בעל הבית השתגע – על מהפיכת הסלולר

בעל הבית באמת השתגע. אבל אני אוהב את בעל הבית הזה.

מהפיכת הסלולר, שכולם לא הפסיקו לדבר עליה השבוע, זה הדבר הכי טוב שקרה לעמישראל בשנים האחרונות.
במדינה שעושקת את אזרחיה, אוכלת כל פינה טובה, ומנצלת אותנו עד תום – התגלתה פינה אחת מוארת. לפינה הזו קוראים משה כחלון. ועד כמה שאני לא סובל את הליכוד, ואין מצב שהמפלגה הזו תקבל את קולי אי פעם (וכן – גם לי יש כמה נקודות לגבי כחלון ודעותיו שאינני מסכים איתן, בלשון המעטה) – אני חייב להוריד את כובעי בפני האיש הזה, בכל מה שקשור לתקשורת בישראל.

המהפיכה שכחלון יצר במו ידיו בשנתיים וקצת האחרונות, התחילה השבוע לתת את אותותיה.

הנה קצת היסטוריה:
בהתחלה הוא הוריד את דמי הקישוריות. במקום לקבל כמעט 30 אג' על דקת שיחה בין טלפון קסלולרי לטלפון קווי, הן נאלצו להסתפק בפחות מ-6 אג'. הוא נלחם מול הכוחות החזקים הללו, שנקראות חברות הסלולר, וניצח. בתי המשפט החליטו שלא להתערב, והן נאלצו לחשוב על מודל חדש.

בינתיים, לכחלון אצה הדרך, והוא כבר חשב על החלק השני במהפיכה שלו: ביטול קנסות היציאה, שהיוו חסמים בפני אנשים שרצו לעבור בין החברות השונות. הקנסות המופרכים והלא הגיוניים בעליל, גרמו לכולנו לשקשק בכל פעם שרק עלה במוחינו הרעיון של לעזוב את החברה, איתה היינו קשורים בחוזים דרקוניים במשך למעלה מעשור. כחלון החליט לכופף את החברות עוד קצת: כל מי שחתם על חוזה החל מה-1 בנובמבר 2011, לא יחוייב בקנס יציאה. בכלל. כל השאר – יחוייבו בסכום שאינו עולה על 8% מהחשבונית הממוצעת כפול מס' החודשים שנותרו עד סיום ההתחייבות – וגם זה, לאחר שהוא הכריח את החברות להוריד את ההתחייבות מ-36 ל-18 חודשים.

נגמר? ממש לא.

כדי למנוע מהחברות להכריח את הלקוחות לרכוש טלפונים חכמים דרכן במחירים מופקעים, כחלון שלף מהשרוול עוד קלף מנצח: חוק ניתוק הזיקה (לשון החוק המלאה נמצאת כאן – זהירות, PDF). החוק מאפשר ללקוחות לרכוש טלפונים מכל סוג שהוא בחנויות פרטיות וביבוא מקביל (ואף בחו"ל), ולקבל את אותם התנאים בדיוק – כולל ההחזרים של חברות הסלולר על המכשירים! – כאילו הלקוח ביצע את העיסקה כולה עם חברת הסלולר ורכש את המכשיר אצלה.

אבל הכוח – מה לעשות – עדיין היה בידי 3 חברות עיקריות: פרטנר, פלאפון וסלקום (ואחת קטנה, מירס). אין אמנם הוכחה לכך שהן היוו קרטל, אבל בהחלט ניתן לומר שמדובר היה באוליגופול מסוכן מאוד. מסוכן לצרכן הישראלי, בכל אופן. על אף שהמחירים שהן דרשו היו (והם עדיין) דומים מאוד ולעיתים אף זולים מאלו שאזרחים במדינות מערביות אחרות נדרשים לשלם, הרגשנו כולנו ש"משהו לא בסדר". הרגשנו שאנחנו לא מקבלים את התמורה עבור המחיר היקר הזה, וזאת בלשון המעטה (חבילה גלישה של 2 ג'יגה ב-200 שקל?! WTF?!).

אז כחלון החליט לפתוח עוד קצת את השוק ב-2 אופנים: מפעילים וירטואליים (MVNO) ומפעילים סלולריים רגילים נוספים. את המכרז למפעילים הווירטואליים ערך כחלון לפני כשנתיים. למרות הקשיים הרבים, והעובדה שכמה וכמה חברות נכשלו בהפעלת השירות גם לאחר זכייתן במכרז, בסופו של דבר קמו כמה מפעילים וירטואליים, שחוכרים למעשה את תשתית האנטנות של החברות הקיימות, ומאפשרים לנו לקבל חבילות סלולריות פשוטות, שקופות, ובעיקר – זולות בהרבה.

