סמנטיקה
ובכן – הנה פרק נוסף בעלילות "ביתילי" בעיר הגדולה:
זוכרים שביום חמישי מנהל סניף רעננה הבטיח שיחזרו אלינו היום כדי לתאם זמן הגעה ביום שני? ובכן נחשו מה – הפתעה! לא שני ולא נעליים. לאחר שראינו שהם לא מתקשרים עד 15:00 בערך, הרמנו אליהם טלפון, שוב – למחלקת שרל"ק. הפעם ענתה לנו בחורה בשם רעות. רעות ציינה בפנינו, שהסלון בכלל עוד לא יוצר, וייצורו אמור להסתיים רק בימים הקרובים.
הממ… עכשיו שימו לב לחשבון פשוט:
אם ביום שלישי, 20.1.09 נמכר סלון בסניף "ביתילי" ברעננה, ונאמר לנו מפורשות שהסלון יגיע אלינו עד 45 יום קלנדריים, יצפה הלקוח ההדיוט (אני, ככל הנראה), כי הסלון ייוצר לפני המועד הנ"ל, ולא לאחריו, כלומר עד ה-6 למרץ. שהרי אם לא כך, לא היתה המוכרת החביבה אומרת את המילה "עד". היא גם לא היתה מציינת את המשפט: "45 יום קלנדריים או פחות". מה לעשות שהיא ציינה את זה בעת ביצוע ההזמנה?
ומה טוענת לה רעות חביבתינו? אהה! שהתאריך הוא תאריך מ-ש-ו-ע-ר. ובכן, רעות, יקירתי – הרשי לי בבקשה להאיר את עינייך: התאריך הזה אינו משוער. הוא תאריך תפוגה של חוזה משפטי. חוזה שאתם לא עמדתם בו. בינתיים, הבטיחה נערת השרל"ק לבדוק את העניין שנית ולחזור אלינו מחר,על מנת לוודא אם נוכל לקבל את הסלון השבוע… לא מתי, אלא אם.
והיתה לה עוד את החוצפה לומר לי לא להתעצבן. העיקר שאת הכסף הם כבר לקחו. יפה מצידם, ככה להקל עלינו עם המשקל של הכסף בארנק, לא? איזו התחשבות…
אבל אל תדאגו – סחבק לא פראייר. סחבק כבר הודיעה לבחורה החביבה שאת ההובלה הם ישלמו בעצמם. היא טענה שהמוביל הוא עצמאי ואין לו קשר ל"ביתילי", אבל אני חושש שהם ייאלצו לפצות אותו איכשהו. כי את 270 השקלים שהוא היה אמור לקבל ממני – הוא לא יראה מכאן. מישהו צריך להתחיל לפגוע לאנשים האלה בכיס, כדי שילמדו לעמוד בזמנים שהם בעצמם קובעים, לא?
נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.
מה שגורם לי לתהות למה אתה לא פשוט מודיע על ביטול העיסקה. שירות מבזה.
כי כרגע לפחות, אני לא רוצה לגרור את סבתא של זוגתי להרפתקה הזו, עם הכסף שלה. היא שילמה את כל הסלון במזומן (תשלום יחיד בכרטיס אשראי).
את הסלון אנחנו כבר רוצים, ואני מקווה שהוא אשכרה יגיע בימים הקרובים.
אחד הדברים שבכל זאת למדתי בקורס "משפט עסקי" בסימסטר שעבר, הוא עניין האֲרְכּה במקרים של סעיפים שאינם מוגדרים כיסודיים.
הסבר: בחוזה המשפטי, ישנם סעיפים המוגדרים יסודיים. אלה הם סעיפים, שחשיבותם גבוהה בהרבה מסעיפים אחרים, ולכן אסור להפר אותם תחת שום תנאי. את ההגדרה הזו מבצעים בעת כריתת החוזה (ישנם סעיפים שאין צורך להגדירם ככאלה – לדוגמא: בעת הזמנת לוח שחמט מעוצב מעץ מהנגר, ברור שלוח כזה חייב להיות 8X8, כי הרי אין אפשרות לשחק שחמט על לוח בגודל שונה). צד שמפר סעיף יסודי, עלול להיתבע לדין ולשלם פיצויים, במקרה הטוב.
לעומת זאת, סעיפים שאינם מוגדרים מראש כיסודיים – יש להמתין ארכה "הגיונית" (מונח ערטילאי שאין לו שום הסבר בספר החוקים, וכל מקרה נידון לגופו ע"י בית המשפט), לפני ביטול העסקה, על מנת שהמבטל לא ייחשב כאילו הוא זה שהפר את החוזה על סעיף יסודי.
נשמע קצת מסובך? אולי. העניין הוא, שבעת כריתת החוזה שלנו עם "ביתילי", הוסבר למוכרת שהזמן הוא עניין שחשוב לנו מאוד, ולכן שמנו דגש עליו. גם אם הדבר לא נכתב בחוזה המשפטי הסטדנרטי של החברה, בשבילינו היה מדובר בסעיף יסודי, והעניין הוסבר למוכרת באופן חד משמעי. יחד עם זאת, כדי לא ליפול כאן על שטות, אנחנו נותנים להם ארכה שנראית לנו הגיונית – להלן: עד סוף השבוע הקרוב. אחרי זה – נראה לאן אנחנו הולכים משם.
דבר אחד ברור – אני שונא שמורחים אותי עם סמנטיקה כזו או אחרת, ואני עוד יותר שונא שאנשי שרל"ק חושבים שהם יכולים להפוך אותי לשקרן שלא מודע למה שאומרים לו, ושממציא דברים ללא קשר למציאות.
לצערי מקרים כאלה קורים למרות שהם לא אמורים
לפעמים כשקורה משהו כזה אז מקבלים איזשהו פיצוי משהו אקסטרה
מקווה שהוא יגיע כבר
תתחדשו על הספרייה
שמור על עצמך
דומה לצרות שלנו עם טלסטרה. אספר לך כשנפגש (מה אתה עושה ברביעי?)