שיווק לא לגיטימי
מתי שיווק דרך אינטרנט או טלפונים ניידים הופך למשהו לא לגיטימי?
נכון – ספאם היא דוגמא ידועה שכולם מדברים עליה, ואפילו הוציאו חוק נגדה. ומה בינתיים? חברות רבות מחפשות ערוצים חדשים כדי לשווק לנו את כל אותם דברים שאנחנו בכלל לא צריכים. לרוב – זה באופן בלתי חוקי בעליל. כך למשל, אין כמעט יום שלא מתקשרים למספר הטלפון בביתינו עם תקליט-פרסומת. תמיד ממספר חסוי, כמובן. לנייד, שולחים לרוב SMS-ים. לפחות מסתפקים בזה.
אתמול נתקלתי בסוג חדש של זוועתון. סוג חדש של שיווק, שעבר את גבול הטעם הטוב בצורה גסה:
במהלך הערב (בשעה 21:17, אם אתם מתעקשים לדעת), קיבלתי טלפון מהמספר 073-2553371. הטלפון צלצל פעמיים-שלוש, וכשניסיתי לענות, הוא התנתק. מאחר והמספר הזה אינו מוכר לי, חשבתי שאולי אחד הסטודנטים שלומד/ת איתי מנסה להשיג אותי. אתם יודעים – בכל זאת תקופת מבחנים, ואנו מחליפים טלפונים רבים בימים אלה. אני מניח שמתוך סקרנות גרידא, החזרתי טלפון, רק כדי לקבל תקליט עם ההודעה הבאה:
"שלום. ניסינו להשיג אתכם, אך מסיבה כלשהי, השיחה נותקה. רצינו לספר לכם על הדיאטה החדשה מבית…"
– וכאן ניתקתי את השיחה בעצבים. WTF?! חברה שמפתה אותי להתקשר אליהם, כי אין להם אפילו את הכסף להשקיע בשיחת טלפון עלובה??? עכשיו יש לי התלבטות לא פשוטה – האם להתקשר למספר הזה כדי לדעת מי החברה שעומדת מאחורי החרא הזה, או להתעלם מדבר כזה עד הפעם הבאה?
נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.
פה אתה יכול להאשים רק את עצמך.
והקטע המשעשע פה שאפילו שילמת על השיחה (מצטער, אני יודע שלא יפה לצחוק…)
לפני מיליון שנה, כשהייתי בצבא, הגדוד שלנו נהג לנוע מהשטחים לאימון ללבנון וחוזר חלילה. למחנה המסודר שלנו היינו מגיעים פעמיים בשנה, שם היו מבנים מסודרים, משרדים והכל. שם הייתה לפלוגה שלנו תיבת דאר, לא עבור דאר לחיילים אלה לתכתובת פנימית של הצבא.
כאמור היינו מגיעים לתיבת הדאר הזו פעמיים בשנה כך שהיינו מוצאים אותה די מפוצצת. הסמ"פ נהג לפתוח אותה לאסוף את כל מה שיש שם ולהשליך הכל לפח בלי להעיף מבט. כשהוא מתרץ את מעשיו במשפט אלמותי "דאר חשוב – יגיע שוב".
(ברור שיש כאן כשל לוגי, כי גם אם הדאר החשוב אכן יגיע שוב הוא יזרק שוב לפח בפעם הבאה שנפגש עם התיבה)
ומה מטרת הסיפור הארוך הזה?
לא צריך לחזור למספר טלפון שאתה לא מכיר. (גם למספר שאתה מכיר לא מומלץ לחזור, אבל זה סיפור אחר)
אם מישהו מחפש אותך וזה חשוב – הוא ידאג לנסות שוב ולמצוא אותך.
קפיש?
ועוד משהו שלמדתי לאחרונה.
אם מתקשרים אליך ובמהלך ההודעה המוקלטת אתה לוחץ על 1 אתה מוצא את עצמך מופנה לשירות ומגיע לאדם שאפשר לצעוק עליו ולפרוק אנרגיות וכעסים.
הבעיות בזה.
1. זה לא תמיד עובד.
2. בתוך נציג שירות בעצמך בטח יש לך בעייה מצפונית לצעוק על אחרים.
3. ב 90 אחוז מהפעמים שהגענו בסוף לאדם, הוא דיבר ערבית בלבד…
בהצלחה…
להתעלם בהפגנתיות, לדעתי. גם אם תצליח לאתר את החברה שמאחורי זה, בטח זו תהיה איזו חברת טלמרקטינג ולא החברה שמבצעת את הקמפיין הזה בפועל, ואם תרים צעקות על נציג מכירות כזה או אחר, זה לא יגיע למי שזה אמור להגיע אליו. אולי הדבר הטוב ביותר הוא לברר את שם החברה ולשלוח להם מכתב זועם (עם עותק למועצה לצרכנות, אולי. זה יכול לעזור).