רמי לוי פתח את המירוץ של ה"ווירטואליים", ואליו הצטרפו לאחרונה גם הום-סלולר ו-Youphone – שלושתן מציעות אופציה שפויה וזולה, כל אחת במודל עסקי משלה (והמשותף העיקרי שלהן הוא תשלום לפי שימוש). המעניין ביותר מבין שלושת המודלים הוא דווקא זה של Youphone שהחלה לפעול השבוע, שמאפשרת לקבל דקות חינם (עד 200 דקות בחודש) עבור תדלוק או רכישה בסניפי מגה ובתחנות דור-אלון (כל 100 ש"ח מקנים עוד 10 דקות שיחה במתנה). אני מניח שגם רמי לוי והום סלולר, שגם הם בעלי רשתות קמעונאיות (רמי לוי שיווק השקמה והום-סנטר, בהתאמה), יבצעו קישור ישיר בין הרשתות הללו לתחום הסלולר החדש כבר בקרוב. זה הרי כמעט מתבקש למנף את העסקים בצורה כזו.

אבל הסיפור של השבוע האחרון מגיע דווקא מכיוון אחר, זה של המפעילות הסלולריות הרגילות החדשות, שנכנסו השבוע לחיינו כרוח סערה. מפעילות אלו הן חברות שעליהן להקים תשתיות (אנטנות) עצמאיות, עד לפריסה של 90% ממדינת ישראל תוך 7 שנים. בינתיים, הן מצהירות שעד סוף השנה הנוכחית הן תהיינה פרוסות כבר בכ-50% מהמדינה, ועד אז – באיזורים שבהן אין פריסה כזו – המפעילות החדשות תשתמשנה בתשתית של החברות הוותיקות ע"י הכחרתן.

הראשונה היא גולן טלקום של מיכאל גולן. ביום שני בבוקר הם יצאו בהכרזה שטרפה את כל הקלפים: הם מציעים שתי חבילות פשוטות ושקופות – חבילה לילדים שתעלה 10 ש"ח לחודש, וחבילה ללא הגבלה, במחיר אחיד של 99 ש"ח לחודש (שתכלול גלישה, שיחות וסימוסים ללא הגבלה, וכן שיחות טלפון לטלפונים נייחים בחו"ל ללא הגבלה). החברה גם הבטיחה שבקרוב היא תציע את שירותיה בתחום השיחות לחו"ל במחירים חסרי תקדים, וכבר עתה ניתן לצפות במחירים שלה באתר החברה. למי שמתעצל הכנס לאתר שלהם, מדובר במחיר התחלתי שך 35 אג' לדקה/הודת סמס לרוב מדנות העולם. במדינה שבה נכון לרגע זה, החברות הסלולריות מציעות רק הודעת סמס במחיר משוגע של מעל ל-2 שקלים להודעה, הקונספט של גולן טלקום הוא הפתעה מרעננת. הם לא מוכרים מכשירים בעצמם, אין להם נק' מכירה, החברה שלהם הוקמה במודל "רזה" מאוד, ורוב הפעילות מתבצעת דרך אתר האינטרנט של החברה. על אף קשיים ראשוניים שחוותה החברה בתחילת השבוע – וברור היה שיהיו חבלי לידה מסויימים (בעיות אבטחת מידע, אתר שקרס בגלל העומס וכו'), במיוד לאור ההתנפלות רבתי על האתר של החברה – נראה שיש למה לצפות. בכל מקרה, קולגה שלי, כבר פגש בשבוע שעבר את מיכאל גולן בפגישה עסקית, וטען בפניי שכדאי מאוד לשים לב אליהם. ומאחר ואני סומך על המרצה הזה בעיניים עצומות, אני בהיחט אעקוב אחריהם בקפידה בזמן הקרוב.

באותו יום ממש, שבו עלתה גולן טלקום לאוויר, קמה גם המפעילה השנייה, הוט-מובייל, שהיא בעצם הגלגול החדש של מירס, לאחר רכישתה בידי תאגיד HOT. בידי התאגיד נמצאים טלוויזיה בכבלים, תשתית אינטרנטית, ולאחרונה גם התרחבה החברה לתחום ה-ISP. הוט מובייל הציעה חבילה דומה למדי לזו של גולן טלקום (אך ללא השיחות לחו"ל, לפחות לא בינתיים), בעלות נמוכה של 89 ש"ח.

בקיצור – טירוף. כבר אמרנו שבעל הבית השתגע?

===========

אריאנה מלמד כתבה בטמקא טור דעה בשם "היו שלום, חזירי הסלולר", בו היא אומר בצורה חד משמעית מה היא חושבת על חברות הסלולר הוותיקות. הטור הזה שווה קריאה. אני גם חותם על כל מילה שהיא כתבה.

