רשת Cost 365 – מודל עסקי רעוע

בחודש האחרון הענף של רשתות המזון סוער לקראת כניסתה המתוכננת של קבוצת המשביר לצרכן עם רשת ה"סופר דיסקאונט" (כהגדרתו של רמי שביט, מנכ"ל החברה) בשם Cost 365.

הבעיה היא, שכולם בענף מבינים מראש (חוץ משביט עצמו, ככל הנראה), שהסיפור הזה נידון לכישלון. והם צודקים.

לרמי שביט כתוב "כישלון" בענק על ההחלטה לפתוח את Cost 365.
הנה מגיע עוד אחד, שחושב שאם זה טוב לאמריקאים (קוסטקו) – אז זה גם מתאים לנו.

אחרי הכישלון שלו באופיס דיפו, שגרמה להפסדים של כמעט 200 מיליון שקל לקבוצת המשביר לצרכן (כרגע הם רק מנסים להיפטר מהרשת, וגם זה לא בהצלחה מרובה), שביט שם את כל יהבו על הדבר הזה. והוא הולך ליפול.

אני קורא לאחרונה את הדוחו"ת הפיננסיים התקופתיים של חברות שיווק המזון (כן. משעמם לי… ). לפי כל מה שאני קורא, אין מצב שהוא ישרוד את זה יותר מ-3 שנים (ולמעשה – כבר עכשיו הוא מודה שהוא מכין את הקרקע לשינוי המודל העיסקי בעוד 3 שנים).

המודל העסקי שלו הוא די פשוט:
שלם דמי מנוי, וקבל החזרים על הקנייה + מחירי "הפסד" או מחירי ספקים (תלוי אם זה מנוי "רגיל" או "זהב").

רמי שביט מצהיר גם על פתיחת 9 סניפים עד סוף 2013, ועוד 30 סניפים עד 2015.
והכל – תוך הפסדים בשנתיים הראשונות, ורווחיות החל מהשנה השלישית – במימון דמי המנוי השנתיים של החברה החדשה. נשמע קצת אוטופי? בהחלט (במיוחד בענף שבו הרווחיות היא דחוקה וקטנה כל כך. ועבור הרשתות הקטנות – על אחת כמה וכמה).

וחבל – כי גם זו הצהרה בעייתית. רשתות שמתפתחות מהר מדי – לרוב נופלות באותה מהירות. זהו אחד הכשלים הכי גדולים של עסקים קטנים בישראל – הם פותחים עסק, רואים שהולך להם טוב, ואחרי פחות משנה הם כבר פותחים רשת, מבלי להבין במה זה כרוך.

אז אני לא טוען ששביט לא מבין בהקמת רשתות – רק שהוא לא מבין למה הוא נכנס בענף המזון. ענף מאוד תחרותי, עם חסמי כניסה קשים וכבוהים, ועם מתחרות שהן מחוייבות מאוד להכנסות שלהן ולנתח השוק שלהן – ואין מצב שהם תשבנה בשקט, ותחכנה שמר שביט יתפוס להן את המקום.

==============

אבל עזבו תיאוריה. בואו נדבר תכל'ס: איך זה יעבוד בפועל?

הנה הפירוט (שפורסם בטמקא):
בשנה הראשונה הוא מתכנן מנוי שנתי בגובה 100 שקל ולתת 50 ש"ח הנחה בקנייה חוזרת.
בשנה השנייה הוא מתכנן לקחת את אותם 100 שקלים – אבל בלי לתת הנחה.
בשנה השלישית – המחיר כבר קופץ – 365 ש"ח בשנה + 1% החזר על כל קנייה (שקלים בודדים בשבוע).
בשנה הרביעית – 365 ש"ח + 2% החזר על כל קנייה.
והחל מהשנה החמישית – 365 ש"ח לשנה + 3% על כל קנייה.

כרגע עוד לא ברור מה יקרה למי שיצטרף, נגיד – בשנה השנייה למיזם – האם יקבל הטבה של שנה ראשונה, או שייאלץ להסתפק בהטבה של שנה שנייה?

אבל בשורה התחתונה: איך שלא הופכים את זה – זה לא נשמע מי-יודע-מה.

==============

בואו נעשה חישוב לרגע:
משפחה ממוצעת רוכשת מזון בכ-3,000 שקל בחודש נתון.
יש לא מעט משפחות שקונות בהרבה פחות.
גם בהנחה שכל הצרכנים המנויים יישארו נאמנים לו ורק לו – וזו הנחה לא מאוד סבירה – מדובר בהחזרים של 30-90 ש"ח בחודש במקרה הטוב ביותר. נשמע טוב? אולי.

אבל פה נכנסת עוד בעיה: מכיוון שרוב האנשים לא בודקים כמה הם חסכו לאורך זמן ובאופן מצטבר – אלא רואים את החשבונית, ומבינים שבכל פעם הוא נתן להם 5 שקלים החזר – הם יברחו ממנו כמו מאש.

ולמה אני חושב שאנשים לא בודקים את החשבון המצטבר?
כי לעם הזה יש זיכרון קצר מאוד.

רוצים הוכחה?
קחו את "מהפיכת הסלולר".
השבוע פורסם ב"כלכליסט", שרק כ-1.5 מיליון מנויים עברו או שיפרו עמדות בין חברות הסלולר השונות.

נשמע הרבה? תחשבו שוב:
בישראל ישנם 9.5 מיליון מנויים אקטיביים.
כלומר: 84% מהמנויים האקטיביים בישראל לא הצטרפו למהפיכה של כחלון. 84%!!!
וזה אחרי שבמשך שנים אינספור דפקו ועשקו אותנו פעם אחרי פעם – שנה אחרי שנה.

