על נטבוקים ו-Windows 7

לכבוד החג, קיבל אבא שלי במתנה מוועד העובדים של הבנק, נטבוק חביב של Samsung N-150 (סתם כאנקדוטה, משעשע היה לראות שאפילו בזאפ לא מכירים בנטבוקים של סמסונג.. כנראה זה בגלל ה"איכות" הנפלאה של המוצר). נכון שלא צריך להתלונן כשנותנים לך מתנה בחינם, ועם זאת, כשאבא שלי ביקש ממני לבחון עבורו את הצעצוע החדש, עברתי כמה וכמה מדורי גיהנום.

נתחיל בדברים הטובים, בעיקר כי יש פחות מהם:
ה-Samsung N-150 הוא מחשב מאוד חמוד. יש לו מקלדת נוחה יחסית (כמעט מלאה, למרבה ההפתעה – מדובר במחשב עם מסך של "10.1), מסך עם תאורת LED טובה וסוללה מצוינת שיכולה להחזיק מעמד גם מעל ל-7 שעות בעבודה מלאה (כולל גישה לרשת אלחוטית, תאורה מצוינת וכו').
הגישה לרשת אלחוטית קלה ונוחה באופן יחסי. יש גם 3 כניסות USB, וההארד דיסק האו בגודל של 160 ג'יגה, שזה בהחלט יספיק לשימושים של נטבוק (לרוב).

ועכשיו נעבור לכל השאר:

ראשית – משום מה, מישהו החליט לשים על הנטבוק המסכן הזה מערכת הפעלה של Windows 7.
זו מערכת כבדה, שלא מתאימה לנטבוקים, עם מעבדים שהם יחסית חלשים (למחשב זה יש מעבד של אינטל מסוג Atom N450). דבר זה גורם לכך, שכל פעולה היא איטית בצורה מטורפת. פתיחת חלון, למשל, ארכה לי לא פחות מ-20-30 שניות בכל פעם!
חוצמזה, תפעול של מערכת ההפעלה הזו הוא מסובך, לא יעיל, ופשוט לא נוח. מערכת ההפעלה הזו היא מבוססת ויסטה שנואת-נפשי (אמורה להיות סוג של "ויסטה משודרגת"), והיא ממש לא מתאימה לנבוקים. נטבוקים זקוקים למשהו קל להרצה עליהם, לא יותר מ-XP. לי יש נטבוק של ASUS, ולא העזתי לשים עליו את גרסה 7. הוא עדיין לא מהיר במיוחד, אבל הוא עדיף ופשוט בהרבה ממערכת ההפעלה ששמו על הסמסונג.

לגבי אנטי-וירוס – ראיתי שיש שם אנטי-וירוס של מקאפי, שהוא מצוין – אבל צריך להפעיל אותו. לצורך כך, צריך להיות "מפתח" מסוים, מס' סידורי של האנטי-וירוס, שלא ראיתי במסמכים שצורפו למחשב. אין לי מושג לכמה זמן הוא מוגבל – בדרך כלל זה לשנה. כל זה טוב ויפה, אבל לא כדאי כבר להתקין אנטי-וירוסים מצוינים חינמיים שיש היום ברשת בשפע? יש כמה וכמה כאלה בשוק, כמו של PCTools למשל. הם עושים עבודה נהדרת ומתעדכנים באון-ליין כל הזמן.

אבל בעיקרון – כאמור – מערכת ההפעלה היא הדבר הבעייתי העיקרי. ממש הסתבכתי עד שמצאתי את הדרך להראות זמן סוללה שנשאר. הוא הראה בהתחלה רק אחוזים שנותרו.
אם אתה רוצה להגיע לספריות האישיות שלך, או להגיע לכוננים, אתה צריך ללחוץ על כמה וכמה כפתורים, עניין של ניסויים רבים, וזה מסבך את העניין. הוא מאוד נוח בחלוקה לסרטים/מוסיקה/תמונות ושטויות כאלה, אבל זהו.
דבר נוסף שעצבן אותי במערכת ההפעלה הזו, היא הדרך שבה אתה ממיין את הקבצים בספריה שלך – אין יותר מיון לפי פרמטרים שונים: גירסה 7 ממיינת ומסדרת הכל אוטומטית. כלומר: אם אתה רוצה לדעת מה הכי חדש, או האחרון ברשימה – לא תממצא אותו, אלא אם כן אתה זוכר, מתי שמרת אותו או לפחות את השם. זה מצריך זהירות מצידך.

