גפני – דעות ושקרים – חלק ב'

תקציר:
ישבה בראשי בימים האחרונים מחשבה לשבת ולנתח את הראיון שהעניק הח"כ משה גפני (יהדות התורה ויו"ר ועדת הכספים) למוסף של השבת של "ידיעות אחרונות".
לצערי, לא הצלחתי למצוא מהדורה מקוונת של הראיון הזה ברשת, ולכן החלטתי לשכתב את כל הראיון באופן הבא:
1. כל שאלה של המראיינות תוצג במלואה.
2. כל תשובה של גפני תצוטט באופן מדויק – מילה למילה – ובמלואה, למרות אורכה. תיאלצו להאמין לי, כשאני אומר שאינני מנסה להוציא את דבריו מהקשרם בצורה מגמתית, למרות שידעותיי בנושא הדת בישראל ידועות לכל קוראיי.
3. לאחר כל ציטוט, אני אכתוב את האמת או את דעתי האישית בעניין.

זהו החלק השני של הראיון.
למי שלא קרא – הנה החלק הראשון.

בואו נמשיך:

מראיינות: אם שואלים את גפני, הציבור החרדי משתוקק לצאת לעבודה.
גפני: "חוסמים את הדרך של עשרות אלפי חרדים, לא מאפשרים להם למצוא משרות. למה? כי לא מכירים להם בשנות הלימוד בישיבה כהשכלה. בחור מירושלים שלמד בישיבה ועשה צבא, ביקש להיות מורה לנהיגה. מה צריך כדי להיות מורה לנהיגה? אני מניח שלדעת לקרוא ולכתוב, לדעת לנהוג ודרך ארץ. לא אישרו לו. למה? כי אין לו שנות לימוד. וכשהם באים לאוניברסיטה אחרי שחידדו את שכלם בישיבות, סוגרים להם את הדלת ואומרים שלא מקבלים אותם, כי אין להם תעודת בגרות ושנות לימוד".
האמת: סליחה, אבל אתה מדבר על אפליה בצורה הקשה ביותר. אני כן למדתי מתמטיקה, לשון עברית, אנגלית, אזרחות ומקצועות אחרים שבזכותם יש לי בגרות מלאה. תזכיר לי איזה מקצועות בדיוק למד בחור ישיבה?? (שעאלק עשה צבא, כן?) ואם הוא כבר למד (מקרה נדיר כשלעצמו) – כמה שעות בשבוע הוא הקדיש לזה?? הרי הם בעצמם מעידים שהם לומדים שעה אחת של חשבון ברמת כיתה א' עד גיל מבוגר, וגם זה בכדי לקבל עוד קצת תקצוב מהמדינה. למה שיתנו להם להכנס לאוניברסיטה? למה?? על איזה "חידוד שכל" אתה מדבר, לעזאזל? בחורי הישיבה הם בורים! אין להם שום השכלה מינימלית, גם לא בכדי להתקבל למכללה הכי מתירנית בעולם. אפילו לכיתה מיוחדת הם לא היו יכולים להכנס. ושוב – זה בגללך, מר גפני! אתה ורבים שכמותך מנציחים את הבורות הזו. זו הסיבה האמיתית שבגללה לא נותנים להם להתקבל למוסדות אקדמיים גבוהים. יתרה מכך – אני יכול להבטיח לך, שגם אם היו נותנים להם להכנס לשם – הם לא היו שורדים את השבוע הראשון! היית צריך לעכב את כל שאר הסטודנטים במשך 3 שנים רק בכדי ללמד אותם את הבסיס של הבסיס!!
ומעבר לכך – על עניין החסימה ממשרות? נו, באמת… עשה לי טובה. "עשרות אלפי חרדים…"?? "לא מאפשרים להם למצוא משרות"?? גפני, מדינת ישראל תהיה במצב של אסון קטסטרופלי אם יתנו לבורים שלך לעשות עבודה של אנשים משכילים. אתם תחזירו את כולנו לימי הביניים. אם כל כך חשוב לך לאפשר לחרדים להתחיל לעבוד, תוריד מהם את הקצבאות שמנציחות את העוני ואת חוסר הרצון שלהם להתאמץ, ויותר חשוב מזה – תן להם להתחיל ללמוד דברים שניתן לעשות איתם משהו בעולם הזה. ולא – לימוד תורה בחלט לא "מחדד את השכל"! אם משהו – אז הוא הופך את החרדים לבורים גמורים.
הערת אגב: בראיון ב"ידיעות" נכתב גם שהוא מעיד על עצמו שאינו יודע יידיש ואנגלית. מר גפני – אתה יכול רק להתבייש בזה. אין בזה שום סיבה לגאווה. שום סיבה.

