ביקורת סלולר: Samsung Omnia

אוקיי. אני יודע שזו הולך להישמע יומרני למדי, ושזה לא נעשה בבלוג הזה בעבר, אבל מאחר ואני משתמש בימים אלה במכשיר ששודרג באורנג' ל-Samsung Omnia, אני מרגיש צורך לחלוק את חוויותיי הטכניות עם המכשיר הזה.
בתור התחלה, הנה האתר של גבע קרא עוז, שנותן סקירות לא רעות על המכשיר הזה. אני בטוח שמתצאו עוד סקירות לא מעטות בגוגל, אבל כאמור – אני מעוניין לספר לכם על סקירה של חוויית המשתמש, שנתקל בפעם הראשונה בחייו במכשיר דור 3 של סמסונג.

האמת היא שזה לא לגמרי נכון. נתקלתי פעם אחת בטלפון סלולרי של סמסונג. זה היה טלפון שנתנו לי ב"חינם" כעובד בחברת אורנג'. הוא אמור היה להיות דור 3, אבל איכשהו – נראה לי שזה היה דור שליש, ולא שלוש. זה היה טלפון "צדפה", שהיתרונות היחידים שלו אמורים היו להיות גודל (קטן מאוד) וחיבור לאינטרנט. בשניהם הוא כשל כישלון חרוץ. מה גם שהסוללה שלו "קפצה" כל פעם החוצה וניתקה מגוף המכשיר, כשהטלפון היה אצלי בכיס, בתיק או בכל מצב שהוא (כן – גם תוך כדי שיחה, בפעמים הנדירות מאוד שניסיתי להשתמש בו). אני לא זוכר את הדגם שלו, אבל אני יכול לספר לכם, שגם החלפתו והחלפת הסוללה במכשיר אחר מאותו סוג, ובסוללה אחרת מאותו סוג, לא ממש שינו את המצב. בקיצור – סמסונג לא עשו עליי רושם חיובי למדי, וברגע שהיה מבצע שדרוג טלפונים לעובדים, במחיר מצחיק מאוד, שדרגתי (לאחר מאמץ לא מבוטל) לנוקיה 5800.

עכשיו נעשה עצירה קטנה לפני שאמשיך. אתם חייבים להבין, ביני ובין נוקיה יש רומן ארוך שנים. אני מת על סימביאן. זו מערכת הפעלה פשוטה, מהירה, פתוחה, ואני פשוט אוהב אותה, על רוב גרסאותיה. נכון – היו לה לפעמים חבלי לידה לא קלים, בעיקר כשנולד N95 ואחריו N96 (שעבדיכם הנאמן לא נגע בהם), אבל גם כאן הם ידעו איך לשפר. אני מניח שגם היום, עם ה-N97 אנשים ימצאו כל מיני דברים"משעממים", או אפילו כאלה שלא עובדים בצורה חלקה כדי להיתלות בהם, ועדיין – היום זו מערכת ההפעלה הטובה ביותר בשוק הסלולריים.

אחרי הסאגה המשוגעת עם אורנג' ופאלפון בשבועיים האחרונים, החלטתי לנסות שוב את סמסונג, והפעם את מכשיר ה-Omnia, שראיתי בו לא מעט יתרונות: GPS מובנה, 8GB זיכרון מובנה ומקבלים איתו עוד כרטיס נוסף של 1GB בחבילה, חיבורי BT ו-WIFI, מסך מגע גדול במיוחד (התמכרתי למסכי מגע מאז המעבר ל-5800 של נוקיה), ועוד מיני פיצ'רים נחמדים, שבחלקם אני כבר משתמש.

אני גם יודע, שכולם כבר בטח נטחנו על הנושא הזה שוב ושוב – אבל מערכת ההפעלה, שהפעם יש על ה-Omnia היא לא מערכת ההפעלה הסגורה של סמסונג, כמו בדגמים הקודמים. הפעם, סמסונג חתמה על חוזה עם מייקרוסופט, והיא הכניסה למכשיר הזה את Windows Mobile 6.1. אוף, ווינדוס, ווינדוס. אז כן, יש למערכת ההפעלה הזו יתרון אחד – היא מערכת הפעלה פתוחה. יאפ, הייתם מאמינים? אנחנו לא מדברים כמובן על קוד פתוח, בל נגזים פה, כן? אבל זוהי מערכת הפעלה שבסה"כ ניתן להוסיף לה מיני אפליקציות, חלקן בחינם, חלקן בתשלום.

אבל זהו, בערך. כאן נגמרים היתרונות שלה. אני חושב שהגיע הזמן לעבור לחסרונות, אתם לא?

דבר ראשון, היא איטית להחריד. ובכל פעם שנכנסים ליישום מסויים, הוא מאט את מערכת ההפעלה עוד יותר, ממה שהיא בכל מקרה. אתה רוצה לסגור יישום? ברוב המקרים אין לך ממש ברירה, כי לא ניתן לסגור את היישום מתוך היישום עצמו. מה עושים? לך ל-Task Manager הישן והידוע, והרוג משם את ה-process (אחד מהם, או את כולם ביחד). תודה לאל, שלפחות הם שמו לחצן ייעודי בצד המכשיר, כדי להביא אותך למנהל המשימות הזה.

