“שבוע הספר העברי” ותהיות קיומיות אחרות

אז מה באמת קורה לנו? האם הנוער שלנו מתדרדר כפי שמציינים על כל דף מתנדנד ברוח? אני האחרון שאכחיש את זה. הרבה אנשי תקשורת מספידים את שבוע הספר העברי כבר זמן רב. למרות הסלידה הגלויה והאסקפיזם הטהור שלי מהתקשורת ההמונית, יש משהו בדברים. לאחרונה נתקלתי לא אחת בנערים שחיפשו ספרי מד"ב "חדשים" ומרגשים בחנות של "ינשוף", אבל לא הכירו את אסימוב, למשל. אסימוב!! מאבות המזון של המד"ב! איך אפשר?! אבל זה לא הכל. כחלק מאותה תרבות אינסטנט שאנחנו כל כך מתגאים בה (בעיקר בגלל שזה הגיע מאמריקה הגדולה והחזקה), הופך העתיד שלנו לרע יותר ויותר. אני לא יכול לדמיין את עצמי בלי ספר במהלך שבוע שלם, ומתחת לאפינו גודל דור שלם שלא מרחיק את אפו ממסך ה-LCD. אני כבר לא מדבר על זה שאני כמעט לא רואה ילדים משחקים ברחוב, או בחצרות ליד הבית בימינו, כי "מי יודע מה אורב לילד הרך בחוץ?", וזה מעציב אותי.
שנים כבר לא הלכתי לשבוע הספר. בעיקר בגלל ששבוע הספר הפך להיות אירוע תל אביבי בלבד. בשנים האחרונות זה היה בפארק הירקון, והשנה, ככל הנראה בגלל לחץ של הוצאות הספרים, ובגלל "טעם העיר", שהיה חשוב מאוד לערוך אותו בדיוק באותו שבוע, האירוע עבר בחזרה לכיכר רבין. ולמה אני אומר תל אביבי? תנסו להכנס לרגע לאתר Sfarim.org.il. תסתכלו על כל ה"מוקדים" שבהם מתקיים שבוע הספר, ותגידו לי מה משותף לכולם. עכשיו תסתכלו על תל אביב. רשימת הוצאות הספרים שמגיעות לתל אביב, היא גדולה פי 2-3 מכל רשימת הוצאות בעיר אחרת. נכון – יש הוצאות קטנות, כמו "ינשוף" ו"כוכבי הכסף", אבל אפילו בירושלים וחיפה אין להן נציגות!
הסתכלתי השבוע באירוע שהוקם ברעננה. זה היה מיני אירוע. כאילו "מיני ישראל" הגיע לביקור. ויחד עם זאת – קניתי, נכון לרגע זה, שעדיין לא כלל ביקור בכיכר רבין, 58 ספרים! ולא – זו לא בדיחה. ספרתי אותם כשניסיתי למצוא להם מקום ומדף שלם בחדרי הצפוף. עד אתמול, החדר שלי היה עמוס בשקיות מהחנות של "ינשוף" (שהמחירים שלה די זולים כמעט כל השנה) וגם מ"סטימצקי". יש לי עכשיו Q שלם לשנה הקרובה, וחור ענק בארנק. איזה כיף! ד"א סטימצקי – החבר'ה האלה מנצחים השנה בגדול, ושווה לשים אליהם לב. באתר שלהם, הם מוכרים את כל הספרים ב-35% הנחה. בחנויות, המצב שונה, וההנחה היא מדורגת:
עד 100 ש"ח = 30% הנחה
100 עד 200 ש"ח = 35% הנחה.
200 עד 300 = 40% הנחה.
מעל 300 ש"ח = 45% הנחה.
למי שלא מבין, אני אתן דוגמא: קניתי 4 ספרים במחיר של 330 ש"ח, ושילמתי רק 180. נכון, המחירים של סטימצקי לרוב יקרים מלכתחילה, אבל אתם חייבים להודות ש-4 ספרים במחיר של 45 ש"ח לספר בממוצע, זה זול ומפתה. "צומת ספרים" מוכרת ספרים ש"משתתפים במבצע", במבצע של ספר שני ב-1 שקל. המבחר שלהם מצומצם למדי, ואני חייב להודות שגם מעצבן. באתר של סטימצקי, אתה יכול למצוא כל ספר שיש ברשת, ועל כולם יהיו מבצעים, לא משנה מאיזו קטגוריה. בחנות ברעננה, עשו אפילו את ה"אקסטרה מייל" הזה בשבילי, הזמינו לי שבוע לפני שבוע הספר את שני ספרי "דקסטר" של ג'ף לינדסי, הם הגיעו יום אחרי ההזמנה, התקשרו להודיע לי על זה, ובחנות הסכימו לשמור לי על הספרים בצד עד לשבוע הספר, כדי שאוכל להנות ממחירי המבצע. באתר של צומת ספרים, לקח להם לפחות 24 שעות להעלות את המבצעים שלהם, וגם זה נעשה באופן חובבני בצורה בוטה. אז למי שהצפיפות דוחה אותו, ואין לו רצון או כוח להכנס לתל אביב, אתם יכולים לעשות הכל בחנות הקרובה למגוריכם, או אפילו באתר, והמשלוח יגיע עד אליכם הביתה.

כל זה כאמור – לפני ביקורי הצפוי השבוע בכיכר רבין. חשבתי בהתחלה להימלט מזה, אבל אחרי שכבר הצלחתי לשכנע חברים, ויש גם מצב לארוחת ערב עם הזקן שלי לפני ביקור קל בכיכר באחד מערבי השבוע הקרוב – החלטתי לנסות את זה בכל זאת. אני מודע לעובדה שזה יהיה צופף ולא פשוט, ויש מצב שאפילו המחירים לא יתחרו ממש באלה של סטימצקי, אבל יש משהו באווירה של שבוע הספר שאני לא רוצה להחמיץ. אף על פי שזה אירוע תל אביבי, רובו ככולו, כפי שכבר ציינתי, אני עדיין רוצה לראות את הכיכר הומה אדם. אני רוצה להרגיש שאנחנו עדיין עם הספר במובנים מסוימים. לעתים רחוקות מדי אני פוגש אנשים שמדברים על ספר בהתרגשות, כפי שהם מדברים על משחק מחשב כלשהו. זו הזדמנות, מבחינתי. הזדמנות להבין שאולי בכל זאת יש לנו עתיד. שאולי הספדנו את שבוע הספר מוקדם מדי. שאולי "טעם העיר" נגמר, ולאנשים יש זמן עכשיו להרגע הכורסא אחרי הארוחה, אולי עם איזו כוסית ויסקי טובה, ולקרוא בכיף.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

תגובה אחת לפוסט ““שבוע הספר העברי” ותהיות קיומיות אחרות”

post_author." -->\n"; ?>
  1. דנה הגיב:

    אנחנו אכן עם הספר.
    לא צריך לחכות לשבוע הספר בשביל לקנות ספרים. אפשר לגשת לאתר סימניה ולעשות השוואת מחירים, ורק אז לקנות במקום שבחרת.
    http://simania.co.il (למי שלא מכיר עדיין)

    בדר"כ אני לא מאפשר פה פרסומות, אבל בכל מה שקשור לספרים – אין שום בעיה..