
    http://www.ikea.com/ms/en_US/about_ikea/social_environmental/environment.html
    http://www.ikea-group.ikea.com/?ID=41
    http://www.treehugger.com/files/2005/10/ikeas_environme.php
    http://www.icmrindia.org/casestudies/catalogue/Business Ethics/BECG065.htm
    http://www.ethicalcorp.com/content.asp?ContentID=5339

  4. Lizibee הגיב:

    גיא אני דווקא לא כל כך מסכימה איתך. כמו שגורו יאיא אמר, זו מדיניות של המשרד לאיכות הסביבה. אי אפשר ביום אחד להפסיק כליל את השימוש בשקיות פלסטיק, מה גם שהרבה פעמים הן בכל זאת יעילות יותר. גם במדינות רבות באירופה יש מדיניות של לשלם תמורת שקיות ניילון וזה מפחית בצורה משמעותית את השימוש בהן. תתפלא לדעת שרוב האנשים דווקא לא מעוניינים לשלם על השקיות שלהם ומעדיפים או להשתמש בשקיות שכבר יש להם בבית או פשוט להשתמש בשקיות בד שגם אותן מביאים מהבית.
    לשם שינוי אני דווקא חושבת שהמדיניות הזאת היא טובה. מה שכן, שקל לשקית זה די יקר למען האמת.

  5. Kruvit הגיב:

    קודם כל אני חייבת לציין לשבח עסק שנוהג אחרת – בחנויות של טבע קסטל מחלקים בחינם את שקיות הבד הירוקות, וזו ברירת המחדל של אריזת המצרכים שם.
    לא הבאת את השקית הירוקה שלך? לא נורא, ניתן לך אחרת… (יש שם גם שקיות ניילון, אבל הרבה פחות)

    והדבר השני הוא כמובן שברוב מדינות אירופה היום, שקיות ניילון בסופר עולות בין חצי יורו ליורו אחד. אין אפשרות לקנות שקיות בד בסופר.
    רוב האנשים פשוט מגיעים עם שקית או סל לקניות בדרך קבע. פעם גם אצלינו זה היה כך, לפני המון שנים – סלי קניות, היום לא, וחבל.

  6. גיא הגיב:

    שי, לא להסכים זו דרך מצויינת לפתוח דיון. מבחינתי כל דיון בין חברים הוא לגיטימי, כל עוד אף אחד לא נפגע.. לגבי העניין עצמו – האמת היא שדי התעצלתי. שמעתי סיפור, הרחתי פוסט, וזה די התאים למחשבה שהיתה לי בנושא בין כה וכה. יחד עם זאת, הלינקים שהעברת בהחלט רלוונטיים ומעניינים. אני מניח שזה משהו שאני עוד ארצה לקרוא עליו.
    חשוב לי להבהיר – מבחינתי איקאה היא רק אחד הסימפטומים. אני לא תולה בה בלבד את האשמה. אני פשוט חושב שמכירת שקיות ניילון בכלל, ככלי נשיאה (ואני לא מדבר על אחסון זבל ודומיו), היא בעייתית מאוד. כפי שכתבתי ליאיא, לדעתי כל המדיניות כאן היא בעייתית. הדג מסריח מהראש.

    כרובית, ככה זה גם אצלינו בראשון, ב"חצי חינם". מעל סכום קניה מסוים (כמו שקרה בפעמיים האחרונות שקנינו שם), קיבלנו 2 שקיות בד. חינם.
    אני בהחלט משתמש בהן.
    אם כבר יישום מדיניות – זו כבר התחלה טובה יותר.
    לגבי סלי הקניות – מסכים איתך לגמרי. הלוואי ויכולנו להחזיר את הגלגל אחורה, במקרה זה.