שנית, זו מערכת ההפעלה המסובכת ביותר שנתקלתי בה עד היום. אם תביאו בחשבון, שהפעלתי עד היום מערכת הפעלה סגורה של סמסונג, מערכת הפעלה סגורה נוספת של LG Renuar, וגם עבדתי רבות עם מערכות הפעלה פתוחות של נוקיה (סימביאן היקרה, על רוב גרסאותיה), אני חושב שצברתי לא מעט ניסיון בתחום. ועדיין – הדברים הפשוטים ביותר – או שאינם ניתנים לביצוע בכלל, או שייקח לך ימים עד שתבין אותם, גם בגלל, שהם פשוט לא מופיעים במדריך, וגם בגלל, שאתה צריך להיות מומחה בווינדוס מובייל כדי לפצח את הקוד של הפונקציה הפשוטה הזו.

בואו אני אתן לכם דוגמא לדבר פשוט כזה: אני מעוניין להוריד קובץ MP3 לטלפון, ושהוא יצלצל בשיחה נכנסת. ירימו יד כל אלה שביצוע הדבר הזה, לקח להם יותר מ-3 דקות בפעם הראשונה, שהם נגעו בסימביאן. עכשיו נסו לעשות את זה בווינדוס מובייל בגרסתו האחרונה.
למיטב הבנתי, ואולי אני טועה פה, תחת "הגדרות -> צלילים והתראות -> שיחה נכנסת -> בחר צלצול", הגיוני שתהיה לי האופציה לבצע Browse לקובץ, נכון? אז זהו, שלא. מה שמופיע לפניך היא רשימה של כ-10 קבצי נגינה, שמהם אתה יכול לבחור אחד, וזהו. לא אהבת? לך חפש. אופציית Browse בכלל לא קיימת.
קצת עתיק מצידם, לא? ניסיתי אפילו להתחכם, ולמקם את הקובץ באותה ספריה, שבה נמצאים שאר קבצי הצלצולים. יד באוויר ממי שחושב שזה עבד! איך אומרים? זין בעין.
יש לי את הטלפון הזה כבר למעלה משבוע, ועדיין אין לי מושג איך לעשות את זה. אני אשמח לעצות. עם סימביאן לא הייתי צריך בכלל לכתוב על העניין הפשוט הזה פוסט.

דוגמא שנייה? למה לא, בעצם. אני רוצה להכניס אנשי קשר שלי לקבוצות. הממ… תשכחו מזה. אתם יכולים לעשות את זה, רק אם תעתיקו את כל השמות לאאוטלוק מובייל שלהם. וגם אז, תשכחו מצלצול שלכם לקבוצה (שאינו מהרשימה של הצלצולים). אפילו ב-LG זה היה קלי קלות. היה לי את המכשיר הזה פתוח, במשך פחות מיומיים, והצלחתי לעשות כל פעולה שרציתי.

הלאה! אה.. כמובן – המקלדת ה"נפלאה". אוי, איזה אסון! אתה רוצה ממשק באנגלית, ולכתוב SMS, מייל או כל דבר אחר בעברית? – הוא ייכתב הפוך. הדרך היחידה לכתוב באנגלית ובעברית באופן תקין, היא לעבור לממשק מלא בעברית, דבר שאני בדרך כלל מתעב.

מסך המגע בעייתי לא פחות. הדרך היחידה שלך היא לעבוד עם עט סטילוס, שאין לו מקום בתוך המכשיר, והוא נתלה על חוט בצד הטלפון. להכניס ולהוציא את העט – נדרש כוח (ואולי טוב שכך, כדי שלא יאבד). ולמה אתה חייב עט סטילוס? בגלל כמה סיבות: הראשונה, המקשים קטנטנים, ואף אצבע – לא משנה מה גודל הציפורן שעליה, לא תצליח להקליד על מקלדת/אופציות התפריט בגדלים אלו. השנייה – המסך רגיש מאוד. כל כך רגיש, שהוא יביא אותך לכל אותם מקומות, שלא רציתם להגיע אליהם. אתם יודעים, למשל – מה נדרש, כדי לחפש איש קשר ברשימה שלכם? אפילו עט הסטילוס לא יציל אתכם במקרה הזה…

יש גם איזה כפתור שאמור להוות כפתור הזזה לעכבר, שיותר מפריע מאשר הוא עוזר. אבל זו אולי באמת התקטננות. אין לי עדיין מושג בשביל מה זה טוב..

אם אתה מתקשר למרכזיה, שבה אתה תהיה חייב להקיש על מספרים בזמן השיחה, עליך להקיש לפחות על 3 מקשים, כדי להגיע בכלל למצב שבו את מקיש על מקש מספרי כלשהו.

