תוכנית "השלום" עפ"י נפתלי בנט (וגם: על "צוק איתן")

נפתלי בנטנפתלי בנט מכהן ביו"ר הבית היהודי בכנסת הנוכחית, כשר הכלכלה וכשר הדתות. לדעתי, האיש הזה מסוכן. מסוכן מאוד. לפני הבחירות הוא ניסה להציג את עצמו כאדם מפוכח, כ"אח" של כולנו. כאדם שרוצה שלום. כאדם שרוצה לאחד את השמאל והימין, החילונים והדתיים. כאדם פרגמטי, שרוצה לבצע מהפיכות ביחסי דת-מדינה, על אף היותו דתי "סרוג". הוא הבטיח לנו, יחד עם "אחיו" יאיר לפיד, פוליטיקה חדשה.

עד כה – כל הדברים הללו התבדו לחלוטין (עבור מי שהאמין בו ובדברים שלו, בכל מקרה. לשמחתי לא הייתי אחד מהם). בנט התגלה כמסית, מפלג, בולם מהפיכות דת שהתדפקו על דלתו. הוא לא תרם דבר לכלכלה הישראלית. הוא מחרחר מלחמה ומדון (הן פנימית והן חיצונית – כלפי מדינות ידידותיות, כמו ארה"ב). הכל בשם איזה "חוסן איזון" לא ברור, שהוא חוזר ומדבר עליו שוב ושוב (האיש מכהן בממשלת ימין. אני לא יודע על איזה חוסר איזון הוא מדבר..).

לפני מס' ימים, בעודינו נמצאים בעוד מאבק טילים/הפצצות מול החמאס בעזה, מבצע "צוק איתן" קוראים לזה הפעם – האיש נאם בוועידת השלום של עיתון "הארץ" – עיתון בעל אג'נדה שמאלנית ידועה.

ראשית הכל, אני לא מבין לגמרי מה היה לו לעשות שם. הגעתו לשם הייתה פרובוקציה (כמו חצי ממעשיו בעשור האחרון, מאז הקמת "ישראל שלי" עם איילת שקד), וזה היה ברור. גם דבריו היו פרובוקציה – וגם זה היה ברור (עצם העובדה שהוא הפיץ את זה בערוץ היו-טיוב שלו בתור "נאום הצעקות", אומרת הרבה על האיש). בסופו של דבר, בנט מיהר לעשות מטעמים ממה שהלך שם – כלומר לשקר על העובדה שהוא "הותקף" (ו'מקורביו' אף השוו זאת לרצח רבין, לא פחות).

כשכל זה נאמר, קרה שם משהו שהוא דוחה בעיני (ולא רק בעיני. רבים מאנשי השמאל המתונים, כולל המארגנים – גינו בתוקף את מה שקרה בוועידה). חלק מהקהל ניסה לסתום לו את הפה באמצעות צעקות של חוליגנים חסרי תרבות. מישהו שכח שם, בין באי הוועידה, שבדמוקרטיה מותר לכולם לדבר. לא להרביץ ולהשתיק – לדבר. דווקא מוועידה כל כך מכובדת, ציפיתי ליותר. אז אם יש ספק כלשהו, אני מתבייש בשמאלנים שצעקו עליו בזמן שהוא ניסה לדבר. זה ביזיון של השמאל הרדיקלי בישראל. וגם אם לא מדובר בקומץ מגעילים (הרוב דווקא מוחאים כפיים בהסכמה, בכל פעם שמנסים להשתיק את החוליגנים) – אישית, אני מתנער מהם ומההתנהגות שלהם. הלוואי שלהתנכרות ולגינוי שלי הייתה השפעה כלשהי. לצערי, אין לה.

==============================

אבל אני רוצה גם לנתח את הדברים שבנט אמר בנאום שלו (הנאום, במלואו, מופיע בסוף הפוסט הנוכחי). אמנם רם פרומן וכתבים אחרים כבר כתבו כמה דברים לגבי הנאום הזה באתר "הארץ", אבל יש לי גם כמה הרחבות ודעות משלי.

