על מיזם הסיבים של חברת Unlimited

Unlimitedמיזם הסיבים של חברת החשמל וחברת IBC, שייקרא Unlimited, הוכרז היום (20.5.14) באופן רשמי ופתח את הפורטל שלו לרישום צרכנים פרטיים. המטרה היא, שכבר החל מעוד חודש, חברות אינטרנט, טלפוניה וטלוויזיה תצענה שירותים דרכו, במהירות סימטרית של עד 1 ג'יגה – כלומר: מהירות העלאת והורדת קבצים זהה – משהו שלא קיים כיום בישראל, בעיקר בגלל שהספקיות מגבילות את מהירות ה-Upload (ההעלאה) באופן מזעזע. חלק מאותן חברות מדוברות, כבר מציעות מחירים: 260-100 שקל להרשמה, 800-115 שקל לחודש, תלוי במהירות.

עד כאן – נשמע מאוד מהפכני.
נו – אז אפשר לפתוח שמפניות? חכו רגע. עיצרו שנייה.
עם כל הכבוד, אני לא ממש מתרשם מכל זה. ויש לכך כמה וכמה סיבות, שאותן אפרט בפוסט זה:

1. מחירי ה'הרשמה' – לגבות 100-260 שקלים על 'הרשמה', גם אם מדובר בתשלום חד פעמי – זה ביזיון, וזה למעשה מרחיק הרבה מאוד צרכנים פוטנציאליים מהיכולת להרשות לעצמם את התשתית הזו, שנראה כאילו היא נועדה מיומה הראשון לעשירים בלבד. אל תשכחו: 50% ממדינת ישראל עדיין מרוויחים פחות מ-6,500 שקל לחודש (ברוטו), ויוקר המחיה רק הולך ומאמיר כאן. זה לא מבשר טובות עבור חברה, שרוצה לגבות 330-800 שקל על חבילת גלישה ביתית בלבד ולעשות פה מהפיכה.

מסקנה: כמו כל דבר יקר וחדש שנוחת כאן לראשונה – גם חבילת 1 ג'יגה תהפוך לסמל הסטטוס החדש של העשירים והאמיצים, ורק תנציח – שוב – את הפערים הכלכליים כאן.

============================

2. בניגוד לכל מה שסופר לנו עד כה ע"י שר התקשורת גלעד ארדן, זיכרו שחברות הסלולר עוד לא שם – ואני מסופק אם הן תהיינה שם.
למה זה צריך להזיז לנו בכלל? כי יותר חברות = יותר תחרות (בדר"כ).
ארדן מכר לנו סיפורים בשנתיים האחרונות, מאז החלו לקדם את המיזם, כאילו חברות הסלולר רק מחכות שהמיזם ייצא לדרך, כדי להכנס לתחום של שידורי VOD, כפי שנעשה באמריקה הגדולה (באתרים כגון Hulu, Netflix וכו'). אלא שכל זה התברר כעורבא פרח.

נכון להיום, הכיוון של חברות הסלולר (לפחות של הגדולות ביניהן) שונה לחלוטין: הן מעדיפות להשקיע ברשת דור רביעי – LTE, ולא בתכני טלוויזיה. לפחות כל עוד הנושא של שוק התקשורת הסיטונאי תקוע בנפתולי הביורוקרטיה, אני לא רואה איך הדבר הזה יקרום עור וגידים בעתיד הנראה לעין. ובגלל שרווחי החברות הללו צנח פלאים בשנתיים האחרונות, אין שום היגיון מבחינתן, בלהשקיע גם ב-LTE וגם בסיבים האופטיים של Unlimited. זה פשוט לא יקרה. זה יהיה "או-או", לא "גם וגם".

============================

3. Unlimited טוענים שה'הרשמה' נועדה, בשביל להחליט באופן דמוקרטי היכן להתחיל להשקיע – אבל שוב – אלה שטויות במיץ.

רוצים לעשות מהפיכה? בבקשה: תתחילו בפריפריה.
בפועל, כרגיל, אין פה שום דמוקרטיה (לכל היותר אוליגרכיה ליברלית): התשתית תגיע רק למי שיש כסף, לפחות בשלבים הראשונים.

לדעתי האישית, כרגע, לא שווה להשקיע. אני מאמין שבשלב כלשהו הם יהיו חייבים להוריד מחירים או להתיישר לפי תחום מחירים מסויים והגיוני (ועל כך בסעיף הבא). קבוצת המאמצים הראשונים בכל מקרה לא יקשיבו לי, וירוצו לשים את כספם על קרן הצבי. אם אתם לא שייכים לקבוצה הזו, המלצתי היא: חכו קצת.