אם אתה זקוק לעזרה בניסוח מכתב זועם, אני טובה בדברים האלה 😉
סורטר – אין לי שום בעיה מצפונית לצעוק על נותני שירות אם הם מפגרים. האמת היא שלא מזמן הוצאתי את ריאותיי על איזו אחת מ"בני-דודינו" שחשבה שהיא יכולה לדבר אליי כמו למטומטם. חוצמזה – איש שירות/מכירות שמגיע אליי עם פרסומת כזו בלי לבקש את רשותי להשתמש במספר הזה, מבחינתי הוא ספאמר כמו כל ספאמר אחר – ולכן, שוב – אין לי בעיה להוציא עליו או על שליחיו את עצביי.
בפעם הבאה אני בהחלט אלחץ על 1. נראה לי כמו הדבר הנכון לעשות. אני רק מקווה שזה אשכרה יעבוד.. 🙂
ואנדר – אני זקוק כאן להבהרה: איך אני יכול לכתוב להם מכתב זועם, אם אין לי מושג מי הם? הרי החלטתי להתעלם בהפגנתיות.. הייתי דווקא שמח לכתוב להם משהו זועם. גם אני די טוב בזה. אבל עצם העובדה שאני אתקשר אליהם שוב מביאה לי את הסעיף.
גיא, אני עם ואנדר – תתקשר לברר מי הם ואז תשלח להם מכתב זועם ותפרסם אותו גם בבלוג, למען יראו ויראו.
אני חושב שצריך לפנות למקור הבעיה – החברה שמספקת מספרים עם הקידומת 073 (או לצורך העניין כל חברה אחרת שנותנת מחסה לספאמרים).
073 היא קידומת של סלקלום.
זוהי הקידומת של הטלפוניה הנייחת שלהם (כמו ש-074 היא הקידומת החדשה של אורנג').
יותר גרוע, זה עלול להיות אחד השירותים בסגנון ספיקו שעליהם אתה משלם כפליים כשאתה מתקשר אליהם.
תמיד אפשר לפנות בתלונה אל סלקלום ו/או לפנות אל ספק הקו שלך ולבקש ממנו לחסום שיחות מ-073 בעתיד. יכול להיות שהם יסרבו, אבל בתקווה הדיווח על התופעה יעלה בסולם הדרגות ויגיע לריב בין מנהלי השיווק של החברות. חלומות ורודים שווים 5 דקות השקעה 🙂
השבוע התקשרה אלי מישהי מאורנג' כדי לשאול אותי על שביעות רצוני מהחברה והשירות. פרשתי לה כמה נקודות חשובות להתייחסות (אבל השארתי את חלקן בצד ליום אחר כדי לא להשמע נודניק לחלוטין), ונתתי רשימת המלצות פראגמטיות איך הם היו יכולים לספק לי שירותים יותר טוב. ברור לי שהסיכוי שמשהו מזה יצליח לחדור או לעבור אסקלציה הוא אפסי, אבל הייתי חייב לנסות, והיתה לי שעה פנויה של נסיעה לתל אביב… 🙂
הם לא קמצנים, הם מודעים לחוק הספאם ומצאו בו פירצה חכמה שמאפשרת להם לעקוף אותו. זה צעד מבריק שמנצל את הצורך האנושי 'לבדוק מי התקשר'. כל הכבוד להם 🙂
הרשה לי לחלוק על המילה "הברקה" בכל מה שקשור לעבריינות ולאלימות, בסדר?
וזה בדיוק מה שזה: זו דרך אלימה לחדור למרחב שלך.
"דרך אלימה לחדור למרחב שלך" זו הגדרה אלטרנטיבית לא רעה בכלל למילה 'פרסום', ולמטרה של פרסומות בכלל.
גם אליי הם התקשרו באותו תרגיל, וכמעט כל יום אני מקבלת אס אמ אסים רבי, רק שהיום בתחילת ההודעה רשום "פרסומת"- כאילו שזה מה שיעזור עכשיו כשאני קוראת- אבל אין לי כוחות לזה- ואני פשוט מוחקת וממשיכה הלאה…
תגיד, מה עשית עם זה בסוף?
לא עשיתי עם זה כלום.
יש לי כמה דברים קצת גדולים יותר על הראש.. 🙂
זה פשוט לא עניין אותי עד כדי כך. למה?
אני מניח שאם זה יקרה שוב, זה יעצבן אותי כדי לעשות משהו עם כל זה.
[…] על שיטת הפרסום הנלוזה והבזויה שבחרו ספקי התוכן הללו כאן. מספר ימים אחר כך נפלתי גם אני בפח והתלהמתי על זה […]
[…] גם לי הם עשו את זה, רק שהפעם זאת היתה פרסומת להסרת שיער או שקר כלשהו אחר. […]