אז בואו נתחיל:
עד דקה 8:05 בערך (בערך מחצית נאומו), הסכמתי איתו עם רוב דבריו (למעט עם נושא ההתנתקות – ראו הסבר בהמשך). גם אני חושב שצריכים "לחשב מסלול מחדש", בכל מה שקשור לשלום בישראל. אני בהחלט חושב שאנחנו בדרכינו להתנגש בקיר, ואנחנו לא יכולים להמשיך בצורה הזו, כאילו כלום לא השתנה ב-40 השנים האחרונות. אם נמשיך באותה דרך, בטח שלא יהיה פה שלום. ואני לא הראשון, ובטח שלא האחרון שחושב כך. טור מעניין של ארי שביט, נותן כמה רעיונות לא רעים לאופן שבו שלום אמיתי, בר קיימא. צריך ויכול להיעשות.

==============================

הבעיה היא עם מה שמגיע בהמשך הנאום של בנט.
בנט רואה את תכנית ה"שלום" שלו, כשהיא עומדת למעשה על 4 רגליים (הוא מזכיר 3 בהתחלה, אך בסיום הנאום הוא מזכיר עוד נדבך שחשוב לעניות דעתו). ואני רחוק מלהסכים עם דבריו מכאן ואילך.

ב-8:06 ובמשך כדקה, הוא מדבר על כך ש"השטח כן קובע". זו למעשה הרגל הראשונה שעליה יעמוד ה"שלום" שלו (ואני בכוונה שם את זה במרכאות, כי ברור ששלום לא יתקיים עם התנחלויות. אלה חלומות באספמיה). בנט מלווה את דבריו באיומים סתמיים, כגון: אם נוותר על רמת הגולן או על יהודה ושומרון, יבואו דאע"ש, יאכלו את כולנו וישכשכו רגליים בכנרת! (עבור מי שחי על פלנטה אחרת, דאע"ש הוא ארגון סוני קיצוני, שבחודשים האחרונים כבש את צפון עירק וחלקים קטנים מסוריה. הוא עוד לא קרוב אלינו, ובניגוד לצבא עירק הבלתי מאומן ומיומן, צה"ל לא יברח מול כמה אלפי לוחמים בודדים, גם אם הם מאיימים בעריפת ראשים. למעשה בצה"ל כבר די רגילים לעריפת ראשים..).

אלא שהימין חוזר על האיומים האלה כבר שנים רבות, ואין להם שום תוחלת. האיומים הללו התחילו כשיצאנו מלבנון, ועובדה – הלבנונים לא יושבים היום בכנרת. אפילו לא קרוב. הימין גם איים שיקרה פה אסון אם נצא מעזה. למעשה, הימין עדיין חושב שההתנתקות הייתה טעות פטאלית, ושהעובדה שיורים עלינו טילים בשנים האחרונות, היא תוצאה ישירה של עזיבתינו את קן הצרעות הזה ב-2005. אבל אני חושש שכרגיל, לימין יש קצת – איך לומר בעדינות – זיכרון סלקטיבי..

הנה פוסט מעניין, שמסביר למה באמת יצאנו מעזה ומלבנון. בניגוד לטענות הימין, לא הייתה שום הפקרה של יהודים. ההיפך הוא הנכון. מה שהימין מכנה ה"גירוש" הציל הרבה יותר יהודים, ממה שבימין מוכנים להודות. ולגבי הטילים – אתם באמת חושבים, שאם לא הייתה התנתקות, לחמאס לא היו טילים היום? ברצינות?! ואנחנו אנשים הזויים?

תכל'ס, אין לישראל מה לחפש בעזה. אין לנו שום סיבה לכבוש מחדש את קן הצרעות הזה, שאפילו המצרים מסרבים להכניס אליו את האף. והאמת היא שגם אין לנו מה לחפש בחברון, באיזור "מטה בנימין" (שם יפה להתנחלויות מבודדות, לא חוקיות וקיצוניות), ברמאללה ובמזרח ירושלים (שבה רוב היהודים לא מבקרים כבר שנים רבות בכל מקרה, ושלעיריית ירושלים אין שם שליטה בפועל).

