טסט ראשון: Waze, Google Maps ו-iGO

בזמן האחרון יש היצע לא רע בכלל של אפליקציות שונות לניווט, והן מתחרות ראש בראש על תשומת הלב ועל כמות ההורדות שלנו.

נתחיל במסקנה הסופית, כי היא הקלה ביותר: בדקתי 3 תוכנות לאחרונה – Waze, גוגל maps ו-iGO (שניתנה באופן חריג בחינם בשבוע שעבר) – ונכון להיום, אין ל-Waze תחליף ראוי בישראל.
שלושתן אמורות להיות אמינות מאוד, שלושתן נותנות ממשק ידידותי ונוח למשתמש, אבל יש בכולן גם לא מעט בעיות. באתר GadgetSpot תמצאו תיאור די יפה של המצב – אבל לצערי הוא חלקי בלבד.
לכן אני יכול להמליץ לכם ללכת לקרוא את הפוסט באתר ההוא, ואחרי זה לחזור לכאן בשביל להשלים את החוסרים.

אז בואו נתחיל.

ל-Google Maps יש כמה בעיות:
ראשית – בניגוד למה שנכתב באתר GadgetSpot, גם כששפת הממשק בטלפון אנדרואיד היא בעברית (אני משתמש עדיין ב-Samsung Galaxy S2, עם גירסת ICS 4.0.4), היא לא מקריאה שמות רחובות בעברית – אלא רק באנגלית. היא כן תנחה אותך הנחיות כלליות כמו ישר, ימינה שמאלה וכו' – אבל ללא הפיצ'ר של הקראת שמות רחובות, שקיימת בגירסה האמגלית.
שנית – היא "מגמגמת" מבחינת הידע שלה על דיווחי תנועה, עדכנות נתונים ועוד – בעיקר מכיוון שהיא לא מתיימרת לתת נתוני רחובות בזמן אמת, אלא מסתפקת בעדכונים תקופתיים.
ה-Street view זה רעיון נחמד, אבל לא יותר. מקסימום, אפשר להפעיל את הפיצ'ר הזה, כשכבר מגיעים לאיזור היעד, ורוצים לבדוק את מראה הרחוב והיעד אליו כיוונו.
היתרון הגדול של גוגל הוא דווקא בתוך מבנים – שם לתוכנות האחרות אין נגיעה, נכון להיום. לא בדקתי את הנושא הזה בארץ עדיין, כך שאין לי מושג אם גוגל נותנת את המידע הזה במקומות מסויימים גם בישראל – אבל לפחות בחו"ל זה יכול להוות יתרון משמעותי.

גם ל-iGO יש כמה בעיות:
לפני הכל – זו תוכנה מאוד-מאוד כבדה. היא שוקלת כמעט 500 (!) מגה. הרבה-הרבה יותר מכל תוכנה אחרת.
שנית, היא עולה 260 ש"ח. זה לא מעט. למרות הגירסה החינמית מהשבוע שעבר, העדכונים בעתיד יעלו כסף. כמה? לא ברור. הם לא כותבים בתקנון שהם מפיצים עם האפליקציה (והאמינו לי – קראתי את כולו).
כמו כן, היא לא לגמרי מדייקת בדיווחים על רחובות וכיכרות.
דוגמא? בבקשה. בשנתיים האחרונות נוספו 2 כיכרות ברחוב הכניסה הראשי לאלפי מנשה (יישוב לא קטן וגם לא כל כך נידח) – ו-iGO לא מודעת לאף אחד מהם.
היא גם לא ממש נותנת לי את הדרך המהירה ביותר, למרות שהגדרתי לה לעשות זאת.
בקיצור – מתוכנה שעולה למעלה מ-250 ש"ח, אני מצפה ליותר, הרבה יותר. והסיבה היחידה שבדקתי אותה היה בגלל שהיא ניתנה חינם לזמן מוגבל.