אני אמנם אחכה קצת זמן כדי לראות איך הדברים מתייצבים אצל החברות החדשות, וברגע שרק ארגיש בטוח יותר ואוכל – אני אתחפף לחברה אחרת. הסיבה שזה לא קורה מיידית כמו אצל רוב עמישראל שקופץ לו בשמחה, היא שראיתי מה קרה לחברת Hallo.

למי שלא מעורה בעניינים, חברת Hallo היתה אמורה להיות המפעילה הווירטואלית השנייה, אחרי רמי לוי. החברה פעלה עד אז כחברה לשירותי שיחות בינלאומיות. החברה הצהירה כבר לפני 3 חודשים על חבילות גלישה בלתי מוגבלות בסכום של 99 ש"ח, ולמשך פחות מ-24 שעות, גרמה לסערה בשוק הסלולר. אך הסערה הזו חלפה מהר מהצפוי. התברר שלחברה אין ממש חוזי תשתית עם החברות שהיא טענה שיש לה (פלאפון ופרטנר), ובעקבות ההכרזה שלה – שתי הענקיות החליטו לעשות הכל כדי לסבך אותה ולעכב את הפעלתה. לשמחתם, הן לא נאלצו לעשות הרבה. מהר מאוד התבררה עוד בעיה: בחברת Hallo היה מעורב גורם עברייני מוכר למשטרה, שהשתלט להם קצת על העסק. אז כרגע היא מחוץ לעניינים, וכפי הנראה בקרוב גם תחזיר את נשמתה לבורא כחברה לשיחות בינ"ל. אחד הדברים שעלו מהחקירה עד כה, היו מחירי ההפסד שבה החברה מכרה דקות שיחה בינ"ל.

אז בדיוק בגלל החשש מקריסה אפשרית (בגלל מחירי הפסד או אחרת) של חברה חדשה, אני מעדיף לחכות כמה חודשים ולראות איך החברות החדשות מתייצבות, לפני שאני מעביר את כרטיס האשראי שלי לשירותיהן.

אבל זה בסדר. יש לי סבלנות.

===========

אבל אם נחזור לנקודה העיקרית, בתכל'ס – נמאס כבר מכל הניצול הזה.
אני לא נוהג לקרוא טוקבקים, בטח שלא באתרים כמו טמקא, אבל גם אני קצת גלשתי לתחתית הכתבה, וגיליתי שחלק מהסיפורים של האנשים שם, הם מוכרים מאוד. גם לי אישית.

למי שלא קרא אצלי את הפוסטים בעבר, הנה תזכורת קלה:
פלאפון גנבו ממני קרוב ל-500 שקל במשך שנתיים (20 ש"ח לחודש), מבלי שהייתי מנוי אצלם, והם – ללא בושה – עוד היו מתקשרים אליי פעם בחודש-חודשיים – ומציעים לי בתור "לקוח ותיק", הצעות נלוזות שמשמעותן הוצאת כסף נוסף אצלה. למעשה, הם עדיין מנסים להתקשר ולהציע לי הצעות כאלה.

ולמרות שאני מנוי אצלם כבר 15 שנים, אורנג' לא היו טובים בהרבה. הם היו האופציה הכי שפויה עבורי, אבל זה באמת היה הרע במיעוטו.

סמייל 012 (שהייתי מנוי נאמן שלהם קרוב ל-10 שנים) שינו את החוזה שהם היו חתומים מולי – מבלי להודיע לי (כמובן שלטובתם – אפשר אחרת?) וג(נ)בו ממני במשך חצי שנה (שבה לא שמתי לב) כ-25 ש"ח נוספים בחודש. ביום שהתנתקתי מהם, שום משמר לקוחות לא היה מזיז אותי מההחלטה. גם אם היו מציעים לי מעכשיו אינטרנט עם מהירות של 100 מגה ביט בחינם ל-5 שנים, לא הייתי מקבל את ההצעה שלהם.

כי אחרי שכבר מחללים את את חשבון הבנק שלך, וגונבים ממך כספים – אין שום כוח בעולם שיכול להחזיק אותך נאמן לחברה שעשתה זאת. יש משהו – מעין פגיעה עמוקה של בגידה, בגידה רגשית – בחילול חשבון הבנק שלך לטובתן של החברות המסחריות.