============================

4. עדיין בנושא התמחור – לאחר שכבר שילמתם דמי 'הרשמה', מגיע התשלום החודשי: המחירים נעים בין 115 ל-800 שקל לחודש בהתאם למהירויות השונות, וגם תלוי בספק.
לפני הכל – ואני אשמח אם מישהו יסביר לי: איך חברה א' יכולה להציע מהירות של 1 ג'יגה סימטרי ב-328 ש"ח בחודש, בזמן שחברה ב' רוצה לגבות על זה 799 ש"ח? משהו בהפרש המחירים הזה פשוט לא מסתדר לי.
ועם כל הכבוד – אין שום שירות לקוחות ששווה הפרש מחירים שכזה – גם אם אחת החברות תציע, שיישב אצלי שלט אנושי בבית ויחליף בשבילי ערוצים בעידן+.

נכון לרגע זה, המחיר האטרקטיבי וההגיוני היחיד שפורסם, הוא לחבילה סימטרית של 100 מגה – החל מ-115 ש"ח בחודש (אין לי מושג מיהו הספק שנותן את המחיר הזה). אולי, מתישהו, אני אשקול לבדוק אותה בעתיד הלא-מאוד-רחוק.

הערה חשובה: למרות שיש הטוענים, שהמיזם יאפשר העברת תכנים טלוויזיוניים וכו' על גבי הרשת, קחו בחשבון שהתשלום הזה לא יבוא במקום התשלום שלכם ליס (טלוויזיה בלווין) ו/או הוט (טלוויזיה בכבלים), אלא בנוסף. 2 האחרונות עדיין תדענה להמשיך לגבות מכם תשלום חודשי גבוה עבור תכני פרימיום, VOD ועוד – וכרגע לא נראה שיש להן מתחרות של ממש בתחום הזה (באופן אישי – אין לי מכשיר טלוויזיה בבית כבר 19 שנים, וזה כנראה לא ישתנה בעתיד הקרוב. אבל לא כולם מסוגלים להיפטר מהקופסא המטמטמת הזו). בקיצור – קחו בחשבון שמדובר ב"כפל קנס".

============================

5. שני היתרונות העיקריים שבעלי המיזם מדגישים עד כה, הם שזו מהירות סימטרית, ושיש פה רק תשלום אחד לספק (שמעביר עצמאית את הכסף עבור התשתית לחברת IBC). אבל גם פה יש 2 בעיות:

הראשונה – לא יודע מה איתכם, אבל אני שבע מרוב הבטחות שהופרו שוב ושוב בשנים האחרונות. הוט הבטיחה עד היום 100 מגה ביט בשנייה, ולאחרונה אף העלתה הצעה 'מפתה' חדשה של 200Mbps. רק שבהוט שכחו פרט אחד קטן: החברה מעולם לא עמדה בהבטחות שלה. אני לא מבין מאיפה יש להוט את החוצפה להציע חבילת גלישה של 200 מגה, כשהיא אפילו לא מצליחה לעמוד בהתחייבויות שלה ללקוחות הקיימים – שלהם יש 100 מגה בלבד! למעשה, המהירות המירבית שלהם, בימים טובים, מגיעה ל-50-60 מגה.
אבל אתם יודעים מה? עזבו 100 מגה. למה ללכת כל כך גבוה ורחוק? אפילו בחבילה הצנועה שלי של 12 מגה (עד לא מזמן), החברה לא הצליחה לעמוד. כמות ההתנתקויות, הפרעות על הרשת, נחיתות במהירות הורדה (כל פסח האחרון גלשתי במהירות של 1.5 מגה לכל היותר, אם בכלל גלשתי. 1.5 מגה! – מהירות מתחילת העשור הקודם, שאפילו גלישה סלולרית דור שלישי היא מהירה ממנה)ומה לא – כל אלה הן חוויות יום-יומיות, שחוויתי באופן אישי.

ושנית, עדיין לא ברור אם המחירים יהיו זהים לאורך זמן, או שאחרי חצי שנה או שנה, הם יעלו באופן דרסטי. כלומר: טרם פורסמו האותיות הקטנות. וחברים, אתם כבר למודי סבל של שנים: האותיות הקטנות זה כל מה שמשנה, בסופו של דבר.

לכן המלצתי האישית היא, שוב: שבו וחכו.

============================

6. עכשיו עיצרו רגע, חישבו בהיגיון: כמה אנשים פרטיים אתם מכירים בישראל, שבאמת זקוקים היום למהירויות המטורפות האלה, של כמה מאות מגה לשנייה? אם לוחצים אותי לקיר, אני יכול לחשוב על כמה אלפים בודדים במקרה הטוב. ואפשר אולי להוסיף עוד כמה עשרות אלפים שרוצים להשוויץ במהירות של 500-1,000 מגה ביט לשנייה. זהו.

כי לפחות בשנים הקרובות, לרוב האנשים אין מה לעשות עם מהירויות כאלה (ועד שהשכר לא יעלה ריאלית ובאופן משמעותי על מנת להצדיק מחירים כאלה, אין שום סיבה אמיתית לשלם מאות שקלים בחודש על משהו שאתם לא צריכים. וכן – אני מדבר אליכם – האנשים שעדיין משתמשים במייל של וואלה ורואים סרטוני חתולים ביוטיוב לכל היותר).

