אז למה Waze טובה לגוגל?

Wazeהכותרות לא מפסיקות להגיע בחצי השנה האחרונה:
בתחילת ינואר השנה צצות ידיעות על כך שאפל מציעה 400 מיליון דולר למנהלי אפליקציית Waze – הצעה שנדחית על הסף (כי בינינו – מה זה 40 ממיליון? ועוד בדולרים? מי מוכר היום בדולרים בשער חליפין כזה?!). אפל כמובן הכחישה. אם היו מגעים כלשהם – הם לא הבשילו לכדי בדיקה רצינית.

ואז הגיעה פייסבוק.
פייסבוק, כבר הציעה מחיר כפול – 800 מיליון עד מיליארד דולר. החבר'ה של ווייז כבר התחילו לבדוק אפשרויות, פייסבוק התחילה בבדיקת נאותות, אבל אז התברר שפייס-שמוק רוצה להחריב את החברה בישראל ולבנות איזו מחלקונת קטנה בפאלו אלטו. הדבר הזה שבר את גב הגמל. או העיסקה.

אבל בווייז לא נשברו – כי אז צץ לו עוד שם גדול: גוגל.
הסיפור עם גוגל התקדם, בזמן שהסיפור עם פייסבוק התפוצץ, וראו זה פלא: גוגל מחליטה לרכוש את וייז תמורת 1.3 מיליארד דולר. או 1.1 מיליארד (ויש כאלה שבכלל טוענים שזה "רק" מיליארד). אבל עזבו את כל הבלבולים האלה – מה שחשוב זה שמדברים על מיליארד דולר!!! ועל זה נאמר: Show me the money!…

========================

אבל רגע, רגע… מה פתאום גוגל?
אחת התהיות שעלתה לאחרונה היא: למה לעזאזל לגוגל להוציא כל כך הרבה כסף על ווייז? הרי יש לה אפליקציית מפות יוצאת מן הכלל, לא? והיא אפילו הוסיפה לה כל מיני פיצ'רים של זמן אמת לאחרונה, כמו: פקקים בדרך, מפגעים, מציאת דרכים אלטרנטיביות – כל מה שווייז כבר נותנת כמה שנים! אז מה כבר ההבדל?!

ולא רק זה – גם ווייז בעצמם טענו בזמנו שהם לא רוצים להירכש ע"י אחת מהענקיות הסלולריות, בגלל החשש, שאם מייקרוסופט, אפל או גוגל ירכשו אותה – היא תוגבל למערכת הפעלה אחת, ותאבד משתמשים רבים. אז מה השתנה? למה פתאום עכשיו הכל בסדר? האם מיליארד דולר – הרבה כסף ככל ששיישמע – זה מש ששינה את דעתם של בעלי המניות?


השערה אחת, של בלומברג, טענה שזה רק לעשות "אצבע בעין" של פייסבוק. ברור היה שפייסבוק יכולה לעשות שימוש רב יותר בווייז מאשר גוגל, לא? ואם פייסבוק הציעה 800 מיליון עד מיליארד – גוגל תציע עוד קצת – רק כדי לשגע את פייסבוק.

תסלחו לי, אבל עם כל הכבוד לבלומברג – סוכנות ידיעות רצינית לכל הדיעות – זו שטות גמורה.
גוגל, עם כל הכבוד לפייסבוק – לא צריכה את ווייז כדי לשגע את פייסבוק. ממש לא. בטח שלא בתחום המפות. אין שום סיבה שרק בגלל "אצבע בעין" של מתחרה, גוגל תוציא 1.1 מיליארד דולר. טוב.. אולי קצת… אבל לדעתי זו בהחלט לא הסיבה העיקרית. הרי פייסבוק נכשלה בכמעט כל דבר שגוגל הצליחה בו – בפרסום, בשירותי מיקום ומפות, בשירותי דוא"ל…

אז מה בכל זאת כל כך מושך את גוגל לכיוון של ווייז? למה הם מוכנים להוציא כל כך הרבה כסף על אפליקציית ניווט?

