מי צריך אותם?

זה לא חדש שהעיתון "ישראל היום" הוא בעל אג'נדה ימנית-ביבי-נתיניהו-ית, ואף על פי, אני נהנה לפעמים לקרוא שם דברים, שרק שם (ואולי בערוץ 7) מעיזים להעלות על הכתב.
אחד מכותבי ה"דעות" הקבועים של העיתון, הוא ד"ר דרור אידר, המציג עצמו כ"חוקר ספרות ותרבות, מבקר ועורך, מומחה לספרות עברית והשוואתית ומוזיקאי" (מתוך ויקי).
לרוב איני מתייחס לדבריו, כי הם מלאים בקיצונות, פופוליזם טהור ודמגוגיה זולה. כואב לי לחשוב שבאוניבסיטת בר-אילן נותנים פתחון פה לשטויות שלו.
ועדיין – מפעם לפעם אפילו הוא מתעלה על עצמו בטור דעה מושחז היטב, וחסר כל קשר לאמת. היום, היה טור דעה בדיוק כזה.

אני רוצה קצת לכתוב לכם על דבריו, כדי שתבינו מי האיש. כך הוא פותח את טורו היום:

"בשבוע האחרון נחשפנו לידיעות ולטורים רבים בתקשורת ש(כמעט) לכולם מכנה משותף: גינוי גורף של הצעת החוק שנועדה להסדיר את הסיוע הכלכלי לאברכים לומדי תורה. לא שמענו בתקשורת דיון בשאלה העקרונית: האם ישראל זקוקה ללומדי תורה? האם העם היהודי זקוק לגרעין שימשיך את מסורת הדורות?"

אוקיי. דבר ראשון – "ימשיך את מסורת הדורות"? סליחה?! מסורת הדורות היהודית תמיד היתה לעבוד ולפרנס את המשפחה בכבוד. אפילו הרמב"ם, החכם מכל אדם, שאני מניח שאין איש חרדי שיסתור את דבריו (או אולי כן. לך תדע במה הם מאמינים הבוקר) כתב כך:

"כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם, וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא… וכל תורה שאין עימה מלאכה סופה בטלה… מעלה גדולה היא למי שהוא מתפרנס ממעשה ידיו ומידת חסידים הראשונים היא; ובזה זוכה לכל כבוד וטובה שבעולם הזה ולעולם הבא: שנאמר: יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך"

אבל בואו נמשיך עם דבריו של הדוקטור:

"אין הכוונה ליידישקייט, לא לחוג פרשת השבוע, לא לדף יומי וגם לא לשילוב בין לימוד לעבודה – אלו דברים טובים שמעלתם במקומם; אני מדבר על לימוד תורה מלא, ללא הפסקה, מסירות נפש פשוטה כמשמעה על ליבת הקיום של העם היהודי. האם ישראל זקוקה לזה?"

האם ישיבתו של אברך במשך יום וליל על לימוד תורה (ובינינו – כמה כבר יש כאלה באמת?) היא בכלל מסירות נפש? האם על זה יש תשובה? האם העובדה שאני אשב כל היום וכל הלילה ללמוד מבוא למאקרו כלכלה, או קורס במשאבי אנוש, היא מסירות נפש? כנראה ולא. אבל לקרוא ספרי דמיונות כל היום, ולנתח מי עשה למי ובאיזה הקשר – זה כן.

"אם התשובה חיובית, ואני מאמין שרוב הציבור חושב כך, אפשר להתחיל את הדיון לא בשאלה אם צריך לסייע, אלא מדוע לא מגדילים לסיירת התורנית הזאת את הסיוע."

אתה באמת מאמין שרוב הציבור חושב כך? אתה מיתמם או שאתה פשוט טיפש? אתה באמת מאמין שרוב הציבור מקבל את העובדה שכ-10% מתבטלים וחיים על חשבון שאר המדינה, ואנחנו מקבלים את זה באהבה והבנה?

אבל חכו! יש עוד דברי 'חוכמה' מפי החמור:

"ההשוואה הפופוליסטית בין האברכים לסטודנטים נואלת. ההשכלה הגבוהה זקוקה להגדלת התקציב בלי קשר לתקציב הזניח של אותם אברכים עניים. יתרה מזו, הסטודנט הממוצע לומד כמה שנים, נלחץ מעט ואז יוצא לשוק העבודה ומתחיל להרוויח. מטרתו – לשפר את איכות חייו ולהתקדם בעבודתו. אם נשאר באוניברסיטה כמרצה, מחכים לו חיים טובים ומעמד יוקרתי. הוא ילמד כמה קורסים ובשאר הזמן יחקור ויכתוב מאמרים, ישתתף בכנסים בחו"ל ועוד יקבל משכורת יפה. זה בסדר ומגיע לחוקרים במדעי הרוח והחיים. אני הרי בא משם. מדינת ישראל זקוקה לחוקרים ולמדענים. אבל גם ללומדי תורה".

