יוקר המחיה בישראל – כמה רעיונות

את הדברים הבאים כתבתי – במילים אלו פחות או יותר – כתגובה בבלוג החדש של "צוות מנואל", שהוקם במהלך סוף השבוע האחרון, וחשבתי שיהיה נחמד לחלוק אותם גם כאן:

אני חייב לומר שכל מה שאכתוב כאן עדיין גורם לי להטיל ספיקות באשר ליכולתה של וועדת טרכטנברג לשנות משהו אמיתי בישראל. אני חושש שתפיסתן הכלכלית של ממשלות ישראל ב-15 השנים האחרונות (בעיקר), חייב להשתנות באופן כל כך מהותי, שמסופקני אם זה אפשרי לביצוע במתווה הנוכחי, בו מרבית אנשי הצוות הם אנשי אוצר שכל תפקידם הוא להגביל, להצר את צעדיהם של אנשים חברתיים כדוגמת טרכטנברג עצמו, וכן לנסות לבצע שינויים קוסמטיים בעלי עלות נמוכה יחסית – שישווקו כשינויים "מהפכניים".

אף אם אינני חותר להפלת הממשלה הזו, אני חושב שהחלפתה בלתי נמנעת מסיבות רבות, שכוללות גם נושאים כלכליים-חברתיים, אבל לא רק. אם היינו חיים בעולם אוטופי, הייתי שמח לנקות את אורוות הכנסת לחלוטין (או כמעט לחלוטין) ולהכניס מפלגות שתפעלנה במישורים הכלכליים-חברתיים בעיקר, ולא רק תחת מעטה של "ביטחון לפני הכל".

עם זאת – אני בהחלט מקווה ש"צוות מנואל" יצליח לשנות משהו, ואני מאחל להם הצלחה מכל ליבי.

אבל עכשיו לעיקר:
לאחרונה יצא לי לצפות במס' קטעי וידאו ואף לקרוא את המסמך המאלף של "נייר הלקמוס", שהוציאו תנועת דרור-ישראל. הסרטונים מופיעים כאן.

אני מסתכן בכך שאני נשמע כמו תקליט שבור לאחרונה, אך אני ממליץ לצפות בהם – הרעיונות שהם מציגים מאוד מנומקים ואף הגיוניים להפליא, אינם פופליסטיים, וכדאי לכם להתרשם מהעניין.

כמו כן, אני חייב לומר, שברור לי לגמרי שהסרת חסמי התחרות לבדה לא תביא לשינוי המיוחל, כפי שרבים חושבים, מאחר ואנו חיים במשק מאוד קטן, וכפי שפרופ' הא-ג'ון צ'אנג תאר זאת, הסיכוי לתחרות בגודל ובהיקף שמדברים עליה באוהלים – קלוש מאוד. הנה לינק מ"כלכליסט" לדבריו של צ'אנג, שכדאי לקרוא ולהפנים.

אז מה כן? הנה כמה רעיונות (מחולקים לפי נושאים):

[עדכון: לרשומה זו נוספו כמה רעיונות שהועלו בגוגל+ ע"י ik_5]

מיסים

 

חינוך

 

שכר

 

דיור

 

פנסיה

 

ביטוח לאומי


תחבורה ציבורית
  • רכבת ישראל חייבת לעבור רפורמה – על אפם ועל חמתם של ועדי העובדים. הגיע הזמן שהרכבת בישראל תתחיל להצדיק את קיומה. נכון להיום, זו רכבת מקרטעת, לא בטיחותית, מאחרת כרונית, בעלת תודעת שירות לקויה (וזאת בלשון המעטה), ומנהולת בצורה איומה.
  • תחבורה ציברית יעילה שתפעל 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה – ובמיוחד בשבתות, הזמן בו יש את הסיכון הגבוה ביותר לשתיית אלכוהול ולנהיגה, מתכון ידוע לאסונות רבים בישראל. התחבורה הציבורית חייבת להיות יעילה – זוהי הנחת היסוד הכי בסיסית בסעיף הזה – היה חייבת לגרום לאוטובוסים ולרכבות להגיע בזמן, ולאפשר הגעה מהירה לכל יעד בזמן הקצר והנוח ביותר עבור הלקוחות – נושא שקצת שכחו אותו עם כל ה"רפורמות" בגוש דן לאחרונה.
דת
  • אחר ה-נשואים הכי חשובים, שיחסכו למדינת ישראל כסף רב – הפרדת הדת מהמדינה. אני יודע שזה לא נושא פופולרי, ומנסים כעת להגיע לכמה שיותר מכנה משותף, אך הגיע הזמן לומר את האמת: רוב עם ישראל – החילוני – מסבסד ומממן את הדת ומוסדותיה, דבר שאין לו אח ורע בשום מקום בעולם המערבי. במקום לממן את נוסדות הדת, נשמח אם הכסף הרבה הזה ישמש לשיפור מערכת החינוך או הבריאות. קשה לי להאמין שאני צריך להסביר את זה, אבל לא ייתכן שמיעוט קטן של חרדים יסחוט וינהל את מדינת ישראל, שרובה המוחלט חילוני.