מחפשים עוד פאקים? – מצאתי בשבילכם.. למרות שבמייקרוסופט הבטיחו שלא להתקין אקספלונטר 8 מראש, כנראה שהיבואנים לא הפנימו את זה. ומילא זה – אבל כשמתקינים ולא בודקים, זו כבר בעיה אמיתית. במחשב שהגיע אל אבא שלי, ה-IE8 החליט שהוא לא מציג דפים. פשוט כך. הוא מראה כאילו כן. במאמץ רב הגעתי אל דף הבית של גוגל, אבל כל חיפוש הרבה לי דף ריק, פשוטו כמשמעו. וזו כשהוא טוען שהוא סיים את עבודתו. כשניסיתי לחזור לדף הבית, הוא הציג לעשירית שניה את תוצאות החיפוש שביקשתי, ושוב קפץ לדף ריק. ביצעתי איתחול למחשב, וגם זה לא עזר. חיפשתי מה לא בסדר, והגעתי למסקנה, שמה שלא בסדר זה פשוט ההחלטה להתקין את הדפדפן המגעיל הזה.

כשכל זה נאמר – יש דבר נורא עוד יותר, וזו ההפעלה הראשונה של המחשב.
כשקניתי את ה-ASUS שלי, לפני כחודשיים, ההפעלה הראשונה ארכה 3 דקות לכל היותר. XP ביקשה את ההגדרות הבסיסיות ביותר, כמו שם מחשב, משתמשים נוספים, איזור זמן וזהו. התחלתי לעבוד.

במערכת של סמסונג וגירסה 7, מתברר, מישהו החליט לגרום לנו להצטער על הרגע שבו קנינו את המחשב. המערכת מבקשת תחילה את כל הפרטים עבור גירסה 7, כולל שם הרשת האלחוטית שאני רוצה להתחבר אליה (למה בשלב הזה? בשביל מה זה טוב?), משתמשים נוספים, שם מחשב, איזור זמן ועוד. אבל זה לא הכל – אחרי איתחול, כבר חשבתי שהנה הסיפור הזה הסתיים, אבל לא – גם למערכת הגיבוי של סמסונג יש מה לומר. והיא אכן אומרת אותו. במשך קרוב ל-40 דקות המתנתי והמתנתי, שכל התהליך הזה יסתיים. בכל כמה דקות הוא סיים תהליך כלשהו, והודיע לי ש"אוטוטו, בעוד כמה דקות, הכל יהיה בסדר". כמובן ששום דבר לא היה בסדר.

בסה"כ, לקח לי קרוב לשעה (!!) להפעיל את המחשב בפעם הראשונה.
גם אחרי כל זה, אתחול של המחשב לוקח יותר מדקה וחצי, שזה הרבה יותר מדי.

בקיצור – המסקנה היחידה שהמחלצתי לאבא שלי לעשות, אחרי כל התיאור הנ"ל, הוא לגשת למחלקת המחשבים של הבנק, ולהחליף את מערכת ההפעלה שלו ל-XP (מאחר ולנטבוקים אין כונן דיסקים, אין לי דרך להתקין לו את מערכת ההפעלה הזו בעצמי). לשאר השיפצורים אני כבר אדאג לבד..


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

14 תגובות לפוסט “על נטבוקים ו-Windows 7”

post_author." -->\n"; ?>
  1. גורו יאיא הגיב:

    אתה יכול לעשות בנטבוק boot מdisk on key. לגבי התקנת image על בDOK שלך, יש תוכנה שברח לי השם שלה בubuntu שצורבת iso על גבי dok.

  2. נמי הגיב:

    אצלנו הבעיה הגדולה עם WIN 7 היא שהמקום בו אני לומדת מסרב להכיר בכל מערכת הפעלה אחרי XP או דפדפן מעבר לאיכספלורר 6 ולכן כל פנייה למרכז התמיכה שלנו מסתכמת ב"תחליפי מחשב אנחנו לא תומכים בגרסאות שלך" גם ההסבר שעד כמה שהייתי רוצה לא ניתן לקנות היום ניידים עם XP או להתקין איכספלורר 6 לא עזרו לשנות את התגובה שלהם.

    אז יש מצב שאתה חולק עם החבר'ה איך מציגים בWIN 7 זמן סוללה ולא אחוזים?

    • Guy הגיב:

      @נמי – סליחה על הזמן שלקח לי להגיב.
      משום מה, לא קיבלתי חיווי במייל לגבי הודעה שמחכה לאישור.
      בכל מקרה – לגבי העניין עצמו: אין לי מושג.
      אני אגיד לך מה עשיתי: נכנסתי להגדרות הסוללה, בחרתי להציג גם זמן וגם אחוזים, ולא קרה כלום. ביצעתי אתחול למחשב וזה הופיע.
      לומר לך שאני יודע אם זה יעבוד בעתיד? אין לי מושג. אני גם לא מתכוון לנסות..