לא ניתן לערוך את תפריט הווידג'ט שמופיע בצד המסך של המכשיר, או אפילו לשנות את הצד שבו הוא מופיע. אני, כשמאלי, מצאתי שממש קשה לעבוד איתו, עד שנמאס לי, ופשוט העפתי אותו, ועברתי ל-Theme אחר. רוצה להעיף את Orange Time מהווידג'ט? – שכח מזה. "אנחנו" יודעים מה טוב בשבילך.

ותאמינו לי – יש עוד לא מעט דוגמאות כאלה. וזה אחרי יותר משבוע, שהמכשיר אצלי! איך אדם, שהוא יחסית מאותגר טכנולוגיה (וכן – יש גם לא מעט מנהלים כאלה, קהל היעד העיקרי של המכשיר הזה, לדעתי), יצליח לעשות דברים פשוטים עם המכשיר הזה? סהדי במרומים שאין לי מושג. למייקרוסופט הפתרונים. או שבעצם לא.

בימים האחרונים אני חוכך בדעתי לחזור ולהשתמש בנוקיה 5800, ולהיות רגוע יותר. אני עוד לא בטוח, אבל אני מתחיל לחשוב על מכירת הסמסונג הזה, לכל המרבה במחיר. אני מניח, שלא עשיתי לעצמי שירות טוב במיוחד בפוסט הזה, אם אני ארצה להיפטר ממנו, אבל למי שאוהב ווינדוס מובייל (כלומר למי שמגדיר את עצמו אוהד שרוף של מייקרוסופט, או פשוט כמזוכיסט) – הנה לכם הזדמנות…

ישמור אותנו השם מ"פלאי טכנולוגיה" כאלו..


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

5 תגובות לפוסט “ביקורת סלולר: Samsung Omnia”

post_author." -->\n"; ?>
  1. דניאל הגיב:

    נו, אז אל תעבוד עם הגרסא העברית של ווינדוס מובייל!
    לי יש בצעצוע שלי (HTC TyTN II) ווינדוס מובייל 6 אמריקקי למהדרין, וכל הצרות שפרטת כאן פשוט לא קיימות. אני יכולה לעשות כל מה שלא הצלחת, ועוד הרבה. ואחרי שהורדתי אפליקציה שמאפשרת לי לקרוא ולכתוב גם בעברית, גם אין לי בעיה עם עברית. ממילא אני מעדיפה את הממשק שלי באנגלית…
    מערכת ההפעלה פשוטה להפליא (לא טרחתי בכלל לקרוא את המדריך כשקיבלתי את הצעצוע לידיי) ומאד יוזר פרנדלי. כנראה במהלך העברה לעברית נפלו כמה דברים בדרך. אישית, אני מתה על הצעצוע שלי, ולא רוצה להחליף אותו בשום מכשיר אחר, בשום שפה שהיא. מה שמזכיר לי, צריך להוסיף גרמנית…

    אה, ותתחדש על הבית החדש!

  2. חזוס הגיב:

    אם היית שואל את אח שלך שב-מ-ק-ר-ה עובד בתחום, והתעסק עם OMNIA במשך שלושה חודשים, הוא היה יכול לספר לך את אותם הדברים כמעט.

    אבל אני אמשיך לשבת בפינה בחושך. סניף סניף.

    אה, ומברוכ על המעבר 🙂

    • Guy הגיב:

      תודה על הברכות!
      דניאל – יש אפליקציה שמסדרת את העניין עם העברית? תראי – גם אני מעדיף את הממשק שלי באנגלית. אבל זוגתי, למשל, וגם אנשים אחרים שאני מתכתב איתם, מעדיפים שאני אשלח להם לפעמים הודעות בעברית, וכדאי שהיא תגיע מימין לשמאל, ולא להיפך, לא?
      חזוס, התעסקת עם OMNIA במשך 3 חודשים? וואלה? לא ידעתי.. ובכל מקרה – תפסיק להסניף בבקשה. זה לא בריא..

  3. חזוס הגיב:

    ברור שהתעסקתי איתו 3 חודשים. זה היה במסגרת פרוייקט של חודש. זה היה קשור לפונקציונליות כלשהי של BLUETOOTH ותאמין לי שלראות אותם מנסים לסדר שה-UI היפה אך איטי של המכשיר הזה יכסה על הקרביים המכוערים אך האיטטים של WM6.1 זו חוויה מעניינת. ליכולת המגע שלו לא הייתי מתקרב ממטר, ובאיזשהו שלב פשוט התחלתי לקחת את העט שלו ולהשתמש בממשק ה-WM הישן שלמזלי עוד התחבא שם איפשהו.

    וואו, אני משתמש מוכר! סחתיין. אני אשתדל לשמור על כתובת האימייל הזו.

  4. Guy הגיב:

    תודה.. זה באמת יקל עליי אם תשמור על הכתובת הנוכחית..
    שמח ש"נהנית" מחווית המשתמש של ה-WM6.1 כמוני…