יאיר והשמנת – חלק א'

יאיר חילק שמנת.
חילק לעופר עיני ולחבריו בהסתדרות.
חילק לעובדי חברת החשמל.
חילק לעובדי הנמלים.
חילק מנה יפה לחברות הענק בישראל.
חילק מנה יפה עוד יותר לטייקונים.

ולמי לא נשאר?
ניחשתם נכון, ילדים – לזקנים ולנכים בישראל.

======================

כי איך שלא תהפכו את זה – זו השורה התחתונה. לפיד מכר את מדינת ישראל של מטה, למען זו של מעלה. בזמן שאנחנו נופלים שדודים לרגליו של המושיע החדש, האיש המקסים עם הבלורית, לפיד נותן לחתולים השמנים לשמור על השמנת.

ההתקפה – ואין לי מילה אחרת אלא לקרוא לזה התקפה – על הקשישים בישראל היא בלתי מידתית בעליל, ולא מעניין אותי מה פרשניו-חבריו בעיתונות יבחרו לספר לעמישראל.

החל מהחודש הקרוב, יותר קשישים בישראל יצטרכו לבחור בין תרופות לבין מזון לבין מטפל סיעודי לבין חשבון חשמל:
עמלת הטיפול של עובד זה תעלה בעוד 35 ש"ח בחודש (במקום 70 ₪, הם ישלמו 105 ₪).
ההשתתפות העצמית שלהם אצל רופא המשפחה ואצל רופאים אחרים תעלה (והם הרי הצרכנים העיקריים של השירותים הללו).
עלות התרופות שלהם תעלה.
הפטורים או ההנחות מארנונה יימחקו.
מחיר החשמל כבר עלה השבוע בעוד 6.5% (ו-30% ב-3 השנים האחרונות).
מועדני היום שמסייעים להם ייסגרו בגלל שהם לא יוכלו לשלם את את הארנונה שהם היו פטורים ממנה עד כה (ולרוב מדובר במלכ"רים).
למרכזי שיקום לנכים יבוטל הפטור מארנונה.
וה"בדיחה" הכי עצובה – אפילו למות בשקט הם לא יוכלו, במיוחד אם הם גרים בערים קטנות או יישובים קטנים (שכן עלות דמי הקבורה תתייקר ביישובים אלו, בזמן שבערים הגדולות עלות הקבורה תוזל ב-18%. אבסורד? לא בעיני לפיד).

וזו רק רשימה חלקית של הדברים שהולכים לקרות פה בימים הקרובים.
על מה שהולך לקרות במערכת החינוך ומערכת הבריאות הציבורית אני בכלל לא רוצה לדבר.

לפיד הולך להעלות מיסים מבלי לתת לנו שירות טוב יותר.
להיפך – הוא הולך לקחת עוד ועוד שירותים מאיתנו. בחינוך, בבריאות ובמה לא.

והשאלה הכי מטרידה מבחינתי, שאף אחד לא שואל את לפיד ישירות משום מה, היא: איך לעזאזל יאיר לפיד יכול להתחייב שכל זה ייגמר בעוד שנה וחצי-שנתיים?! הרי זה בסה"כ הימור! אלא אם כן האיש הוא אורקל בעל יכולת ניבוי יוצאת מגדר הרגיל – אין שום דרך לדעת שבאמת אנו נצא מזה בתום התקופה עליה הוא הכריז (ומעניין אם הוא היה מוכן לחתום על חוזה, שמחייב אותו להחזיר הכל לציבור תוך שנה וחצי-שנתיים, אם הוא ייכשל).

"כלכליסט" דווקא הביאו לא מעט נתונים בימים האחרונים, שמראים שההנחות שלו מאוד – ואני מתכוון מאוד – אופטימות, בהתייחס לאיך שהמשק נראה היום.