      לגבי המקום בו את לומדת – תודה לאל שהם לא מכירים בגרסאות אחרי XP.
      לא יצא שום דבר טוב מאז. ויסטה מגעילה, ואני לא אגע בה במקל, וגרסה 7 טובה אולי בעניין ניצול המשאבים, אבל זהו. כל השאר מחורבן כמו ויסטה.

      לגבי איכספלורר, גרסה 7 זה המקסימום שאני מוכן לעבוד עליו.
      אני מעדיף את שוא"ש או קמיליון או כרום או כל דבר אחר למעשה. על גרסה 8 של אקספלונטר אני בכלל לא מוכן אפילו לשמוע..
      ראיתי איזה "ביצועים" גרסה 8 מספקת.. חרא של דפדפן.

      • נמי הגיב:

        טוב אז מאז התגובה הספיקו לפרוץ לי לבית ולגנוב את המחשב האהוב שלי.. במחשב הזמני חזרתי לXP.. האקספלורר התעדכן לו אוטומטית ל8 אבל אני ממש לא עובדת עליו מעבר לאתר של הלימודים.. משתמשת בשוטף כמעט רק בכרום..
        את העניין של הזמן סוללה אני אבדוק כבר במחשב החדש שיגיע אם ירצה השם בעוד כחודש 🙂

        • Guy הגיב:

          אוי.. איזה עצבים..!
          מכל כיוון אפשרי, אני מניח: אין אפשרות להוריד את אקספלונטר 7 כבר? לצערי, גם אתרי הלימודים אצלי לא מאפשרים שימוש בדפדפן אחר זולת האיכס הזה.
          אני ממש לא מבין איך כל כך הרבה אתרים מזלזלים בגולשים אשר לא משתמשים במוצר הזוועית שנקרא אקספלונטר. לא ברור..

          איזה מחשב חדש הזמנת? ולמה לוקח לו חודש שלם להגיע?

          אני דווקא מאוד מרוצה ממחשב נייד נהדר שקניתי לפני זמן מה. השאלה כמובן, היא מה את מחפשת.

          • נמי הגיב:

            הכי מעצבן בעולם.. מילא המחשב אבל גם את הגיבוי של כל החומר ללימודים לקחו..
            אקספלורר 7 כבר אבוד.. אבל במקרה הכי גרוע האתר של הלימודים מאפשר לפעמים לעבוד בצורה יחסית טובה גם עם שוא"ש.
            הזמנתי.. או שבעצם ההזמנה תתבצע כנראה היום.. Sony Vaio מסדרה E. שיחליף את הHP DV 6 שהיה לי..
            לוקח חודש כי ההזמנה היא לארה"ב ואז ייקח חודש עד שאבא יטוס ויחזור משם 🙂
            בעיקר בגלל הלימודים אני צריכה מחשב שיכול להריץ תוכנות קצת כבדות כמו פוטושופ ופלאש ועם מסך גדול כדי שאני אוכל גם לראות מה אני עושה, ככה שהנטבוקים לצערי הם לא באמת אופציה ריאלית.. אבל כמו שזה נראה תהייה ירידה של איזה חצי קילו במשקל שאני הולכת לסחוב על הגב. בעיה נוספת היא שגנבו לי את התיק המעולה שקניתי ליומולדת לפני חודש שעלה לא מעט והוריד בחצי בערך את תחושת המשקל על הגב..

            אין.. אני אומרת לך.. גנבים זה חרא של עם!

            • Guy הגיב:

              לגמרי! לתלות את כולם…
              אני משתדל לגבות את כל חומר הלימודים על לפחות 3 מקומות: על המחשב הנייח, על הנטבוק ועל DOK.

              אני מניח שאצלי זה קל יותר, כי הרוב זה תמונות וקבצי טקסט, אבל לא דברים כבדים כמו פוטושופ וכאלה.
              יש סיכוי שתצליחי לשחזר דברים מחברים ללימודים?

              כדאי לך לשקול אולי קניה של הארד דיסק נייד "2.5, עם מספיק ג'יגות עליו, ויכולת הטמנה טובה יותר שלו בתיק שאת לוקחת איתך לכל מקום. המחירים של הדברים האלה באמת ברצפה. אני יודע שזו אולי מחשבה בדיעבד וכאלה, אבל כבר למדתי שהגנבים לא מכבדים את חוק "הברק" (לפיו הברק אינו מכה פעמיים באותו המקום בדיוק). אין כבוד בעולם הזה, אני אומר לך..

              אבל תסתכלי על הצד החיובי: הולך להיות לך מחשב חדש. וזה גם משהו, לא?

          • נמי הגיב:

            משום מה אני לא יכולה להגיב לתגובה האחרונה שלך.

            ברור שהצד החיובי היחידי זה שיהיה לי מחשב חדש 🙂
            החומר היה מגובה על HD נייד שנלקח גם הוא.. טיפה מגובה במייל וחלק אצל חברים ללימודים שלקחו ממני סיכומים למרבה המזל..

