כביש 6
לפני כמה שנים, הוקם כביש מספר 6, "חוצה ישראל" בשמו השני, אשר אמור היה לפתור פקקים, ככביש איכותי. איזה סופרלטיבים הרעיפו על חברת "דרך ארץ" בזמנו. הבטיחו לנו הרים וגבעות, ובעיקר הרס שלהם לטובת כביש שעדיין אין לי מושג לצורך מה הוא הוקם. יש אמנם כאלה שנהנים ממנו, אבל רבים יותר סבלו וסובלים מהמאפיה הזאת שהוקמה לאורך הכביש, שאותה משרתת גם משטרה פרטית, שאוכפת חוקים פרטיים שלא קיימים במדינת החלם שלנו. ואף אחד לא קם וצועק. אחרי כמה שנים טובות שבהם שמעתי סיפורים שהצליחו להרחיק אותי, בעיקר אידיאולוגית, אבל לא רק, מהכביש הזה, כביש 6 חוזר לכותרות: חברת "דרך ארץ" יוצאת בהכרזה שברצונה להרחיב את את הכביש בעוד מסלול בכל כיוון, בגלל עומסים.
אחרי כל ההפגנות של הארגונים הירוקים, אחרי כל ההתנגדויות המאסיביות של אזרחים ורשימת תביעות ארוכה כאורך הגלות, אנחנו חוזרים לנקודת ההתחלה. כאילו לא קרה כלום. המדינה שכל כך התרגלה להרים תשתיות באיכות של כבישים בשמורת טבע אפריקאית, מתחילה שוב להרים כביש שיהיה טלאי על טלאי. לא מספיק שכל שנה "משפצים" את איילון ואת הכבישים המרכזיים (בעשר השנים האחרונות אני יכול להישבע של עברה שנה בלי טיפול זה או אחר בכביש), עכשיו גם החליטו להרוס את מעט הטבע שעוד נשאר סביב כביש 6, ומה שהכי גרוע – זה לא ייגמר כאן, וכל מי שחי פה ב-20 השנים האחרונות, אולי אפילו פחות, מודע לזה.
כשהקימו את כביש 6, ציפיתי לפחות לכביש עשוי בטון, ךתשתית נורמלית, כמו שבנויה אוטוסטרדה לתפארת בגרמניה, שם משקיעים את הכסף פעם אחת, ולא כל שנה מחדש. את הסיפור הזה מוציאים מכיסינו בכל פעם מחדש, ואנחנו שותקים. מליארדים מדי שנה. זה האספלט לא בטיחותי, נוטה להפוך לכביש מלא בורות בעקבות חלחול מים, ומה לא. בכבישי בטון, קיים ניקוז טוב יותר, תיקון כביש הוא מהיר יותר, ואין ספק שמבחינה בטיחותית הוא טוב בהרבה.
אבל למה שנחשוב לטווח הארוך? הרבה יותר קל להתלונן על הנהג הישראלי, אני מניח.
נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.
לפני שאתה ממשיך ללהג, עשה בדיקה.
כביש 6 יותר ידידותי לסביבתו מכל כביש אחר בארץ. בכביש החוף אין מעברים תחתיים לחיות בר ובכביש ירושלים אין ניקוז כזה איכותי. זה כביש מצוין בתשתיותיו, ועובדה שיש דרישה להרחבה, ובוני הכביש היו חכמים מספיק לבנות אותו מראש עם מספיק מקום להרחיב אותו, כך שבניגוד לאיילון, לא צריך להזיז עכשיו גשרים ושאר שיגועים הנדסיים.
לבסוף, כביש בטון הוא כביש יקר בטירוף. זה יעיל כשאתה מדינה עשירה מאוד ויש לך בעיות של הפרשי טמפרטורות חריפים בין קיץ וחורף (30-40 מעלות, לא 10-20). לארץ זה אוברקיל תקציבי ואוברקיל הנדסי. מוותר, תודה. אם אתה חושב שהוא צריך פחות תחזוקה מאספלט, אני חושב שאתה טועה גם כן, אבל את זה לא ביררתי עדיין.
יקירי, את כביש 6 וכל "מעלותיו" אני מכיר עוד לפני שהוא הוקם, כי אמא שלי היתה חלק מתנועת "הדסה" וממתנגדי הכביש הראשיים, כך שיצא לי לבדוק קצת את הצד הזה.
אני מלהג בגלל שנתקלתי יותר מפעם אחת שבהן "משטרת דרך ארץ" אם אפשר לקרוא לה משטרה בכלל, נהגה כמו מאפיוזה יותר משאר משטרה, והיא הורידה מהכביש נהגים שהיו חייבים לה כסף, מה גם שאחוזי הריבית היו גדולים יותר מאלה של השוק האפור.
אף אחד לא אומר שכביש החוף הוא כביש טוב, אבל כביש 6 הוא אסון אקולוגי לא פחות. הרחבה שלו רק תעודד את בניית הכבישים בארץ על חשבון ריאות ירוקות.
לגבי האספלט – איש, כל שנה בונים פה טלאים של כביש. אין ספק שבטון יקר מאוד, אבל אם תחבר ביחד את כל התיקונים שעשו בשנים האחרונות, ואת כל המילארדים שהוציאו על הטלאים האלה, תגלה שבטון זול יותר. בטון לא זקוק להחלפה כל חצי שנה. ושוב – זה משהו שאולי מתאים למדינות עם הפרשי טמפרטורות גדולים יותר, אבל אני מסתכל על זה שהכסף גם הולך למקומות שהייתי כבר משקיע אותו פעם אחת למשך שנים רבות, ואח"כ נותן את הכסף למערכות אחרות, נזקקות לא פחות. הבעיה פה היא שמנסים כל שנה להרים פרוייקטים ענקיים ללא תקציב, והם נמוגים באותה מהירות שבה עלו לאוויר. הגיע הזמן לחשוב קצת קדימה.
כביש הוא רק ההתחלה
חכו חכו יש עוד כבישי מאפיה… אגרה בדרך