==============================

ועידת ישראל לשלוםהלאה.
החל מ-9:25 לערך, בנט מתחיל לדבר על הרגל השנייה של "השלום" שלו. לרגל הזו הוא קורא: "הרתעה". ה'הרתעה' עפ"י בנט אומרת למעשה: תראה לבריונים שאתה בריון יותר משוגע מהם. ש"בעל הבית השתגע". שאנחנו לא מפחדים מכלום. אז דבר ראשון, קשה לי לקבל את זה. לא כך "מחשבים מסלול מחדש". כך יוצרים מאזן אימים חדש, שאין בו שום דבר זולת איומים ועוד טילים. ניסינו את עניין ההרתעה גם בלבנון, גם ביו"ש וגם בעזה. זה לא עבד – גם כשהיינו בלבנון, גם כשהיינו בעזה.

לצערי, דווקא את הבריונים אני רואה יותר ויותר כאן, בינינו. אלה אותם אנשים שהיכו אתמול שמאלנים, רק בגלל שאלה הניפו שלטים שלא לרוחם. למי שתהה , המשטרה סייעה למטורפים מהימין. מפתיע אתכם? אותי לא.

רוצה ליצור "הרתעה", בנט? קודם צור אותה מול הבריונים הגזענים בתוך מדינת ישראל. בוא נראה אם זה יעבוד. אם אתה לא מצליח לשלוט על הבריונים אצלך בחצר האחורית – איך אתה מתכוון בדיוק לעצור את החמאס וארגוני טרור מתוחכמים וחמושים יותר? בינתיים קולו של בנט לא נשמע לגבי כל מעשי הפשיסטיות של השבועות האחרונים. שום מילה מכיוונו לא נאמרה נגד הגזענים המטורפים בפייסבוק. חצי התנצלות על רצח הנער אבו-חדיר (ילד בן 16, חף מכל פשע, שנשרף בהיותו בחיים ע"י 3 גזענים יהודים – על רקע לאומני, אם למישהו עוד יש ספק בשלב הזה) יצאה מפיו. יצאה בקושי. כי קהל המצביעים שלו מגיע בדיוק משם. האם בנט יתמוך בשריפת בתי המחבלים היהודים, כפי שהוא תומך בשריפת בתי המחבלים הערבים? אני חושב שהשאלה הזו יכולה להישאר רטורית, מכיוון שהתשובה מספיק ברורה לכולם.

לאחר סיום ההסבר על רגל זו, החל מ-10:37 ובמשך כחצי דקה, הוא מטיף לשמאלנים לגבי שלום, וטוען שאף אחד לא יכול להטיף לו, כי הוא היה חייל וקצין קרבי והשתתף במלחמות רבות (הוא מונה את דרום לבנון, מלחמת לבנון השנייה, האינתיפאדה השנייה , חומת מגן ועוד). הדברים האלה הזויים. האם בגלל שהייתי ג'ובניק אסור לי לדבר על שלום? ברצינות? האם זו הטענה הכי טובה שלך?!

בנט, נאה דורש – נאה מקיים. אתה דורש לא להשתיק אותך, אבל משתיק ביקורת בעצמך!

==============================

נמשיך.
אנחנו מגיעים לרגיל מס' שלוש של ה"שלום" של בנט, שמתחילה ב-11:22. רגל זו נקראת, כמה מבטיח – "חוסן לאומי פנימי". בשניות הראשונות הוא אמנם מזכיר סולידריות בין כל שכבות האוכלוסיה, סיוע למיעוטים וכו' (כולל המיעוט הערבי), אבל אלה סיסמאות ומס שפתיים. בפועל, הוא עושה בדיוק ההיפך בתור שר הכלכלה ושר הדתות. יתרה מכך – בן מפלגתו, שר השיכון הקיצוני אורי אריאל (הפירומן מס' 1 בממשלה הזו, שבנט ניסה להכניס אותו בדלת האחורית לישיבות הקבינט הבטחוני, בשם אותו "חוסר איזון"), לא בדיוק מסייע למגזר הערבי. תראה לי כפר או עיר ערבית אחת בישראל, שבה יש תוכנית מתאר, המאפשרת להם לבנות או לתכנן את היישוב שלהם. תראה לי תוכנית מתאר אחת שאושרה להם. וכמובן שאחרי זה בנט טוען (לא בנאום הנוכחי. יש לו מספיק נאומים אחרים, שבהם הוא מוכר דמגוגיה זולה והסתה להמונים), שהערבים-הישראלים בונים באופן לא חוקי. כאילו יש להם ברירה (והס מלהזכיר את העובדה, שאנחנו שולטים על אישורי הבנייה גם בעיר החדשה שהפלשתינאים רוצים להקים בגדה. אישורים שהופקעו מהם לפני חודשיים, לאחר כישלון המו"מ, כחלק מצעדי ענישה שביבי ובוגי הטילו).