אתם יכולים להוסיף לזה את העובדה, שהניסיון במערב להפיל תוכנית צנע בלתי מידתית על העם, לא רק שלא עבדה – אלא נחלה כישלון חרוץ. דווקא ביפן, שנקלעה לרמת חוב מול תוצר עצומה של כ-275% (לשם השוואה, ישראל נמצאת כיום ברמת חוב של כ-70-75 אחוז), הם החליטו להוציא יותר כסף ציבורי, בכדי לחדש ולעודד את הצריכה ואת הצמיחה, וראו זה פלא – זה עובד.
ואלה כמובן לא ממש חדשות, כי כבר באמצע המאה הקודמת, במשבר הגדול בארה"ב, טען ג'ון קיינס, גדול הכלכלנים של המאה ה-20, שזו דרך הפעולה הטובה ביותר. אבל יש כל מיני פקידים באוצר שמנסים להמציא את הכלכלה מחדש. והסיכוי שזה יעבוד? לא משהו.

אז במקום ללמוד מהיפנים, ביבי ולפיד מדברים על יוון ועל ספרד. על עוד תכנית צנע, שתעודד מיתון ואף תקופת שפל.
מצד שני, אולי דבר אחד חיובי כן ייצא מזה: אולי נוכל לראות אחת ולתמיד, עד כמה הטייקונים בישראל באמת "מניעים את הכלכלה" – בעיקר כי לכל האחרים פשוט לא יישאר מספיק כסף בכדי לצרוך.

נחזור רגע לדברים שאומר לפיד בימים האחרונים: אם לפיד היה לפחות מספר את האמת וכל האמת, כפי שהוא טוען שהוא עושה שוב ושוב, הייתי אולי הולך איתו יד ביד לעבר השקיעה בעניין הגזירות. הייתי מאמין לו שהוא רוצה את טובתינו. שבאמת אין ברירה.
אתם יודעים מה? בואו לא נגזים. אבל הייתי לפחות מנסה להבין אותן.

אבל כשהוא דיבר על זה שהוא "החליט לא להעלות את מס הכנסה ב-1% באופן מיידי, ובמקום זה להעלות את מס ההכנסה בשנה הבאה ב-1.5%" – הבנתי שהאיש או שקרן או אידיוט.
כמובן, לכל מי שעולם הכלכלה לא מוכר לו – זה נשמע לא רע! הוא בסה"כ דוחה את העלאת המס, וזה טוב ליהודים, לא? אז זהו שלא.

וזה קורה מ-2 סיבות:
1. מס הכנסה זה מס שניתן להעלות בדיוק פעם בשנה: ב-1 בינואר. בדיוק כמו את מס החברות. הסיבה היא, שלפי שנת המס משולמות כל המקדמות ומחושבים המיסים שעלינו לשלם. כך שבכל מקרה, הוא לא היה יכול להעלות את מס ההכנסה מיידית. אבל היי! הציבור מטומטם, ולכן הציבור ישלם, לא?

2. בהנחה שכן היה ניתן להטיל את מס ההכנסה עכשיו, הדחייה היתה עובדת לרעת רוב התושבים – וזאת בגלל שמס ההכנסה הוא מס פרוגרסיבי, כלומר כזה שבו העשירים ישלמו יותר, והעניים ישלמו פחות (כי הוא קשור ישירות לכושר ההשתכרות של העובד). בתכל'ס, את המע"מ, שהוא מס רגרסיבי (כלומר שכולם משלמים את אותו הסכום ללא קשר לרמת ההשתכרות שלהם – ולכן הוא פוגע יותר בעניים מאשר בעשירים) – לפיד כן מעלה עכשיו, למעט על אותן קבוצות חזקות במשק שיש להן לובי מספיק חזק (החקלאים, העיר אילת וכו').

לפיד טוען שהוא "לקח מכל הכיסים"? שלא רק מעמד הביניים משלם, לשם שינוי?
אז כן – הוא אולי צודק, אבל זה לא אומר שהוא באמת לקח מאלו שיש להם. ההיפך הוא הנכון. האיש הלך ולקח הרבה יותר מאלו שאין להם.

הוא טוען שוב ושוב שהוא חייב לקחת "מנהיגות" ו"אחריות"? שהוא חייב לעשות את הדברים הלא-פופולריים? שהוא עומד נחוש מול כל הוועדים וכל העשירים, לא פחות מאשר הוא עומד מול העניים?