עם המשפט הראשון שלו אני מסכים. ההשכלה הגבוהה בהחלט זקוקה לתקציבים גבוהים יותר. אבל לומר שהתקציב של "האברכים העניים" הוא זניח?? הם מקבלים למעלה ממיליארד שקלים על כלום!
שימו לב להמשך שלו: הסטודנט "לומד כמה שנים, נלחץ מעט, יוצא לשוק העבודה ומתחיל להרוויח"! – איזה יופי!
אם הייתי יודע שהחיים שלי כל כך קלים כמו שהד"ר מתאר, מזמן הייתי הופך לאברך!
מר אידר היקר – זוהי שטות ממדרגה ראשונה. הרשה לי לספר לך מה באמת קורה מחוץ לכותלי האוניברסיטה שלך ומגדל השן בו אתה יושב:
אכן, למדתי במשך 19 שנים (כולל לימודים אקדמיים) מקצוע שאפשר להתקדם איתו, אבל אני לא באמת הפסקתי ללמוד. הרי כל החיים אנחנו לומדים!
יתרה מכך – בעולם האמיתי, לא כל מי שלומד כמה שנים מיד "מתחיל להרוויח" או "להתקדם בחיים". הנטל שאנו, האנשים שעובדים למחייתינו, נושאים על גבינו – כבד מנשוא. אנחנו משלמים מיסים, עושים מילואים, מקבלים גזירות חדשות של "מנהיגים" כל שני וחמישי, וממשיכים לשתוק, כי לפחות אנחנו מקווים, שהמיסים האלה יוחזרו אלינו בצורה זו או אחרת, ולא יועברו לאלה שאינם שותפים בעול. אנחנו משלמים לביטוח לאומי כל חודש, כדי שנוכל לזכות לקבל קצבת זקנה ביום שבו לא נוכל לעבוד עוד מפאת גילינו או בריאותינו. ואנו מקווים שאלה שאינם משלמים את אותו המס, לא ייהנו ממנו כמונו. זהו שיוויון זכויות אמיתי!

"האברכים המדוברים עזבו את החיים הטובים ובחרו בעיסוק בליבת הקיום היהודי: לימוד תורה. אין שם קידום, לא כנסים או נסיעות, אין יוקרה, רק כלימות ורוק מחלק מאחיהם. יציגו אותם כפרזיטים אף על פי שהם עמלים רוב שעות היום, יביאו מקרי רמאות מקוממים ויצבעו בהם את כלל המרחב התורני".

כל מה שאברכים המדוברים עזבו זה, את הצורך לפרנס את משפחתם בכבוד! הם בחרו בדרך של בטלה, של פרזיטיות, של טפילות על חשבון אנשים שהם קוראים להם "משוקצים" ועל חשבון מדינה שהם אינם מאמינים בקיומה!
אם נשווה לדברים הכתובים בספר התנ"ך: לאחר כיבוש הארץ ע"י יהושע ובני ישראל, והריגתם של שבעת עמי כנען, באו הגבעונים ליהושע וביקשו את רחמיו, וכך כתוב בספר יהושע, פרק ט', פסוק כז:

"וייתנם יהושוע ביום ההוא, חוטבי עצים ושואבי מים–לעדה; ולמזבח יהוה עד-היום הזה, אל-המקום אשר יבחר."

ההרגשה שלי, בהשאלה מאותו סיפור הוא, שאנחנו נחשבים ל"גבעונים" של אותם חרדים. מבחינתם, אין אנו מלבד חוטבי עצים ושואבי מים, הנתונים למרותם, לרצונם ולאמונתם. מבחינתם אנחנו נטע זר במחזותינו, ולא הם. וההרגשה שלי היא, שהגבעונים צריכים להפסיק להרכין את ראשם, ולהתחיל לומר את אשר על ליבם. אולי הגיע הזמן באמת שנצא לרחובות.
_______________________________________________________

והנה עדכון מדבריו של רה"מ ה"אהוב" בביהו, בנאומו בכנסת היום, לאחר שאולץ (למה אולץ? הוא לא חושב שהוא צריך להיות שם לפעמים??):

"אנשי הציבור החרדי הם בני עמנו. כך צריך להתייחס אליהם, ולא להתלהם. יש דבר אחד שאני מוסיף שלא היה: יש לעודד את הציבור הזה לצאת לעבודה. אני מדבר כאדם שיש לו רקורד בנושא הזה"

אם מישהו מקוראיי זוכר רקורד כלשהו של נתניהו בנושא הוצאתם של האברכים לעבודה – אנא העירו את תשומת ליבי לעניין. אני לא זוכר מזה כלום. למיטב זכרוני הוא זה שהחזיר את משרד הדתות, הוא זה שתומך בעובדה שהם לא עושים דבר. ולגבי "בני עמינו" – ביבי, אני לא חושב שהחרדים ישמחו מדי שאמרת את זה. חלק לא מבוטל מהם לא חושב שהם חלק מאיתנו, אלא רק חיים על חשבונינו. תזכור את זה, כשאתה כותב את הנאום הבא.
_______________________________________________________

ומשפט אחרון לסיום: היום נודע כי מלגות הסטודנטים לא ייפגעו ממש, אלא רק כאלה שהן מעל 90 אלף ש"ח, ולא כאלה שניתנות לסטודנטים מצטיינים ונזקקים. לקח לביבי וחבורתו יומיים להגיע עם התגובה הזו, מה שמראה שאפילו הם לא בדיוק יודעים מה מסתתר בספרי התקציב שלהם. הגיע הזמן להפסיק עם ה"עזים" האלה של חוק ההסדרים.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.