אז יופי – הדגמתם לכולם איך אתם מורידים סרט בגודל 4 ג'יגה ב-32 שניות. ואפילו העליתם סרט כזה באותה מהירות. אז מה? מה זה נותן לי כמשתמש קצה ביתי? התשובה: כלום. אפס. יוק.

ועם זאת, עם כל מה שכתבתי לעיל, יש לי גם הסתייגות אחת, מחוייבת המציאות שבה אנו חיים, שלמדתי ממקרה "ביל גייטס ו-64Kb" המפורסם: Never Say Never. כלומר, זה לא אומר שזה לא יקרה בעתיד. אני בטוח שנגיע גם לזה ונמצא לזה שימושים (אולי אפילו יום-יומיים). אני גם בטוח שמבחינת ארגונים – זו הולכת להיות 'המצאת המאה' (ויש כבר דיבורים על הצעות עתידיות 'אטרקטיביות' נוספות של 2-4Gbps). אבל ללקוחות הקצה הפרטיים הממוצעים, כלומר לנו, לרובינו – זה לא ממש ישנה בזמן הקרוב.

============================

7. והנה הנושא האחרון, אבל לדעתי הוא אולי החשוב מכולם: אמינות.
ניסיתם להיכנס לאתר שלהם היום (20.5.14, יום ההשקה)? נסו. באמת. שרת/י ה-Web שלהם למטה כבר כמה שעות.

התעניינות יתר? אולי. ועדיין – ככה לא מרימים מיזם כזה. המילה הכי עדינה שיש לי בלקסיקון לדבר הזה היא "חובבנות".

שלא תבינו לא נכון – אני מבין שיש חבלי לידה. בסדר. אבל ליפול על דבר כזה? ברצינות?! איך חברה, שיש בה שותפים חזקים ומנוסים כמו ויה אירופה השבדית, ומנכ"ל (דני לאובר) שהיה מנהל פרויקטים מיוחדים ב-Cisco העולמית (ובתפקידו זה גם ייעץ למיזם הסיבים האופטיים הנוכחי, שבו Cisco מוגדרת כספקית הציוד הטכנולוגי – כל זאת לפני שהוא החליט "לחצות את הקווים", כלומר לקבל משכורת שמנה יותר) – מרשה לעצמה שדבר כזה יקרה, ביום שבו היא מכריזה על המיזם??!!

לעזאל! אתם מרימים מיזם אינטרנטי-תשתיתי לאומי, או חברת לייצור גרביים? אלוהים אדירים – לא שמעתם על בדיקת עומסים מימיכם?
ההיגיון מחייב לשאול: אם הם לא מצליחים להתמודד עם כמה מאות או אלפי לקוחות (יודעים מה? בואו נהיה לארג'ים – אפילו מאות אלפי לקוחות, בסדר?), איך הם הולכים להתמודד עם פרוייקט בסדר גודל כזה – פרוייקט שנחשב לפרוייקט לאומי..?

מבחינתי – התדמית שלהם נסדקה פלאים היום (ואני באמת נוקט פה בלשון המעטה). הרושם הראשוני הוא, שהם לא נראים כמו חברה שאפשר לסמוך עליה, שתעמוד בהבטחות שלה (ושוב: מי אמר הוט ולא קיבל?). וכולם יודעים, שרושם ראשוני יכול להפיל או להרים את כל המיזם. לאור מה שלא ראיתי עד כה, הסיכוי שאני אחזור להתעניין שוב בימים הקרובים לגבי המיזם הזה, הם קלושים עד אפסיים (אלא אם תהיה התפתחות באמת דרמטית ויוצאת דופן במשמעותה), ואני די בטוח שאני לא היחיד שחושב ככה.

ובמילים אחרות: המיזם כולו התחיל בצליעה. תחליטו אתם מה לעשות עם המידע הזה.

============================

אז לסיכום – ככה לא בונים חומה.
אבל חכו קצת – אני מניח שהם עוד ילמדו. יש להם זמן.

באופן אישי, כאמור, גם לי יש זמן. אני מעדיף בינתיים לשבת על הגדר ולחכות.
למה לא? שיתגלחו על הפנים של אנשים, שמוכנים לקחת את הסיכון הזה. נוח לי כרגע עם מהירות של 15 מגה. זה הרי די והותר עבורי, בתור מי שאין לו עסק שזקוק לתשתית שכזו, לא מחובר למשחקי מחשב המוניים 24/7, וממש לא מוריד סרטים (זה לא קטע של זכויות יוצרים וכאלה, ואני לא כזה 'אביר חופש' – העובדה היא שפשוט אין לי זמן לצפות בהם, וכפי שציינתי – אין לי מכשיר טלוויזיה בבית כבר שנים ארוכות).

בשורה התחתונה, כשאני באמת אצטרך את המהירות המטורפת הזו – אני אדע לאן לגשת. בשאיפה שאז השרתים שלהם אשכרה יעבדו..

עדכון (21.5.14, 10:00): האתר חזר לפעול. עד הפעם הבאה…


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.