בנט מספר לכולם על הצביעות של אבו מאזן. על כך שאבו מאזן מדבר בשתי שפות – אחת אלינו ולעולם המערבי, ואחת אל עמו. הוא טוען בלהט, שאבו מאזן מחרחר מלחמה. ספר לי, בנט – ומה אתה עושה? מדבר על שלום, ובפועל מסית את כל הפלשתינאים נגדינו. שלא תטעו – ההסתה שלו מפרידה ומפלגת, לא מאחדת (אלא אם הוא מתכוון לאיחוד סביב הגישה שלו ושל הימין הקיצוני בלבד).

בהמשך חלק זה של הנאום, הוא ממשיך לעשות הון פוליטי על הגב של משפחות הנערים שנרצחו (אותן משפחות שסירבו שהוא יספוד לבניהן בגלל קיצוניותו, ונתנו את הכבוד ליאיר לפיד..). הוא מדבר על איחוד סביב "מטרה משותפת", אבל הוא פשוט משקר במצח נחושה, בדיוק כפי שהוא עשה לפני הבחירות.

אתה טוען שאתה "מייצג 3.5 מיליון ישראלים"?! תראה לי אותם בבקשה. למיטב זכרוני, יש לך 12 מנדטים, שהם 10% מהאוכלוסייה לכל היותר (לא כולם הצביעו להזכירכם). 10% מ-7-8 מיליון איש ואישה, אינם 3.5 מיליון. אפילו לא קרוב. עכשיו מתחיל להבין איך ולמה סמנכ"ל הכספים של החברה שלו תפס את השערות, לאור הבזבוז העצום בחברה שהוא הקים. האיש פשוט לא יודע לחשב אחוזים (והוא מכהן כשר הכלכלה, כן?).

אבל אני סוטה מהנושא. לאחר החטיפה, וביתר שאת לאחר שנודע כי הנערים נרצחו, המטרה המשותפת היחידה הייתה אבל משותף (גם לי כאב לשמוע על כך. כמו לכולם. רצח הוא רצח הוא רצח. במיוחד כשמדובר הילדים חפים מפשע. אבל אני לפחות לא ניסיתי לטעון, שבניית התנחלות על שמם תתקן את המעוות גם כך). בטח שלא הסכמה על "שטח, הרתעה, וחוסן לאומי פנימי" עפ"י הגדרת בנט. לא שמעתי אף אחד בשמאל מדבר על הסכמה כזו. גם לא את יחימוביץ' המתונה (שהוא מזכיר ככסת"ח בנאומו).

בתכל'ס, אני הצלחתי להבין "חוסן לאומי פנימי", כפי שרם פרומן ב"הארץ" הבין אותו – עפ"י בנט, זה אומר: אסור לבקר את הממשלה והצבא בזמן מלחמה. או במילים אחרות: "שקט, יורים. אין לנו זמן לפטפוטי השלום שלכם עכשיו".

==============================

אבל אז מגיע הקטע, שמבחינתי גמר לבנט את כל הטיעונים, מופרכים ככל שהיו, והפך אותם לא רק למגוחכים – אלא עובדתית לא נכונים. החל מ-13:46 ועד סוף הנאום שלו, הוא פשוט איבד אותי. "צדקת קיומינו בארץ ישראל"? האם אתה באמת רוצה לשחק על צדק עכשיו? "אנחנו כאן 3,800 שנה"? "יעקב אבינו אבי האומה"? ברגע שהכנסת דת לעניין, הטיעון שלך עף מהחלון החוצה. להזכירך, אנחנו בשנת 2014, סיפורי אגדות התנ"ך שלך לא רלוונטיים. רוצה לספר אגדות? אני בטוח שמחפשים תסריטאים חדשים לסדרת המופת Superbook.

