זכויות אדם? – לא בבית ספרינו

אז הנה לה עוד ידיעה קטנה ש"התגנבה" לה אל שולחן העורך זה עתה, אף שהועלתה לאתר של נרג' כבר אתמול:

הצהרת זכויות האדם של האו"ם נחשבת למסמך שאמור לגשר על פערי דת, גזע ומין ולהגן על החלשים בכל רחבי הגלובוס. אבל במשרד החינוך יש מי שסבור שילדי ישראל לא צריכים להיחשף למסמך הבינלאומי, ולא משנה עד כמה הוא מכונן: עיריית אריאל החזירה להוצאת הספרים כנרת 300 עותקים של ספר המאגד את סעיפי ההצהרה, לאור מה שבמשרד החינוך כינו "תכנים בעייתיים".

תשאלו מהם אותם "תכנים בעייתיים" עליהם מצביע משרד החינוך?
ובכן, מתברר שיש שני סעיפים באמנת זכויות האדם, שאינם עומדים בקנה אחד עם תכנים הניתנים לילדים – החופש לבחור דת, והחופש לבחור מדינה.
משרד החינוך העלה גם 2 תמונות "בעייתיות" מצוירות בספר המוצע, והן של משהו שאולי, בדמיון של חרדי-שלא-קיבל-בזמן-האחרון, עלול להיראות כמו חזה של אישה בפרופיל. כך זה נראה בפועל:

זה נראה כמו איזה תמונה של ג'קי, רק במקום איזה כלבלב – צריך לחפש פה שד של אישה.
תמונה אחרת בעייתית, היא של "בובה ששמלתה מוכתמת בדם", תחת הכותרת והסעיף: "לאף אחד אין זכות לפגוע בנו או לענות אותנו". הממ… מתברר שגם אלה לא ממש תכנים ראויים, הא?

אבל כמובן – עניין החופש של בחירה בדת ומדינה, הוא מה שמפריע לאנשים מסוימים. אין לי מושג אם הדבר הועלה גם במקומות אחרים מחוץ לאריאל, אבל אני מניח שאם אכן משרד החינוך עומד מאחורי היוזמה לצנזר את החוברת, זה יקרה גם מחוץ לעיר מעבר לקו הירוק. ובעצם – זה לא משנה ממש באיזו עיר זה קורה.

מעניין אותי אם יש עוד סעיפים "בעייתיים" שחשבו עליהם במשרד החינוך. מעניין אם העובדה, שבחינוך הדתי לא תמיד מקבלים תלמידים אתיופיים, יוצרת בעייתיות בסעיף של זכויות לכל אדם, לפיו לא משנה לאיזה מין או איזה צבע עור יש לאדם, מגיע לו יחס זהה. בכלל – נראה שהחינוך במדינה הזו לא מאמין בשוויון זכויות. אולי גם בגלל זה אנחנו נראים כמו שאנחנו נראים. כבר כתבתי לא פעם על בעיית החינוך, שהכל מתחיל ונגמר בחינוך. אבל משום מה, לא משנה איזה שר חינוך עומד בראש המערכת – החינוך לא באמת נמצא בראש מעייניו. איכשהו – משרד החינוך הוא עוד ג'וב עבר הפוליטיקאים. עוד משרד שפעם היה נחשב ל"בכיר", והיום כולם מנסים לזרוק את תפוח האדמה הלהוט הזה לידיים אחרות.

אז כן, מסמך בינ"ל חשוב כמו זה המצביע על זכויותינו כבני אדם, אינו עומד בראש מעיניה של מערכת החינוך. בכלל תמוה בעיניי, מדוע משרד החינוך מנסה להסתיר בפני התלמידים את העובדה שיש דתות אחרות, שיש מדינות אחרות – ושניתן לבחור ביניהן. והשאלות שעולות לי בראש בעקבות העניין הזה הן רבות:

האם אנו רוצים לגדל את ילדינו במקום שבו יש דיקטטורה דתית, גם במערכת שאמורה להיות חילונית ביסודה?
האם יפסיקו ללמד בקרוב גיאוגרפיה?
האם מישהו במערכת החינוך חושב ברצינות שזה יבלום תהליך של "התבוללות"?

מה שלא יקרה בקרוב, זה מתחיל לגרום לי להבין את המקורות של השנאה התהומית שלנו לאחר, לשונה מאיתנו.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

תגובה אחת לפוסט “זכויות אדם? – לא בבית ספרינו”

post_author." -->\n"; ?>
  1. […] והופכים אותי לאזרחים סוג ב'. 7. שלילת הגלות – בניגוד לאמנת זכויות האדם, המאפשרת לכל אדם לבחור את אמונתו ואת המדינה בה הוא רוצה […]