החזירות של חברות הסלולר הוותיקות בישראל עברה כל גבול. ועכשיו הן מנסות להשאיר את הראש מעל המים. אני לא חושב שיש מישהו היום (למעט אולי כמה טייקונים שמחזיקים בבעלות על החברות הללו), שבוכה על מר גורלן. מגיע להן. הדבר היחיד שאני אולי קצת מתאבל עליו, זה אלפי המובטלים שיתווספו בקרוב למעגל הזה של מחוסרי העבודה. ומצד שני – גם עליהם אני לא בוכה יותר מדי. כמי שהיה לו ה"עונג" לעבוד באחת החברות הללו, אני יכול לומר שאין בי רגע של צער על עזיבתם של "מתעללי לקוחות" את עולם שירות הלקוחות (אם בכלל אפשר לקרוא כך לאוקסימורון הזה, שמתבצע בחברות הסלולר. שהרי הם לא באמת משרתים את הלקוחות – אלא את הארנק של מנהליהם ואת עצמם). הם הביאו את זה על עצמם: הזלזול בלקוחות, הטרטור הבלתי פוסק, ההעברה מנציג לנציג, השמחה לאיד של אותם עובדים כשהלקוחות הביעו תסכול – הייתי עד לכל זה, ולעוד.

הפאניקה הזו שתוקפת את חברות הסלולר גורמת לי עונג. אבל מה שגורם לי אפילו עונג גדול יותר, היא העובדה שהן לא יודעות איך להגיב. זה קורה בעיקר כי הן עדיין לא מודעות לגודל המהפיכה שנחתה עליהן. בשנים האחרונות הן היו עסוקות בעיקר בקרב מאסף מול משרד התקשורת, והזניחו את הלקוחות שלהן. הן שכחו את האמת הבסיסית והפשוטה ביותר, שמלמדים בכל קורס שיווק למתחילים: לגייס לקוח חדש קשה יותר ועולה יותר, מאשר לשמר לקוח קיים. במקום להשקיע בלקוחות הקיימים בשנים האחרונות, כשחברות הסלולר הוותיקות כבר ידעו על השינויים הצפויים (כחלון לא בדיוק דאג להסתיר את האג'נדה שלו ב-3 השנים האחרונות), הן המשיכו לעשוק אותנו. הן המשיכו להציף את השוק בחבילות שאף אחד לא צריך, במחירי מכשירים מופקעים, ובחשבוניות מסובכות (שגם כשהן קוראות להן "Clear", אתה כבר יודע שבחודש הבא תהיה "הפתעה" קטנה בחשבונית שלך).

אז עכשיו הכל טופח להן על פרצופן.
את הדוגמא הכי טובה לחוסר האונים וחוסר ההבנה של החברות הוותיקות, ראיתי כבר ביום ההשקה של גולן טלקום והוט-מובייל: חברת פלאפון לא חיכתה אפילו שעה קלה, והודיעה על חבילה חדשה ומוזלת במיוחד(!): אם גולן טלקום או הוט מובייל הציעו חבילה של גלישה+שיחות+סימוסים+שיחות לחו"ל ללא הגבלה במחיר של 89-99 ש"ח, פלאפון בתמורה הציעה לך חבילה של 100 מגה+שיחות+סימוסים ללא הגבלה במחיר של 149 ש"ח – פי 1.5 מהחבילה הכי יקרה של גולן טלקום (ואפילו יותר אם לוקחים בחשבון את הדברים שפלאפון לא מציעה, כמו הגלישה והשיחות הבינלאומיות בגולן טלקום).

ואז זה היכה בי: הן לא מעכלות את מה שקורה כאן. אתה מבין שמישהו שם עוד לא בדיוק מבין מה גודל המהפיכה שהולכת להיות עכשיו בשוק הזה (100 מגה?? באמת?!)

למחרת פרטנר וסלקום הכריזו על חבילות דומות, עם 500 מגה בייט (וואו!) ומחירים דומים מאוד. וזה כשהמכשירים הסלולריים אצלם עדיין נמכרים במחירים מופקעים וחסרי פרופורציות. ההצעה הכי זולה של הוותיקות עמדה על 125-135 ש"ח, ועם מגבלות רבות ושונות. 10 ש"ח לחבילת ילדים? 99 ש"ח לחבילה ללא הגבלה? אין מצב. הוותיקות תקועות עדיין בעולם הישן.

===========

עכשיו יש כמה שאלות שאני אחכה לקבל עליהן מענה בעתיד הקרוב:

  1. המגמה כבר ברורה, אבל כמה כסף חברות הסלולר הוותיקות באמת תפסדנה עד שהן יבינו שהעולם הישן, שבו הן שלטו וגנבו בלי בושה, מת?
  2. האם המחירים של החברות החדשות הן מחירי הפסד, או שניתן באמת להרוויח? כי באופן אישי (ובניגוד למתלהמים וצרי עין למיניהם), אני דווקא בעד חברות שמרוויחות בישראל. אין לי שום בעיה עם רווח, כל עוד הוא לא חזירי, אלא סביר.
  3. האם המפעילות הווירטואליות תשלמנה את המחיר של כניסתן של המפעילות הרגילות החדשות? מי תנצח בקרב הענקיות הזה?
  4. האם יש סיכוי שכחלון יעבור למרצ, כדי שאוכל להצביע עבורו בראש שקט ובלב שלם?

נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.