אבל אם חשבתם שהתוכנה של Waze חפה מבעיות, יש לי כמה הפתעות בשבילכם. נתחיל בדברים הידועים יותר:
היא לפעמים מספרת לך על פקקים שאינם קיימים (לדעתי זה בגלל הסטטיסטיקות שנאספות מהנהגים: אני רואה את זה גם במקומות שבהם יש כמעט כל יום פקקים – ובימים לא פקוקים, באותה שעה, Waze מנחה אותי לעקוף אותם בדרך אחרת), ולפעמים גם ניידות משטרה ותאונות שלא קיימות וכו'.
חוצמזה, היא גם לא לגמרי מעודכנת על מצלמות מהירות מסויימות (אני מכיר לפחות אחת כזו, שכבר דיווחתי עליה עשרות פעמים בכביש 4, בין צומת פרדסיה לצומת בית-ליד, אחרי שקיבלתי שם דו"ח על מהירות לפני כשנתיים).

אבל הנה שני באגים שלא כולם מודעים אליהם, ולי יצא להיתקל בהם כמה פעמים:
לפעמים התוכנה פשוט מפסיקה לתת לך הנחיות קוליות. פשוט כך. בלי שום נגיעה שלך בממשק, בלי שום עדכון של הגירסה. זה קרה לי בשבוע שעבר (בפעם השנייה בחצי השנה האחרונה), ורק הסרה והתקנה מחדש של התוכנה פתרה את הבעיה (וכן – ניסיתי כמעט הכל: איתחול למכשיר, בדיקה בקונפיגורציות השונות ועוד).

אבל הבעיה הכי מביכה לדעתי היא, מגוחך ככל שיישמע, ש-Waze לא יודעת איך לומר לך לבצע סיבוב פרסה – לא בכיכר ולא בצומת – היא רק מראה לך סימון על המסך, ללא קובץ סאונד מתאים. כך שאם טעית, ואתה לא מתבונן במסך, אתה בבעיה. זה נושא ש-Waze מודעים אליו, ובכל גירסה חדשה אני כותב עליו בפורום שלהם מחדש, ומקבל תגובה בנוסח "אנחנו מודעים לזה, וזה ייפתר בגירסה הבאה".
נשמע לי הזוי למדי, שחברה שעוסקת בניווט, שמכניסה כל פעם קבצי סאונד חדשים, של "עמי" ו"גלית" ו"שמעון" (פרס) ו"הרס"ר" (שני האחרונים מטומטמים במיוחד, אם תשאלו אותי), לא מסוגלת להקליט ולהוסיף קובץ שיורה לך לבצע סיבוב פרסה. ולא – זה גם לא עובד באנגלית או בגרמנית. בדקתי את שתיהן.

אבל עם כל אלה – נכון להיום, בשורה התחתונה – ל-Waze עדיין אין תחרות אמיתית בישראל, בין השאר בגלל שהיא נותנת תמורה יפה מאוד עבור המחיר – חינם (ובגלל שאין לי חשבון בפייסבוק, אז אני לא מחבר אותה ל"חברים", ואני מגביל את כמות המידע שאני מעביר לרשות החברה ולרשות פייסבוק).
בסופו של דבר – התוכנות של iGO וגוגל צריכות להשתפר עדו הרבה יותר, בשביל שאשתמש בהן באופן קבוע.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

4 תגובות לפוסט “טסט ראשון: Waze, Google Maps ו-iGO”

post_author." -->\n"; ?>
  1. עירא הגיב:

    אתה יכול גם לנסות את M8,לשעבר תוכנתהניווט של אורנג', אבל עדיין תחזור לוייז

    • גיא הגיב:

      אני יודע. כתבו לי את זה גם בגוגל+.
      אני בהחלט מתכוון לבדוק גם אותם.
      אבל כן – נכון להיום אני מניח שווייז באמת טובים יותר מכל מה שיש לאחרים להציע…

  2. גורו יאיא הגיב:

    אני לא חושב שהבעיה היא להוסיף קובץ קול, אלא לזהות פניית פרסה. יש כאן כמה בעיות שאני רואה:
    1. בחיפוש אחר מסלולים אפשריים, ישנן אינסוף פניות פרסה אפשריות, ייתכן שהאלגוריתם של וויז לא יעיל בלזהות אותם, כך שהחיפוש ייתארך.
    2. המיפוי של וויז, שנסמך על נהגים אחרים, ייתקשה לדעת היכן אסור לפנות פניית פרסה, ומתי ניתן להחשיב פניה מסויימת כפניית פרסה.
    אני מודע לכך שתוכנות אחרות פתרו את הבעיות האלה, אבל לא ידוע לי מה האלגוריתם לזיהוי פני השטח והמיפוי שלהם. אני בהחלט לא חושב שההתנהלות של וויז ראויה, כשהם אומרים שיתקנו את הבעיה בגירסא הבאה, ומוציאים גירסא ללא התיקון, אבל חשוב לזכור שהבעיה מורכב מעט יותר מאשר הקלטת קובץ קול.

    • גיא הגיב:

      @יאיר – אם ווייז אכן לא היתה יודעת לסמן לך איפה אתה אמור לבצע פרסה – היית צודק. אבל זה לא המצב.

      קח לדוגמא מצב ליד הבית שלי (זו האינדיקציה הכי טובה שלי לתקינותה של התוכנה): אם אתה מגיע מכביש 4, ויורד במחלף גן רווה, אתה עובר בהמשך 2 כיכרות, כאשר בכיכר השנייה אתה צריך לבצע פרסה, כדי להכנס למגרש החניה.
      ווייז נותנת לי חיווי ויזואלי של ביצוע פרסה בכיכר השנייה – אבל אין חיווי קולי. כך שהתוכנה יודעת שהיא צריכה לבצע פרסה – אבל לא אומרת דבר.

      כנ"ל כשאני יוצא בבוקר מהבית. אלא שכאן המצב קצת מסתבך:
      יש לי 2 אפשרויות ביציאה ממגרש החניה. לאחר שאני יוצא ימינה, אני נתקל בכיכר.
      אפשרות אחת היא להמשיך ישר ולצאת ממחלף גן רווה. הבעיה היא, שלעיתים קרובות, בעיקר בשעות הבוקר, המחלף הזה תקוע לגמרי, ויש בו פקקים מטורפים. כשאין פקקים, ווייז מודיעה לי להמשיך ישר בכיכר, ולצאת דרך מחלף גן רווה. עד כאן הכל טוב. זו גם הדרך שנבחרת ברוב שעות היממה.

      אבל כשיש פקקים, יש לי "דרך מילוט" דרך גשר ראשון, ואז אני חייב לבצע בכיכר ההיא פניית פרסה. במקרה הזה, ווייז פשוט לא נותנת חיווי קולי בכלל – אבל מראה לי את זה על המסך.

      אז הנה המצב המגוחך:
      כשאני יוצא מהחנייה, אני בודק אם ווייז אומרת לי להמשיך ישר בכיכר, או לא אומרת כלום – ולפי זה אני יודע לאן כדאי לנסוע. ברוב המקרים (אך בהחלט לא בכולם) – התוכנה צודקת. אבל זה רק בגלל שלמדתי להבין את ה"שתיקה" הזו כסיבוב פרסה.

      לעומת זאת, לפני שנה בערך, הייתי צריך להיות באיזור התעשייה של חולון, איזור שאני לא מכיר בו כלום. וכמובן שטעיתי כשהייתי צריך לצאת משם, כי ווייז לא נתנה חיווי קולי על סיבוב פרסה באחת הכיכרות, שהייתי צריך לעשות, אלא רק חיווי ויזואלי, שלא ממש עזר לי. מה לעשות – העדפתי להסתכל על הכביש ולא על ווייז.

      זה יוצר מצב מאוד מסוכן עבור נהגים, ולכן זו לא "סתם שגיאה" או "מחלת ילדות" שאפשר וצריך להתעלם ממנה. זו בעיה שחוזרת על עצמה בכל הגירסאות האחרונות של החברה.

      לא יכול להיות, שמוציאים גירסאות חדשות עם חיבורים לפייסשמוק, קבצי סאונד חדשים וכל השטויות האלה, ולא מתקנים את אחד הדברים הכי בסיסיים בתוכנה. לדעתי זה מצביע על זלזול, וברגע שתהיה תוכנה שהיא קצת יותר טובה ויותר מעודכנת – אני אעבור אליה ללא ספק.