מראיינות: ומה לגבי הבנות החרדיות?
גפני: "כאן המצב שונה. הבנות שלנו גומרות את התיכון בלי בגרות מטעמים אידיאולוגיים, אבל הן תלמידות מצויינות. לפי תוצאות מבחני המיצ"ב הבינלאומיים שנעשו ב-2002 וב-2006, הן היו טובות יותר באנגלית ובמתמטיקה מתלמידי החינוך הממלכתי. במדעים הן כמעט השתוו אליהם ב-2006. בפרמטרים של משמעת ודרך ארץ, התוצאות טובות במיוחד".
הערת המראיינות: מתברר, שהחרדים מתנגדים שבנותיהן ייגשו לבחינות הבגרות, מחשש שלאחר מכן יעקפו את מוסדות הלימוד החרדיים, יילכו ללמוד במוסדות אקמיים ויחזרו בשאלה. רק ביישובי פריפריה מאפשרים להן לעבור בחינות בגרות כדי שיוכלו להשתלב ביתר קלות.
האמת: הנה נתון באמת מעניין: מתברר שלכל שאלה יש לגפני תירוץ. המצב של הבנות החרדיות כל כך טוב, שאף אחד לא שמע על זה!! מדהים, נכון?! והן במיוחד טובות במשמעת! וואו! הנה מקצוע נחשק בשוק העבודה בעולם – משמעת! למה לא חשבו על זה קודם, באמת. אה, ודרך אגב – נשים רבות טובות בתחום המשמעת גם בערב הסעודית, ובאירן, ובעוד מיני מקומות דומים בפתיחותם ומודרניותם. איזה כיף להשוות את הבנות החרדיות למדינות כל כך מפותחות, הא?!

מראיינות: ולמה אתם לא מפרסמים את זה?
גפני: "גם הרבי מבעלז שהייתי אצלו שאל אותי למה אנחנו לא מפרסמים את ההישגים, אבל שום הסברה לא תועיל, כי אנחנו במלחמת תרבות. ביקשנו שיתאימו את מבחני סול"ד (מבדקים להתאמה מקצועית) עבור הבוגרות שלנו. לא מסכימים למרות ששר החינוך הנוכחי וגם הקודמים הבטיחו שיטפלו".
האמת: גם הרב גיא לא שמע על הנתונים האלה, וגם הוא היה רוצה לדעת למה לא פירסמו את הנתונים הללו מעולם. אבל אנחנו במלחמת תרבות! ובמלחמה לא מפרסמים את האמת! יתרה מכך – אני רוצה שיתאימו עבורי את מבחני הפסיכומטרי, כך שלא אצטרך להיות לחוץ בזמן לאורך כל המבחן! ולמרות ששר החינוך – זה או קודמיו – מעולם לא הבטיחו לי דבר כזה, אני יכול להצהיר שזה מה שאני רוצה!

מראיינות: אולי הן לא עובדות בגלל ששיעורי הילודה הגבוהים הופכים את היציאה לעבודה ללא משתלמת, אם מתחשבים בעלויות התשלומים למטפלים ולגני ילדים.
גפני: "לא לכל אחת יש 12 ילדים. אני מודיע לכן שאנחנו לא נשנה את אורח החיים שלנו. מה שהקב"ה נותן, הוא נותן. עובדה שהן כן יוצאות לעבודה. כיום הן כבר לא לומדות הוראה, אלא ייעוץ מס, ראיית חשבון ומקצועות היי-טק".
האמת: אני שמח שגפני אומר את האמת בצורה גלויה. אין סיכוי שהם ישנו את אורח החיים שלהם. לגבי מה "שהקב"ה נותן"? מתברר שיש כאלה שהקב"ה "נותן בהן" לא מעט פעמים, עם כמות הילדים שיש להם. ולגבי העבודה – אני בטוח שהבנות לומדות לא מעט, כדי לעבוד בראיית חשבון וייעוץ מס, בניגוד לאברכים הבורים.

