ויתקין – השקת יינות עתידיים

תודו שמפתיע אתכם שאני כותב על יקב ויתקין שוב.
ביום שבת האחרון, אחרי התלבטויות לא מעטות (סתאאאם – עם ויתקין גם כנראה לא יהיו לי התלבטויות בעתיד הנראה לעין), ניגשנו למשימה השנתית הלא-פשוטה-בכלל של טעימת יינות עתידיים של יקב ויתקין, במסעדת ולרי, מאחורי מרכז M-הדרך על כביש החוף (ליד בית ינאי). השנה, ויתקין משיקים מספר יינות, שאותם טעמנו כאן, כולל בלנד-על חדש (זהו שם זמני לבלנד הזה, שהוא בעצם שימוש ב"על" במקום ב"פרימיום" או מילה לועזית אחרת). הטעימה כללה כיבוד קל של גבינות, פוקאצ'ות וירקות וארכה כשעה וחצי. במקום להמשיך ללהג סחור-סחור, הנה הרשמים שלי:
לפני הכל – "מסע ישראלי לבן 2008" לחימום הקנה – זהו יין לבן מרענן, מלא חמיצות של פירות ועשבים, כמו ליים, אשכוליות, מעט ליצ'י, וכמסורת היין הזה – גם פרחים לבנים נהדרים. יין נפלא לקיץ הממשמש ובא עלינו לרעה. עדיין לא ידוע לי מה יהיה מחירו, אבל אני בהחלט ממליץ לא לחכות איתו יתר על המידה. מניסיון העבר, אני מניח שתוך זמן קצר מאוד כבר לא תמצאו אותו על המדפים.

ועכשיו לטעימה ה"אמיתית":
פתחנו בקריניאן 2007 – יין שהתפתח למסורת ביקב ויתקין, מאז בציר 2004 המוצלח מאוד. בכל שנה הוא הולך ומשתפר, וגם השנה הוא לא אכזב.
צבע: אדום-סגלגל עמוק, ריבתי.
ריח: פולי קפה (שגם הלכו והתפתחו ככל שהיין נפתח בכוס לאורך הטעימה, עד לרמה של קפה פילטר חזק במיוחד), פירות-יער בשלים, מתיקות ריבתית. מראה פוטנציאל התיישנות לא רע.
טעם: מתיקות קלה, אבל נוקשות מעטה בטעם עצמו. נראה שיש ליין הזה זמן שבו הוא יצטרך עוד לשכב במרתף. להערכתי – שנה-שנתיים תעשינה לו רק טוב.
מחיר בטעימה: 80 ש"ח לבקבוק בקניית שישייה.
ציון של קופי השבת: 8.
שורה תחתונה: לא רע בכלל. אפילו טוב.

יין שני בטעימה, היה אותו בלנד-על חדש, גם הוא מבציר 2007, שזהו הבציר הראשון שאותו ישיק היקב, מתישהו באיזור ראש השנה הקרוב, ככל הנראה. על אף גאוותו של אסף פז על יין זה, אני חייב לומר שדווקא ממנו התרשמתי הכי פחות. אני הייתי מחכה עוד כמה בצירים, עד לשיפור ה"מתכון" של הבלנד הזה. הכוונה היא טובה, אבל היין הזה עדיין שייך מבחינתי לאגף ה"פָּגייה" של היינות. הוא רחוק מלהיות מוכן לשתיה, ואני חייב לציין שאפילו את הפוטנציאל בו לא ממש הרגשתי. אולי זה רק אני. גם המחיר, שויתקין באמת מתגאים בו, ובצדק, לא ממש מתממש כאן. הבקבוק הזה יקר בהפרש ניכר מכל שאר היינות שהיקב מוכר. כאמור – לא מובן לי למה.
צבע: סגול עמוק.
ריח: פירותי, מחוספס, הרבה "רטיבות".
טעם: פירות בוסר, חמצמץ, מריר, מעט אדמתי. עוד רחוק מלהיות מוכן לשתייה.
מחיר בטעימה: 165 ש"ח לבקבוק.
ציון של קופי השבת: 6.5.
שורה תחתונה: לדעתי, אפשר לוותר בינתיים.

