לפיד מציג: הגב' כהן מחדרה

יאיר לפיד לקח על עצמו את משרד האוצר. אולי המשרד הקשה ביותר לתפעול בזמן משבר.
מצד אחד, ייאמר לזכותו – לאיש יש "ביצי ברזל", אם הוא הסכים לקחת על עצמו את האתגר הזה.
מצד שני – הפופוליזם שלו עומד בעוכריו.

כי לפיד לא מסוגל להתנתק מהתקשורת. או ליתר דיוק מהפייסבוק.
זוכרים שהוא אמר שאנחנו צריכים לצפות לספינים מכיוון הליכוד בזמן המו"מ הקואליציוני? אז עכשיו זה תורו של לפיד. ולפיד מדבר דרך הפייסבוק. הוא מדבר אל ההמונים, והפעם הוא החליט להפוך את הגב' כהן מחדרה לקהל היעד שלו.

הנה התסריט של יאיר לפיד, שר האוצר החדש של ישראל, 2013:

"הגב' ריקי כהן מחדרה היא בת 37, מורה בבית ספר תיכון. הבעל שלה עובד בחברת היי-טק במשרה לא בכירה, והם מרוויחים ביחד קצת יותר מעשרים אלף שקל בחודש. יש להם דירה והם נוסעים פעם בשנתיים לחו"ל, אבל אין להם שום סיכוי לקנות בעתיד דירה לאחד משלושת הילדים שלה."

הכל היה יכול להיות יפה ונחמד, לולא בעיה קטנה אחת: לפיד חי בלה-לה-לנד.
20 אלף שקל לחודש??!!! ועוד קצת יותר מזה?!

צר לי לבשר לך מר לפיד, אבל הגב' כהן מחדרה ובעלה לא מרוויחים 20 אלף שקל לחודש. גם לא ברוטו. במקרה הטוב הם מרוויחים 14-15 אלף שקל לחודש. במקרה הטוב.

הנה תסריט קצת יותר מציאותי:
במקרה הפחות טוב, הגב' כהן נאלצת לעבוד במשרה חלקית, ולהסתפק – אולי – בשכר החציוני במשק (חמשת אלפים ומשהו שקל. ברוטו). במקרה הזה היא לא יכולה להרשות לעצמה יציאה לחו"ל גם פעם ב-3 שנים. דירה? לעצמה היא לא מסוגלת לקנות דירה – אז לילדים שלה?!

הגב' כהן מנסה לצמצם עד כמה שאפשר את הבילויים שלה ואת ההוצאות. היא משווה מחירים כל הזמן, מנסה לראות איפה נמצא הסופרמרקט הכי זול בסביבה שלה. היא חרדה מכל עלייה קטנה של מחירי הדלק. היא נוסעת ברכב בן 8 שנים, כי היא לא יכולה להרשות לעצמה רכב חדש, או אפילו רכב בן שנתיים. כן – גם עם ה"מבצעים" שיש היום על מכוניות חדשות.

הגב' כהן מחדרה מנסה להבין מאיפה היא תביא עוד כסף לחשמל, למים ולכל החשבונות המופקעים, שרק הולכים ותופחים. היא מנסה להבין למה הגן של שני הילדים שלה, עולה אלפי שקלים בחודש, ולמה "חוק חינוך חינם" הוא בכלל לא חינם. יש לה סיוטים בלילה על איך היא תשלם עוד אחוז מע"מ על כל קנייה שהיא עושה.

כי הגב' כהן, שגרה בחדרה, לא מצליחה לגמור את החודש, ומגייסת כסף מההורים שלה – שכבר יצאו לפנסיה מזמן. וכשגם להם אין – היא חיה באוברדראפט ומהלוואה להלוואה, שהבנק שמח לתת לה, בגלל הריבית הגבוהה והעמלות שהיא תשלם.

אם הגב' כהן היא מורה, כפי שטוען מר לפיד – הסיכוי שהיא מגיעה בכלל לשכר הממוצע במשק – השכר ש-75% מהאוכלוסייה בישראל לא מגיעה אליו – הוא נמוך מאוד. היא לא מגיעה לשכר הממוצע במשק, כי מורים לא מגיעים לשכר הזה. עובדי נמל מגיעים לשכר הזה והרבה יותר ממנו. עובדי חברת חשמל מגיעים לשכר הזה. וכמה עשרות אלפים שעובדים בהיי טק מגיעים לשכר הזה.

[ובמאמר מוסגר: פעם גם אני הגעתי לשכר הזה.
היום אני מרצה – רק מרצה – שרק מנסה להגיע לשכר מינימום וקורע את התחת בשביל זה, צובר עוד ועוד קורסים שאני יכול לתרגל ולהרצות בהם, רק כדי להגיע לשכר של -4,000 שקל בחודש. חצי מהשכר הממוצע במשק].

מר לפיד אולי חושב שהגב' כהן ובעלה מביאים ביחד 20 אלף שקל, אבל במקרה הטוב זה בזכות בעלה (על פי התסריט ששכתב לפיד לצרכיו, כן?), שמביא משכורת היי טק. תחליף את המקצוע של בעלה למורה, לאיש שירות לקוחות, או לעובד קבלן מכל סוג שהוא – והופ! הורדת 50% מהסכום שלפיד מדבר עליו. במקרה הטוב.

והנה – מבלי ששמנו לב – חוזרת בדיוק אותה הגדרה פופוליסטית של "תחולת העוני" שעליה כתבתי בבלוג G-Conomix.
במקום לעזור לאלו שבאמת זקוקים לעזרה, הוא רוצה לעזור לאלו שכבר יש להם דירה ויש להם את היכולת לנסוע פעם בשנתיים לחו"ל. כלומר לאלו שמכונים "עשירי העניים". אם זהו מעמד הביניים שעליו מדבר לפיד, כנראה שכל השאר הם סתם פרזיטים אוכלי חינם.

20 אלף שקל לחודש..? זה נשמע כמו חלום רחוק. בעיקר רחוק מהמציאות.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

3 תגובות לפוסט “לפיד מציג: הגב' כהן מחדרה”

post_author." -->\n"; ?>
  1. אלי הגיב:

    ונניח שנקבל את התסריט של לפיד, איך קנתה הגברת כהן דירה במשכורת הזו? ירושה מההורים? זכייה בפיס? כי רובנו בגיל 30 פלוס לא מסוגלים לקנות דירה, בוודאי לא אם ההורים לא נותנים את מרבית הסכום שניתן לקחת עמו משכנתא. וזו שמטרידה את רוב העם בגילאים הללו, שכשהילדים של הגברת יהיו בני 30, בעוד לפחות 20 שנה, אז לא יהיה לה כסף לתת להם? לרובנו אין כסף להתחיל עם משכנתא או עם ילדים.

  2. מודי תולשששש הגיב:

    מדויק.

    • גיא הגיב:

      תודה.
      הקטע ה"משעשע" הוא, שמי שיצא להגנתו חצי שעה אחרי הפרסום היו.. ובכן, עובדי חברת החשמל…
      ואם זה לא מוכיח את דבריי, אני לא יודע מה כן.