אז יש לי כמה שאלות, והייתי שמח לקבל עליהן הסברים (כי אתה יודע – אתה משרת ציבור וכל זה, ואני הציבור. ולכן אני רוצה לקבל תשובות):

איך הגעת למצב, שאמנם דחית את תוספת השכר במגזר הציבורי של 1% מיולי הקרוב לעוד שנה וחצי, אבל נתת פיצוי בדמות תוספת גדולה יותר לפנסיה שלהם?
איך אתה מסביר את העובדה שעופר עיני יצא כל כך מרוצה מההסכם הזה – ואיתו כל שאר הוועדים החזקים של חברת החשמל, הנמילם והרכבת?

איך יכול להיות שהפרק על הקיצוץ בביטחון בתכנית הכלכלית הנפלאה שלך נשאר ריק, ומחכה רק למילה של ביביהו? איך יכול להיות שתקציב הפנסיות המטורף של מערכת הביטחון חורג מכל פרופורציה הגיונית, ושעכשיו אנחנו שוב נחכה ונראה איך אותה מערכת עושה מניפולציות – ואחרי כל הדיבורים על קיצוץ היא עוד תקבל תוספת של 6-7 מיליארד שקל, בדיוק כמו בשנה שעברה?

האם זה נשמע לך הגיוני, שהחברות הגדולות במשק משלמות ביחד רבע (!) מכמות הטבות המס שהן מקבלות?! (רבע! כל הארבע הגדולות הכניסו למדינת ישראל מיליארד שקלים ב-2010, כולל מס ששולם ע"י העובדים, בעוד שבמקביל הן קיבלו הטבות של 4 מיליארד מממשלת ישראל! אני אתן לכם ניחוש אחד מי מפסיד מכל העניין הזה. רמז: זו לא "טבע").

אז מה אם זה לא נעשה במחשכים, כפי שטענת?! האם זה הופך את זה לסביר?!

איך אתה מסביר שצ'ק-פוינט, כי"ל, אינטל וטבע – אותן 4 חברות שמקבלות 70% מסך הטבות המס במדינת ישראל – משלמות פחות מ-5% מס, בזמן שרוב רובן של החברות הקטנות והבינוניות – אלה שבאמת מחזיקות את הכלכלה הישראלית, ואינן מקושרות לטייקון זה או אחר – משלמות מס מלא של 25% (ובקרוב אף 26%)?
וזה עוד בזמן שבארצות רבות ב-OECD, אותן חברות משלמות הרבה-הרבה יותר מאשר בישראל!
איך יכול להיות שבישראל "טבע" משלמת כמעט 0% מס ריאלית בשנה?

איך אתה יכול לקחת עוד כסף מהקשישים והנכים, בזמן שאתה וראש ממשלתך החלטתם לוותר על מס עיזבון מעל 5-10 מילון ₪ ומס על ריווחי הון (שאין שום קשר בינו לבין "האדם העובד"), בזמן שהסכום שהיה מתקבל, היה חוסך לאותם קשישים לשלם סכומים הולכים וגדלים לקופות החולים ולסיעוד?

איך יכול להיות, שלא מחזירים את מס הבריאות בסך 5% מכל משכורת של עובד – שנגבה עד שנת 2003 מהמעסיקים – ובוטל ע"י ראש הממשלה שלך, בכדי לתת להם תמריצים לתחרות שמעולם לא באמת הגיעה?

אז מר לפיד – אל תספר לי סיפורים על הדרך. על האדם העובד. אל תספר לי סיפורים על "שנה וחצי-שנתיים" – ואז הכל יהיה דבש.
כי אני פשוט לא מאמין לך.

למי שאין לו, נתת את יעל אנדורן – מנכ"לית המשרד החדשה שלך – זו שאין לה מושג איך נראה אדם עני בישראל, שמתכוונת להפיל עלינו את תכנית וויסקונסין המחודשת בקרוב. זו אותה תכנית שהפכה נכים ועניים לעניים אף יותר, והכל בשביל בצע כסף.

את השמנת חילקת במתנה – כרגיל – למי שיש לו.

======================

הערה לסיום: הפוסט הזה יחולק לשני חלקים בשל אורכו. החלק השני יפורסם בימים הקרובים.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

תגובה אחת לפוסט “יאיר והשמנת – חלק א'”

post_author." -->\n"; ?>