התירוץ שאני שומע שוב ושוב הוא: "הם יעלו מחירים. הם יעבדו עלינו. הם חברה קטנה". אבל אותם אנשים שוכחים שאין דבר כזה התחייבות יותר! אין לאף חברה זכות לחייב אתכם להישאר נאמנים לחברה זו או אחרת! למעשה, אם הם יחליטו להעלות מחירים – אתם יכולים לקפוץ עוד באותו יום לחברה מתחרה! בלי סנטימנטים מיודים, בלי לשמוע את השטויות שלהם על שיחות שימור.

ומה עושות חברות הסלולר הוותיקות בחודש האחרון?
ניחשתם נכון – הן מעלות מחדש מחירים, מסבכות מחדש את החיים עם חבילות לא ברורות ותת-תנאים. ןעמישראל שותק. חוטף את הכאפות ושותק.

עוד הוכחה?
חשבון הארנונה שלנו. כמה מכם משלמים את הארנונה פעם בחודשיים? כמה מכם יודעים או בודקים את העובדה, שאם תשלמו בתחילת השנה את כל החשבון השנתי – מלבד הראש הנקי לשנה שלמה – תקבלו גם הנחה של 100-250 שקל?

מה לעשות – אנחנו לא טובים בלחשב חשבונות מצטברים.
יש לנו זיכרון קצר וראייה קצרת טווח.

==============

אז אחרי כל זה, תסבירו לי בבקשה:
למה שצרכנים יהיו מוכנים לתת לרמי שביט ולמשביר כמעט 400 שקל בשנה -סכום לא מבוטל – בשביל לעשות מנוי לסופרמרקט, ולהתחייב לקנות רק אצלו? למה אתם חושבים שהעם "יצטרף למהפיכה" של שביט?

שאלה חשובה שאנו צריכים לשאול את עצמינו, זה למה שביט כל כך בטוח בעצמו.
והתשובה לכך היא פשוטה – מסיבה אחת ויחידה: כי הוא חושב שמה שעובד בניו פארם ובמשביר – שהמנויים שלו (חברי המועדון Club 365, שאני נמנה ביניהם רק בגלל שקיבלתי בחינם את החברות כסטודנט) – יעבוד גם בשיווק מזון.

בהסבריו הרבים, הוא נותן כדוגמא את שתי הרשתות הללו: המנויים של הניו-פארם ושל המשביר מהווים כ-40-50 אחוז מהפידיון של שתי הרשתות.

==============

זהו. זו הסיבה היחידה שהוא מכניס את הראש לרעה החולה שנקראת "שיווק מזון".
לדעתי – ההוא טועה, ובגדול.
עם המודל הכלכלי הנוכחי, אני חושש שהאיש יגרום להרבה צרות לממשביר לצרכן.

אבל היי! – אני מניח שנהיה חכמים יותר בעוד 3 שנים. אם הוא בכלל יגיע לשם.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

5 תגובות לפוסט “רשת Cost 365 – מודל עסקי רעוע”

post_author." -->\n"; ?>
  1. משה הגיב:

    רק הערה בנושא הארנונה- תשלום בהוראת קבע/כרטיס אשראי מזכה בהנחה כמו זה שבתשלום מראש, ולמרבה הפלא ישנן רשויות בהן ההנחה בהוראת קבע גדולה מזו שבתשלום מראש.

  2. שושי הגיב:

    השם שנבחר דוחה ברמות

    • גיא הגיב:

      @שושי – אני לא יורד לסוף דעתך. איזה שם? של הרשת החדשה?
      אם לזו כוונתך, אז נראה לי ששוב – הכוונה של רמי שביט היתה להעתיק מהרשת האמריקאית "קוסטקו".
      וכן – גם כאן אני חושב שזה לא נעשה בחשיבה יתרה.

      הדבר שהכי לא מובן לי, ד"א – הוא אופן השיווק: בימים האחרונים (ובקרוב הבנתי שזה הולך להתפתח), רמי שביט התחיל לשווק את… רמי לוי. אני לא צוחק.

      האיש אשכרה מודה לרמי לוי! והוא גם עושה לו שירות נהדר!

      רמי לוי ידוע בזה, שהוא לא מפרסם באמצעי התקשורת המסורתיים (טלוויזיה, רדיו, עיתונות), ועיקר השיווק שלו מתבצע מפה לאוזן ובאמצעות כתבות על החברה בעיתונות הפיננסית ובאתריהם של אותם עיתונים (כלכליסט, גלובס, דב-מרקר). הוא מעדיף מטה רזה לחברה שלו, וכך הוא מגדיל את הרווח התפעולי שלו.

      בא לו מר רמי שביט – פותח חברה/חזית חדשה ומתחרה – ומשווק את רמי לוי!
      צריך לקרוא ולראות בכדי להאמין: רמי שביט מודה לרמי לוי על כך שהתחיל את "המהפיכה"!

      עכשיו, המסקנה שלי היא די פשוטה: צריך להיות או גאון או אידיוט מושלם, בכדי לעשות את מה שעושה שביט עכשיו. ואני מניח שרק ימים יגידו מה יקרה לרשת החדשה הזו.

      מה שכן, אני מקווה ששביט הכין לעצמו מספיק כובעים. כי אני חושש שזה כל מה ששביט הולך לאכול בקרוב. והרבה מהם.

  3. […] הנפילה של רמי שביט, יו"ר המשביר עם יוזמת Cost365, שעליה כתבתי לפני כשנתיים (ושאת כשלונו הקולוסאלי חזיתי כבר אז), ובין המיזם החדש […]

כתובת טרקבק | RSS תגובות

הערות והארות