            בנוגע להטמנה.. הם יודעים טוב טוב איפה לחפש.. הפכו לנו את כל הבית בחיפוש אחרי כל מה שהם יכולים למכור.. וחוץ מזה שפשוט הרימו לי את כל התיק… לכולם קורה (אולי קצת פחות לנשים:) ) שיוצאים מהבית רק עם פלאפון עליך..

            אבל מטעויות לומדים.. נחזיר לשימוש את האזעקה שהם תלשו באכזריות למרות שהיא בכלל לא היתה מחוברת לכלום..

            • Guy הגיב:

              אני יודע. יש מקסימום של 6 שלבים שאפשר לרדת בהם ב-drill down בתגובות. עשיתי את זה בכוונה, כדי שטור התגובה לא יהיה צר מדי בסופו של דבר 🙂

              אני יודע שזה נשמע מוזר, אבל אני לא יוצא מהבית בלי ההארד דיסק הזה. הוא גדול קצת יותר מכרטיס אשראי, דק מאוד, ולא מפריע בכיס. הנייד שלי והוא מסתדרים נפלא ביניהם!

              בגלל המצב הבריאותי שלי, אני בכל מקרה לא יוצא מהבית בלי תיק כמעט, בגלל ששם יש לי את כל התרופות וכאלה.
              זה נראה מוזר, להגיע למסעדה עם תיק של לפטופ על הגב, אבל זה עדיף על האלטרנטיבה.

  3. Guy הגיב:

    אם לא תהיה ברירה, זה מה שאני אעשה.
    נכון להרגע, המחשב נמצא אצל אבא שלי.
    עם ההמלצות שלי הוא הלך לצוות המיחשוב של הבנק, רק כדי לשמוע, ששאר העובדים התלוננו על אותם דברים בדיוק..
    ומה הם מציעים, אתה שואל?
    ובכן, הם מציעים הגדלת זיכרון והגדלת מהירות גלישה.
    על הגדלת זיכרון, אפשר אולי לדבר, אבל מה לעזאזל הקשר למהירות גלישה?????

  4. דובי הגיב:

    לא הבנתי את העניין עם מיון הקבצים – אם לוחצים על "view" ובוחרים "details" (כמו ב-XP), אפשר למיין את הקבצים לפי מה שרוצים.

  5. Guy הגיב:

    @דובי, אני אסביר:
    נאמר שאתה משתמש ב-XP. התיקיה שלך פתוחה.
    באותו זמן, אתה כותב מסמך חדש ושומר אותו.
    אם לא סגרת את התיקיה, הוא אמור להוסיף אותו לתחתית הרשימה, נכון?

    ב-7 הוא ממיין אותו ישר לרשימה לפי שם/תאריך או מה שלא יהיה. ועכשיו אתה צריך לחפש אותו.
    גירסה 7 היא בעייתית מבחינתי מכמה סיבות, שהחשובה שבהן היא חוסר ההתאמה לגרסאות קודמות. אבל כאמור –המיון זה דבר שולי מאוד ואולי אף זניח באופן יחסי לבעיית ההתקנה של הגרסה הזו על נטבוק, באופן כללי.

    הגרסה הזו פשוט לא נוחה והיא איטית להחריד, בעבודה עם נטבוקים. המעבדים שיש היום לנטבוקים לא מתמודדים עם הגרסה הזו בצורה טובה, וזו בלשון המעטה..

  6. דב הגיב:

    תתקין אובנטו, יש הסברים מפורטים איך מתקינים על USB וגם יעבוד הרבה יותר מהר.

  7. Guy הגיב:

    @דב – ראשית, ברוך הבא לבלוג.
    שנית – נראה לי שזה מה שאעשה בסופו של דבר.
    את אובונטו יש לי על DOK כבר מלפני זמן מה. המערכת הזו גם רצה אצלי בנוסף ל-XP.
    העניין הוא, שאבא שלי, איך לומר בעדינות – הוא מאותגר טכנולוגית.
    מאז שהוא קיבל את המחשב, הוא פתח אותו פעם אחת (כמובן, רק אחרי שאני עשיתי את כל הפתיחה הראשונית), ראה את מערכת ההפעלה, בקושי הצליח להבין איפה כפתור ההפעלה של הנטבוק, נבהל מכל העסק, והחליט לשים את זה בצד. כרגע הוא מבקש שאמצא זמן לשבת איתו על כל זה.

    זה אומר, שאם אני מתקין לו אובונטו, הגיע הזמן שאני אשב איתו ואסביר לו למה לעזאזל צריך את זה..

    זה נראה לי כמו אחלה זמן איכות עם אבא 🙂