האמת היא, שלווייז יש שני דברים שגוגל יכולה להשתמש בהם, ואפילו בתבונה רבה:

הראשון הוא הפלטפורמה החברתית. עם כל הכבוד לגוגל, יש משהו אחד שבו היא לא ממש מצליחה בשנים האחרונות: היא לא מצליחה להרים רשת חברתית ראויה. כן – כמו שפייסבוק נכשלה בכל מקום שבו גוגל הצליחה, גם גוגל נכשלה בכל מקום בו פייסבוק הצליחה. ואם להיות הוגנים, פייסבוק הצליחה במקום אחד בלבד: ברשת החברתית שלה. גוגל פלוס, על אף חיבתי הרבה אליה (היא עדיפה אלפי מונים על פייסבוק לדעתי. באמת), לא מתרוממת בקצב הרצוי. למעשה אף שירות של גוגל בשנים האחרונות, למעט אולי אנדרואיד (וג'ימייל הנצחי, שכבר מזמן לא מחדש – וגם כשהוא כן, זה לרוב דופק את חוויית המשתמש ולא מסייע לה), לא התרומם בקצב או באופן הראוי – ובסופו של דבר רובם נסגרו. אלא שגוגל עדיין רוצה מאוד פלטפורמה חברתית. זו משאת הלב שלה ממש – הפסגה שהיא עדיין לא כבשה.

בעבר, כבר היו עובדים בגוגל (אחד מהם עשה זאת באופן מעורר כבוד ממש, בגוגל+, באופן פומבי לגמרי), שטענו שגוגל לא מבינה פלטפורמות. היא יודעת לתת שירותים, אבל החברה פשוט לא טובה בלבנות פלטפורמות שיעבדו אחת על גבי השנייה.

ובעניין הזה – ווייז הקטנה הצליחה איפה שגוגל הענקית נכשלה. היא יצרה מערכת שנותנת כמה וכמה ערכים מוספים לשירות שהיא נותנת – הן ברמת הניווט, והן ברמה החברתית. היא יוצרת ערך בכמה רמות וכמה רבדים ללקוחות שלה. וגוגל רוצה את הערך הזה.

מנגד, לווייז יש היום כ-50 מיליון משתמשים בעולם – לא צמיחה יוצאת דופן במונחים בינלאומיים, בעיקר אם אנחנו לוקחים בחשבון שמדי רבעון נמכרים עשרות מיליוני סמארטפונים ברחבי העולם, וכך זה קורה כבר כמה שנים. אבל צריך גם להבין שיש נסיבות מקלות:

א. אפליקצית ניווט היא לא בדיוק משהו שנחשב ל"מרגש", כמו משחק עם נקודות, למשל (וכן – זה אני. ציני שכמוני). אבל מצד שני – זו אפליקציה שנבנתה לטווח הארוך. והיא ממשיכה לחדש.

ב. גם 50 מיליון זו צמיחה לא רעה, והיא רק התחילה לנצל את הפוטנציאל שלה. כבר היום יש לה נתח שוק של כ-10% מכלל תוכנות הניווט הרבות בארה"ב – וזה לא עניין של מה בכך. גוגל יכולה לעשות שימוש ביכולות הרבות שלווייז בתחום החברתי למטרות הרבות.

וכאן אני מגיע לסיבה השנייה, שבגללה גוגל תרצה לרכוש את ווייז – פרסומות.
גוגל היא חברת פרסום. אתם יכולים לקרוא לה איך שתרצו – היא נותנת שירותים מכאן ועד הודעה חדשה, מדוא"ל בחינם, דרך איחסון בענן ועד רשת חברתית, שירותי אופיס (מוגבלים) ועוד. אבל את עיקר הונה היא עושה מפרסום. ווייז רק התחילה את דרכה בעולם הפרסום. רק לאחרונה היא החלה לבסס מודל עיסקי בר-קיימא, בסיוען של כמה מחברות הקמעונאות הגדולות בעולם (Tesco, למשל). בסופו של דבר – גם ווייז הפכה לחברת פרסום, שרק משתמשת בשירות הניווט-החברתי שלה לצורך כך.

אבל צריך גם להודות: הנושא הזה נמצא עדיין בחיתוליו. ווייז עוד לא ממש שם. ומי שיכולה להביא אותה לשם, זו.. ניחשתם נכון – גוגל. ענקית הפרסום הגדולה בתבל. וכבר היום היא תודיע על הרכישה, וככל הנראה גם הטמעת התוכנה בגירסת אנדרואיד הקרובה.

========================

יצירת הסינרגיה בין שתי החברות כל כך פשוטה ובעיקר כל כך מתבקשת, שאני לא מבין איך לא עלו על זה קודם לכן. ואני לא מבין למה בכלל התחילו הקשקושים האלה של "אצבע בעין" של פייסבוק.

בשורה התחתונה – ווייז תקבל ככל הנראה את מה שהיא רצתה: הרבה כסף ומרכז פיתוח בישראל. לפחות לכמה השנים הראשונות. אבל אם לרגע אתם חושבים שגוגל עשתה טובה לווייז – ממש לא. גוגל עשתה את הדבר הכי הגיוני והכי משתלם עבורה. ואת זה צריך לזכור.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.