ביקורת סרט: זאק ומירי עושים פורנו

אז הנה הפוסט הנוסף, זה שמתאר עוד פן באותו יום מושלם לפני שבוע את יומולדתי: כאמור, בשלב כלשהו במהלך היום, הלכנו, זוגתי ואני לסרט ביס פלאנט – קניון איילון. אני חייב לומר שיש משהו נפלא בללכת להצגה שמתחילה בשעה 16:15 באמצע השבוע, לסרט שהשם כולל את המילה "פורנו". דבר ראשון – אין ילדים. האולם היה כמעט ריק. אני אומר כמעט, כי היה קטע קטן והזוי לגמרי ב"קהל" שכן הגיע לצפות איתנו בסרט. במקרה דנן, היה מדובר בבחור חרדי (כן, כן – עם החליפה והכל) שעבר לידי בכניסה לאולם בלי להישיר מבט, היישר על הפינה החבויה ביותר באולם, אי שם בשורה האחרונה. זה לכשעצמו היה משעשע למדי. לגבי הסרט עצמו, אם האיש חשב שהוא יוכל ללמוד משהו חדש מסרט ששמו הוא "זאק ומירי עושים פורנו", הרי שהוא עלול להתאכזב קלות. בין כה וכה אין הרבה מה ללמוד מסרטי פורנו, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בקומדיה רומנטית שמשתמשת במילה "פורנו" בכותרת שלה.

למי שעוד לא שמע, "זאק ומירי עושים פורנו" הוא סרטו החדש של קווין סמית', אחד הבמאים האהובים עליי. האיש מצליח איכשהו לשמור על מקוריות, הומור מיוחד וכל זאת – עם אותם שחקנים. הפעם הוא מביים את ג'ייסון מיוז (ג'יי המקלל ללא הרף, בסרטיו הקודמים ושחקן פורנו חובב בסרטו הנוכחי), את ג'ף אנדרסון (האיש הנפלא מספריית הוידאו ב"מוכרים בלבד"), סת' רוגן ואליזבת' בנקס, ואפילו את קייטי מורגן וטרייסי לורדס – שחקניות פורנו בעבר ובהווה.

בגדול, בלי להרוס את העלילה יותר מדי – סת' רוגן (זאק) ואליזבת' בנקס (מירי) משחקים זוג חברי ילדות שגרים ביחד בדירה אחת. בשל מצבם הכלכלי המאוד-מאוד רעוע, הם מגיעים למצב בו מנתקים להם את החימום והמים באמצע החורף המושלג. זאק מעלה רעיון לעשות סרט פורנו, כדי לממן את החשבונות שלהם, וכמובן שעולה האישיו של חברים טובים – איך סקס ישנה את הסטטוס שלהם? אז נכון, יש הרבה צחוקים בסרט, ואפילו לא כאלה שהם רק וולגריים מדי. יש אפילו איזו סצינת פורנו אחת או שתיים. אבל העלילה, כמובן, נסובה סביב היחסים בין זאק למירי, והסיפור הזה הולך ומסתבך. הבעיה: הכל נורא צפוי. ראינו את כל זה במיליון סרטים אחרים. אולי קצת באופן שונה, אולי בלי הפורנו כמוטיב מרכזי, אולי עם טיפה פחות סצינות קורעות מצחוק, אבל הסיפור הוא אותו סיפור. והקיטש הזה טיפה הורס. לא הרבה מדי, אבל משאיר אותך בהרגשה שהטעם שנשאר לך הוא של צבע ורוד מדי בסוף הסרט.

לקווין סמית' היו כמה סרטים גאוניים: "מוכרים בלבד" (Clerks, 1994), סרטו הראשון שהופק בתקציב זעום של 30 אלף דולר, הפך לקאלט מטורף אצל אנשי הגראנג' של תחילת שנות ה-90. אחר כך הגיעו גם Mallrats ב-1995, וגם Chasing Amy ב-1997. שני הסרטים האלה, ד"א, הציגו לעולם את בן אפלק ומאט דיימון, שניים מחבריו הטובים ביותר, שחזרו והופיעו בתשלום מופחת בהרבה ממה שהם רגילים אליו באופן רגיל. אבל ה-סרט, שבזכותו הפכתי למעריץ מושבע של קווין סמית', הוא ללא ספק הסרט Dogma מ-1999. האיש לקח חבורה של שחקנים מעולים (ג'ורג' קרלין ז"ל בתור בישוף, בתפקיד אלמותי מבחינתי, כרטיס רוק, אלן ריקמן בתור המטאטרון – הקול של אלוהים, לינדה פיורנטינו ואפילו אלאניס מוריסט בתפקיד קטן ונפלא, וכמובן – גם עם ג'ייסון מיוז, בן אפלק, מאט דיימון ועם עצמו), לקח את כל מה שהקתוליות מייצגת, וקרע אותי מצחוק בצורה שמעטים הם האנשים שהצליחו לעשות זאת לפניו – ההומור היה מתוחכם, היו המון קישורים מתוחכמים פחות או יותר לספרי הברית החדשה והתנ"ך, ובעיקר – אחרי לפחות 20 פעם שראיתי את הסרט הזה, אני חייב להודות שמצאתי כל פעם משהו חדש שלא שמתי לב אליו בפעמים הקודמות. מעין "מועדון קרב", אבל מצחיק בטירוף.

הבעיה היא, שמאז, הרמה של הסרטים שלו רחוקה מלהיות אחידה: Jay & Silent Bob strike back היה סרט מצחיק למדי שיצא ב-2001, אבל שטותי, וההומור בו היה ממש ירוד. ויחד עם זאת – הוא הביא קישורים ללא מעט סרטים קלאסיים, ושוב – רשימת שחקנים נפלאה (שכללה את קרי פישר ומארק המיל – פרינסס ליאה ולוק סקייווקר מ"מלחמת הכוכבים", בשבילכם). Jersey Girl מ-2004 הוא סרט שאפילו סמית' התנצל בפני מעריציו על כך שהוא הוציא אותו. ואז הוא החליט לנסות לחזור אל המקורות: ב-2006 סמית' ביים את Clerks II – סרט המשך ל"מוכרים בלבד" האלמותי. למעריצים המושבעים, זה היה סרט חובה, כמובן – כזה שיחזיר לנו את האמון בסמית', או שיוריד לנו אותו לקרשים. ואני חייב להודות – זה היה סרט נפלא. מצחיק, עם קישורים לסרט הקודם, שמי שלא ראה אותו יתקשה להבין חלק מהדברים – והעיקר, הזכיר לי מה קווין סמית' יודע לעשות כשרק נותנים לו חופש פעולה אמיתי, בלי שום צנזורה. לאיש פשוט אין פרות קדושות. הוא כבר שחט את כולן.

ואחרי כל ההרצאה המסכמת הזו על קווין סמית', מגיע הסרט הנוכחי – "Zack and Miri make a porno". ושוב – רמת הסרט לא מגיעה לקרסוליים של סרטו הקודם. זה לא שהוא גרוע. הוא פשוט לא מספיק טוב למי שמצפה לראות מהבמאי הזה דברים קצת יותר מתוחכמים. אבל אם אתם אוהבים את הקיטש האמריקאי שלכם בכמויות נדיבות, אם אתם גיקים שעשויים להבין לא מעט מהקישורים של סמית' לסרטים וסדרות אחרות, ואם בעיקר אי פעם רציתם לצחוק על פורנו ולראות איך מגחיכים אותו עוד יותר – זה הסרט בשבילכם.

תהנו.

ציון סופי של קופי השבת: 8.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.