מראיינות: ואולי תציע לבנותיכן להביא לעולם פחות ילדים, ובכך לאפשר לעצמן להתפתח?
גפני: "על תעלו זאת על דל שפתותיכן", הוא עונה בתקיפות.
האמת: והנה שוב – האמת נאמרת בריש גליי. הנשים החרדיות במקום הראשון במשמעת, וחס וחלילה שתתפתחנה מחוץ לעולם הסגור המנציח בורות. חס וחלילה שהחרדים יילחמו בעוני בצורה הגיונית. היר יש אותנו, החילונים, שנמשיך לשלם עבור כל ילד ש"הקב"ה נותן", ושימשיך את תרבות הטמטום. בינתיים החרדים מעדיפים להלחם ב"מלחמת תרבות", נגד הנאורות, הקידמה וחופש הביטוי.

מראיינות: במוסדות להשכלה גבוהה יש קריטריונים ויש גם אפשרות לגשת למכינה ולהשלים את הבגרויות אם רוצים ללמוד הנדסה, משפטים או רפואה. למה שיעשו לכם מסלול הקלות מיוחד?
גפני: "אני רוצה שיאפשרו לנו להתפרנס בכבוד ויכירו בצרכים המיוחדים שלנו. הבעיה היא שכאשר מגיע בחור חרדי לחפש עבודה, אחרי שלמד באוניברסיטה וסיים תואר במשפטים לדוגמא, לא יקבלו אותו לעבודה ברגע שיראו אותו."
האמת: גם בולשיט. אני לא אומר שכל חרדי יתקבל ישר בזרועות פתוחות, גם אם הוא סיים תואר (ובינינו – כמה כאלה יש בארץ??). הוא יצטרך לעבור את מסכת הראיונות שגם אני אצטרך לעבור. אבל לומר שלא יקחו אותו רק בגלל היותו חרדי? פשוט לא נכון. בכמה חברות היי-טק שעבדתי בהן, "כיכבו" כמה חרדים שעלו ארצה מארה"ב, שמוסר עבודתם גבוה מאוד, והם אכן למדו במהלך השנים את המקצוע, ונעשו טובים בתחומם. הם העדיפו לדאוג להשכלתם הגבוהה, במקום להיות פרזיטים, וראו זה פלא – הם אשכרה עובדים! אם מישהו יוצר את הסטיגמה נגד קבלת חרדים לעבודה במקומות נחשקים – אלה גפני וחבריו בעצמם. הם אחראים יותר מכל אחד אחר לדעה שלי על החרדים ועל אותו מפעל שמנציח את בורותם.

מראיינות: למה?
גפני: "כי יש סטריאוטיפ עלינו. המעסיק חושב שהחרדי מיד ימצא קבר מתחת לכיסא שלו ויעצור את העבודה. הרי ידוע גם שבכל חודשיים הוא מביא עוד ילד לעולם ויוצא לחופשת לידה. יקבלו לפניהם ערבי או עולה חדש. אגב, ברגע שכבר מקבלים חרדים לעבודה, המעסיקים מרוצים מאוד ואומרים לי שהם מגלים נאמנות גבוהה למקום העבודה. למרות זאת לא מקדמים חרדים למועצות המנהלים. ניסיתי לשנות את החוק כדי שיכללו גם את החרדים באפליה המתקנת, כמו את המגזרים האחרים, אבל בית המשפט סירב. קבעו שהחרדים הם לא קבוצה שמצדיקה הכרה כקבוצת מיעוט שזקוקה לאפליה מתקנת".
האמת: כפי שכבר כתבתי לעיל – אתם אחראים לסטיגמה הזו. יצרתם וטיפחתם אותה במשך שנים, ואתם ממשיכים לעשות את זה. אוי ואבוי אם ייכנסו חרדים למועצת המנהלים ויצעידו אותנו שנות דור אחורה לימים אפלים וחשוכים! רק זה חסר לנו! לגבי הנאמנות – אין לי ספק שזה קשור לעבודה. בטח! בלי שום קשר שהרב אומר להם להישאר שם.. ברור! ואחרון חביב לגבי האפליה המתקנת: בית המשפט צדק, מר גפני. "שאר המגזרים" שאתה מזכיר, מנסים ללמוד, לצאת לעבוד, להשכיל באמת. הם לא מחכים לאיזה נס שיציל אותם. חבל שאתה משתמש בכוחך הפוליטי, כדי ליצור מצב שבו אתה עוקף את בג"צ שוב ושוב. למזלינו, אני שמח שבכל זאת יש איזה כוח פוליטי מספיק שפוי, שלא מאפשר לך לעשות את זה. ואני גם מקווה שהכוח הזה ימשיך בעבודתו זו.

רוצים עוד קצת סיוטים ודברים מצמררים מדבריו של הרב הגדול גפני?
אל תשכחו להכנס לכאן מחר בבוקר. בערך באותה שעה. אולי קצת אחר כך..


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.