מחיקת זכרון והבעיה האתית

בסוף השבוע התפרסם מאמר ב"ידיעות אחרונות", במוסף "7 ימים", על תוצאות מחקר שנערך במכון ויצמן, ושהוכיח באופן חד משמעי (בינתיים על חולדות), שניתן למחוק זיכרונות מסוימים ממוחו של גוף חי. כמובן שלצד הסיפוק הרב שבתוצאות המחקר הייחודי הזה, עלתה שאלה אתית לא פשוטה: מה יקרה אם ייעשה שימוש כזה בעתיד על בני אנוש, לצורכי תעמולה, שטיפת מוח, ועוד? האם כולנו נעמוד מול תסריט שבו נצדיע למנהיג זה או אחר, אשר ישתלט על העולם בדרך-לא-דרך, כפי שכבר ראינו בעבר?
אכן, מדובר בשאלה לא פשוטה, שקטונתי מלתת עליה תשובה חד-משמעית. לכן, אני אנסה להסביר את ההיבט הרפואי והאישי גרידא (הרי יש רבים אשר יכתבו בצורה זו או אחרת את הקוד האתי/מוסרי לשימוש בטכנולוגיה וביכולות מסוג זה). בהיבט הבריאותי, אני מאמין מאז ומתמיד, שהגוף והנפש אחד הם. הם מזינים זה את זה לטוב ולרע. כמי שסובל ממחלות כרוניות לא פשוטות בשנים האחרונות, אמונתי בכך אף גברה. זו גם אחת הסיבות שאני עובר היום טיפול פסיכולוגי, בנוסף לתחזוקה הפיסית של הגוף. כחלק מהטיפול שלי כיום, אני לומד לאט-לאט להתמודד על כל מיני טראומות מגילאים שונים – חלקן רודפות אותי כבר יותר מ-20 שנה. עכשיו, נסו לדמיין מה היה יכול לקרות – אם היו מטפלים בטראומות, ע"י מחיקתן מהתודעה שלי. אני מניח שזה היה כמובן, משנה את הדרך שבה דברים מסויימים נבנו באופי שלי לאורך השנים, אבל אולי ישנו סיכוי קלוש, שבו גם התסמינים הפיסיים היו מושפעים מכך לטובה.
מה אתם הייתם מוכנים לסכן בדיעבד, אם הייתם יודעים שמחלות מסויימות ניתנות למניעה, ע"י מחיקת טראומות נפשיות? כמובן, שטכנולוגיה זו עוד לא נוסתה על בני אדם בכלל, אז מוקדם אולי לקבוע החלטות נמהרות כרגע. יחד עם זאת, החוקרים מציינים, כי לדעתם, תוך דור מדעי או שניים (8-16 שנים), תוצאות המחקר תהיינה "מבצעיות".
הרבה שנים האמנתי (אפילו עד לא מזמן), שלא הייתי משנה שום דבר בחיי, למרות הנפילות הרבות. אני לא היחיד שאומר זאת תדירות. אך כאשר המלאנומות, ולאחריהן הסכרת והפיברו היכו בי ב-5 השנים האחרונות, אולי יש מקום לספקות. השאלות שציינתי לעיל, לא הועלו במאמר. כאמור – קטונתי מלהביט על התמונה הכללית בעניין הזה. זוהי נקודת מבט אישית-אגואיסטית לחלוטין, אבל נקודה מעניינת למחשבה.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.