יין מס' 3 – קברנה פרנק 2007 – אחד מכוכבי הערב, לטעמי, אם לא ה-כוכב. יין מדהים תחת כל קנה מידה. הקברנה פרנק הוא עדיין זני (רק 15% פטיט ורדו, מתווספים אליו), והוא מתפתח בצורה נהדרת גם בכוס וגם כפוטנציאל עתידי.
צבע: אדום-ארגמן-חום.
ריח: דשא ירוק, ריבה, משמשים, פירות קיץ. אחרי כחצי שעה בכוס – התחיל להתבלט ריח של מסטיק. ולא סתם מסטיק – אל משהו שהזכיר לי מאוד את "עלמה" המפורסם.
טעם: איזה גוף! פשוט מושלם! פירות יער בשלים, משמשים, וטעם ארוך-ארוך שלא נגמר.
מחיר בטעימה: 80 ש"ח לבקבוק בקניית שישייה.
ציון של קופי השבת: 9.5.
שורה תחתונה: מעולה! אתם יכולים לתת לו לשכב עוד 4-5 שנים במרתף. שום דבר רע לא יקרה לו. הוא רק יתפתח לטובה.

והאחרון בהשקה – פטיט סירה 2007 – עוד יין זני שכבר הצליח לעורר הדים בבצירים קודמים, וגם הפעם – רחוק מלאכזב. זהו המתחרה העיקרי של הקברנה פרנק, ולא לחינם אסף כינה אותו "המפלצת". אני גם מסכים איתו לגבי הפוטנציאל שגלום ביין הזה – לפחות 6-7 שנים במרתף. אני מוכן לקחת סיכון ולהמר גם על 9-10 שנים. יין פשוט מטמטם.
צבע: שחור-ארגמן, "רגליים" יפות.
ריח: פירות יער "כחולים", פרחים אדומים אביביים.
טעם: וואו! פצצה בפה! פירות יער בשלים, פוטנציאל לארוחה בשרית כבדה ונהדרת, מחוספס מצד אחד, ומחליק בדיוק בצורה הנכונה מצד שני.
מחיר בטעימה: 80 ש"ח לבקבוק בקניית שישייה (בחנויות הוא יעלה אח"כ 115 ש"ח לבקבוק).
ציון של קופי השבת: 9.5.
שורה תחתונה: מעולה! אתם יכולים לסמוך על היין הזה, שיעשה לכם רק טוב עוד כמה שנים. למי שלא יכול להתאפק – כדאי לנסות לשים יד על איזה ארגז או שניים, ולפתוח כל שנה בקבוק אחד כדי לראות איך הוא מתפתח. זה יין נהדר לניסויים ארוכי שנים.

בקיצור – בגדול, כמו שאתם מבינים, יקב ויתקין עדיין לא קופץ מעל הפופיק מבחינת מחירים. איכשהו, בימי מיתון אלו, זה אפילו מעודד שיש עדיין יקב כזה שנותן תמורה מלאה לכסף, ואפילו מעבר לכך. ליינות הזניים ברמה הזו, יקבים פחות טובים לוקחים מחיר כפול ויותר (אפילו אם מחשבים 115 ש"ח לבקבוק של הפטיט סירה). בעוד כשבוע וחצי, ב-4.4.09, יקב ויתקין מתכוון להשיק את הפטיט סירה 2006 (שימו לב! לא מדובר באותו יין שטעמנו במסעדה!) ביקב עצמו, בכפר ויתקין. אני מניח שהמחירים יהיו זהים לאלו שהיו אתמול בטעימה. במקומכם – לא הייתי מוותר על התענוג הזה.

ד"א – נקודה קטנה לציון ולסיום – מסעדת ולרי היא מסעדה שכבר שמעתי עליה ועל איכותה רבות. חלק מהטועמים נשארו אפילו לארוחת המשך שם. לפי כל מה ששמעתי, לפי כל התשבחות, כדאי לבדוק אותה בהזדמנות.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

תגובה אחת לפוסט “ויתקין – השקת יינות עתידיים”

post_author." -->\n"; ?>
  1. ליאור הגיב:

    אחלה פוסט, מסכים עם רוב הרשמים. אני חושב שהקריניאן היה זול יותר ממה שאתה מתאר כי 80 ש"ח לבקבוק בשישיה זה המחיר ששילמנו על הפטיט סירה ועל הקברנה פרנק, והקריניאן בד"כ יותר זול.

    היום העליתי גם פוסט משלי על הטעימה – אפשר לראות אצלי.