יזמות ישראלית בעיניים זרות

בדקות האחרונות קיבלתי לינק מעניין מאוד מידידי ד'.
בסרטון הקצר (כמעט בן 7 דקות), הלקוח מתוך תוכנית ברשת CNBC האמריקאית, מתראיין בחור בשם דן סנור (Dan Senor), יועץ לענייני חוץ של הממשל, ומסביר למנחה האמריקאי על ספר הנקרא Start-up Nation, שכולו מבוסס על היכולת הישראלית ליצור וליזום חברות טכנולוגיות חדשות, וכך זה נשמע בערך:

"היזמים הישראלים המדהימים, שהולכים לצבא בגיל 18, מפתחים מנהיגות בשדה הקרב, ויוצאים משם עם יכולת יזמות אדירה, המיתרגמת לחברות סטראט-אפ רבות, שרובן שרדו את המשבר הכלכלי של 2008".

הנה הקטע במלואו:

למי שהיתה סבלנות וגם הקשיב ל"הרצאה" הנהדרת לזכותה של מדינת ישראל, דבר שהרבה זמן לא שמעתי כמותו באף רשת בינלאומית, יכול לחשוב לרגע שאנחנו חיים באיזה גן-עדן נפלא של יזמות, ולא במדינת קומבינה, שבה ילדות בנות 18 מבזבזות זמן יקר של לימודים, על הכנת תה וקפה למפקדים שלא רואים אותן ממטר.

במקביל, אותו דן סנור טוען שהאמריקאים, אוי לבושה, הולכים לגמרי בכיוון ההפוך, ולא נותנים כלום לחיילים שלהם ולצעירים שלהם! שום דבר! אין יזמות, אין מנהיגות, אין צבא! מסכנים ממש! כמובן שהם לא מציינים בראיון את העובדה, שרוב המנהלים הישראלים, לפחות אלו בדרגות הגבוהות יותר, מגיעים לארה"ב כדי ללמוד מנהל עסקים.

דן סנור מרחיב ואומר, כי אם ניקח כל בחור/ה ישראלים בגיל 25, ונעמיד אותם, לאחר צבא ואוניברסיטה מול כל אדם אחר בגיל הזה בעולם – רוב החברות יבחרו בישראלי, בגלל היכולות הללו שהוא מציין. הוא אף טוען שדברים אלו צוטטו מחברות כמו Google, Cisco' EBay ועוד.

נו.. הגענו לחזון אחרית הימים! אפשר לעבור לעבוד בארה"ב, רבותיי, או בעצם – בכל מדינה אחרת. תמיד יבחרו את הישראלי! אלא אם כן הוא יחליט לקחת איתו את הברז מהמלון הביתה, כמובן..

זה לא שאני לא פטריוטי או משהו כזה. אבל כמי שיושב בציון, ורואה יפה מאוד איך מכשירים "מנהיגים" בצבא הישראלי, לא נותר לי אלא לגחך. ארגונים מיליטריסטיים לא מוציאים את הטוב שבאנשים, להיפך – הם הורגים את מעט היצירתיות שיש כאן. קחו כמעט את כל היזמים האמיתיים כאן – אלה שיש להם חזון אמיתי – ותשאלו אותם מה הם עשו בצבא, חוץ מלנקות איזה לוע של תותח או להרוג כמה מחבלים, במקרים ההירואיים במיוחד. כל ארגון מיליטריסטי, לא מאפשר לאנשים ליצור באמת, בגלל "חוקים". יזמות היא הדבר האחרון שבאמת מאפשרים בארגונים כאלה! אני לא יודע מאיפה לוקח סנור את הבולשיט שהוא כותב עליו, אבל נראה לי שהוא החמיץ את העיקר בכל הסיפור הזה.

היה עוד קטע אחד שהצחיק אותי, וזה ההלל ששופך סנור על ביבי, הן בהיותו שר אוצר והן בהיותו ראש הממשלה, אבל זה כבר עניין אחר. אם הייתי חייזר, ששומע בפעם הראשונה על ישראל בראיון הזה, הייתי ממהר לרוץ לפה, מחבק את ביבי – שהרי הוא בעצם הפך את מדינת ישראל למה שהיא, עפ"י סנור (ממדינה סוציאליסטית למדינה קפיטליסטית! והכל בעצמו, החל משנות ה-2000!) – ונהנה ממדיניות ההגירה ה"חיובית" וה"נהדרת" שיש פה.
טוב שהוא לא הזכיר את החרדים, שתורמים כל כך הרבה לקדמה!


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

2 תגובות לפוסט “יזמות ישראלית בעיניים זרות”

post_author." -->\n"; ?>
  1. עירא הגיב:

    אתה אומר שבוגרי יחידות כמו 8200, תלפיות וכולי זה לא גורם חיובי באופי התעשיה? או אולי אתה יוצא נגד תרבות ה-"צריכים CEO? בואו ניקח אל"מ בדימוס". לא ברור לי.

  2. Guy הגיב:

    אני לא מדבר על בוגרי 8200 ותלפיות, וגם הוא לא.
    הוא מדבר על "ניסיון בשדה הקרב" שהופך אנשים – גברים ונשים – למובילי ההיי-טק בעולם.
    וסליחה – אבל זה פשוט לא נכון.
    אנשי 8200 ותלפיות הם אכן אותם אנשים שבסופו של דבר "נחטפים" ע"י החברות, ולעיתים אף הופכים למנהלים (וזה ממש לא נכון באופן גורף), אבל לומר ששדה הקרב גורם לישראל להפוך למה שהיא – זו דמגוגיה זולה, שמתאימה יותר לאנשים שמגיעים לבתי הספר היסודיים והתיכוניים מהצבא, כדי לספר לך "כמה הצבא שלנו נהדר".

    כאדם שראה את הבזבוז הנוראי של הצבא בעצמי, לאורך כל השירות שלי, כאדם שראה איך דברים מתנהלים ב-8200 מבפנים, אני יכול לומר לך, שאם צה"ל היה חברה ציבורית המונפקת בבורסה, היא היתה פושטת רגל תוך שבועיים.
    2 הסיבות היחידות שבגללן צה"ל לא פושט רגל, הן אתוס ופוליטיקה. זה הכל.

    שלא תבין לא נכון: הייתי שמח לראות בצה"ל את גאוותי הלאומית. כשהתגייסתי הייתי אדם חדור אידיאלים, ואפילו חשבתי על קצונה. בדיעבד אני חושב שהייתי אמור לפקוח את עיניי הרבה קודם לכן, אבל קשה לראות מה קורה בתוך הארגון הזה (גם היום), אם אתה לא חלק ממנו.