נתחיל בזה שאנחנו לא נמצאים פה 3,800 שנה ברציפות. אין לכך שום הוכחה. נכון, היינו כאן מזמן. אבל גם הערבים. למעשה, אם אתה ממש רוצה לדייק, אז גם העמים הכנענים היו פה לפנינו. על פי אותן אגדות שאתה מאמין בהן, אנחנו כבשנו ורצחנו 7 עמים, והפכנו את הגבעונים לעבדים (שואבי מים וחוטבי עצים – מזכיר לך משהו?). כלומר: הם היו פה לפנינו, או לפחות בזמן שאנחנו לא היינו פה.

==============================
==============================

לסיום, אם כבר מדברים על מה שקורה בימים האחרונים במבצע "צוק איתן", אני חייב לכתוב על כך כמה מילים.

אתחיל בזה שאומר, שהפעם התגובה של ביבי הייתה מאופקת וסבירה (ומי שמכיר אותי יודע שזה עולה לי בבריאות להודות בזה). אנחנו חיכינו כמה ימים טובים, בהם ארגוני החמאס והג'יהאד האיסלאמי ירו עלינו טילים ללא הפסקה, לפני שצה"ל החל לתקוף ברצועת עזה מהאוויר. מאחר שחמאס הוא לא בדיוק ארגון חביב, ובפועל ברור שהוא רוצה להשמידינו, פעולה צבאית אכן נדרשת בכדי להגן על אזרחי ישראל ועל האינטרסים שלנו כאן. עד כאן הקונצנזוס הלאומי (או כפי שבנט קורא לו: "חוסן לאומי פנימי").

אבל כשכל זה נאמר, יש כאן גם בעיה מוסרית, שנראה שלמעט "הארץ" ו"העין השביעית", אף כלי תקשורת אחר לא נוגע בה. במשך שלושת ימי המבצע הראשונים, נהרגו בעזה 86 אנשים. 49 מתוכם היו קשישים, נשים וילדים חפים מפשע. יותר מ-50%. מקרה אחד, שבו נהרגה משפחה שלמה (8 נפשות) – כולה חפה מפשע, הוגדרה ע"י צה"ל כ"תקלה". לא פחות ולא יותר. תקלה.

אז כן – חמאס משתמש בחפים מפשע בתור מגן אנושי. השאלה היא, למה אנחנו לא מדברים על כמות ההרג המיותר בעזה. אני יודע שגם בצד שלנו נפגעו אנשים – חלקם נפגעי חרדה, חלקם נפגעים פיסית, חלקם נפגעי רכוש. עד כה, לא היו כאן הרוגים, למיטב ידיעתי (ואני מקווה שגם לא יהיו). אבל על הצד שלנו אנחנו מדברים. כל הזמן. על האנשים ה"בלתי מעורבים", כלשונו של צה"ל, אנחנו לא מדברים כלל. כאילו הם לא קיימים עבורינו. כאילו הרג ילדים ונשים הוא משהו מקובל במצב של מלחמה. כי זו מלחמה, וכי זו עזה, וכי הם ערבים.

באופן אישי, לי זה מפריע. זה לא שיש ל חברים שם. זה לא שאני מתכוון לעבור לגור שם (לכל הטוקבקיסטים הימנים – תודה על ההצעה. אני מעדיף לחיות בראשל"צ). זה לא אומר שאסור לי להביע את דעתי. אני מרגיש זעזוע, שכולנו מפגינים אטימות לגבי מה שקורה בצד השני.

האם יש לי פתרון לסכסוך? לא. אני יכול להפנות שוב למאמר של ארי שביט. הוא באמת מצוין.

מה שאני כן חושב, זה שבזמן שאנחנו מפציצים בעזה, אנחנו צריכים לכל הפחות לדבר על המתונים שנמצאים בגדה. אם הממשלה החליטה לבצע הפרדה בפועל בין אבו מאזן לחמאס, הגיע הזמן שההפרדה תתבצע גם דה פקטו בכל מה שקשור לתהליך השלום. דרוש בשביל זה אומץ. אומץ שאני לא בטוח שיש לממשלה הזו. לבנט ברור שאין את האומץ הזה. הנאום שלו הסגיר את זה באופן חד משמעי.

==============================

הנה הנאום המלא של בנט:


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.