 

אלה הן רק הצעות ראשונות. חלקן כבר נכתבו בעבר, חלקן פחות.
אשמח לקבל מכם רעיונות נוספים, הערות והארות.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

10 תגובות לפוסט “יוקר המחיה בישראל – כמה רעיונות”

post_author." -->\n"; ?>
  1. חזוס הגיב:

    בגדול אני מסכים עם רוב הדברים פה, אבל שני דברים קטנים לא מסתדרים לי:

    1. דת ומדינה – חוששני שאתה מערבב פה כמה דברים. אין קשר בין היכולת של המפלגות הדתיות להיות כוח אלקטוראלי שמשיג הטבות לציבור בוחריו, ובין הפרדת דת ומדינה (תחבורה בשבת, נישואין אזרחיים, קבורה אזרחית ועוד). אמנם יש מוסדות ציבוריים שממומנים ישירות מכספי הציבור (הרבנות הראשית למשל) אבל זה ממש לא הכסף הגדול.

    2. חוק חינוך חינם מגיל 3 חודשים – המטרה כאן היא לא החינוך. בגיל 3 חודשים ילד מקבל חינוך? גם בגיל שנה הוא רק עוד לומד ללכת ולדבר, ולרוב בזמן הזה עדיף שיהיה במעגל המשפחתי. החוק הזה נועד לאפשר להורים העובדים של הילד לשלם הרבה פחות ("כמעט-חינם") על פעוטונים/צהרונים/משפחתונים/גנים ובכך להקל על הנטל הכלכלי של תשלומי ה"חינוך" לילדים.

    • גיא הגיב:

      @חזוס – אני אענה לך על שני הסעיפים:
      1. דת ומדינה – ברור לי לחלוטין שאין קשר בין הדברים. ה"כסף הגדול", מגיע מהעובדה שכל הליך בחיים האזרחיים שלנו נכבל בידי מיעוט חרדי. לא היתה לי בעיה שהם היו מקבלים זכויות שוות לחלוטין לכל חילוני – לולא הם היו משלמים מיסים או תורמים חצי ממה שהחילוני הממוצע תורם למדינה.
      נשמע לי הזוי לגמרי, שעצמאי שמשלם ביטוח לאומי לא מבוטח שם – ואילו חרדי שלא משלם ביטוח לאומי, מקבל קיצבאות שהולכות וגדלות במהלך חייו.
      נשמע לי הזוי עוד יותר, שבגלל כמה קברים פגאניים וקבוצת חרדים פורעי חוק, שאפילו לא מאמינים בקיומה של ישראל – עוצרים כבר למעלה משנה וחצי בנייה של חדר מיון על קו הגבול עם עזה, ובינתיים – בזמן שהאוצר בוכה שאין לו כסף – מעבירים סכום כפול ויותר לבניית בי"ח באשדוד, שינוהל ע"י קופת חולים פרטית (מכבי) – והכל בגלל מאכער שמקושר במקומות הנכונים.

      זו ההפרדה שאני רוצה בין דת למדינה. המדינה לא אמורה לממן את החרדים שלא מאמינים בקיומה של ישראל. שאכפת להם מהמתים יותר מאשר החיים. שמוכנים להרוג כל אדם שחושב אחרת מהם.

      זה לא רק חוסר צדק משווע, זה פשוט אבסורד.

      2. חוק חינוך חובה חינם מגיל 3 חודשים – ברורה לי גם הנקודה הזו. כרכתי אותה אמנם בעניין של החזרת מערכת החינוך לערכיה הבסיסיים, ואולי בגלל זה יש פה בלבול מה. אני אשנה את הניסוח ואפריד בין הסעיפים. תודה על ההערה!

      • Xslf הגיב:

        ה"חובה" הזה מגיל 3 חודשים צורם לי בעין. אני מניחה שהוא שם רק מהרגל?

        • גיא הגיב:

          למה צורם?
          אני בהחלט חושב שצריך להכיל חוק חינוך חינם החל מגיל של 3 חודשים.
          אולי "חובה" אינה המילה הנכונה כאן, אבל כן – חינוך צריך להינתן חינם, ולא ב"חינם" עם קריצה קטנה בצד לכל מיני מאכערים, שעושים הון על נגב של הילדים (וההורים, כמובן..)

  2. מודי תולשששש הגיב:

    מה שחזוס אמר, עם התוספת שצריך דווקא להאריך את החופש הגדול.

    • גיא הגיב:

      @מודי – אני מזמין אותך לבוא לישון אצלי כמה לילות בחופש הגדול. אחרי שתשמע מה עושים פה בני נוער בלילות – תוכל לתת לי רעיונות לגבי הארכה של החופש הגדול.
      בני נוער היו – משועממים ומחפשים כל הזמן ריגושים של 2 וחצי שניות – שותים פה וודקה מתחת לבית, שוברים בקבוקים, מפוצצים פצצות שנשמעות כמו פיגוע על המרפסת שלי (להזכיר לך שאני גר בקומה ה-14?), צורחים כל הלילה – וזו עוד נחשבת לשכונה טובה בראשל"צ.

      עם כל הכבוד – ישראל היא לא אוסטרליה. החופש הגדול הפך להיות אחד הניסויים הכי נוראיים בבני אדם שהכרתי מימיי. לצערי, הניסוי הזה נערך על חשבון האנשים שעדיין מחפשים קצת שקט.
      תודה לאל שהמשטרה התחילה להבין בזמן האחרון, שהדרך היחידה לשמור כאן על השקט, היא להביא שוטר/ת על קטנוע שיסייר בשכונה כל הלילה. זה מגוחך – אבל זה עובד. כן, כן – הרגע שיבחתי את משטרת ראשל"צ אצלי בבלוג. הגענו לימות המשיח – מה אתה יודע…

  3. עירא הגיב:

    גיא, עם כלל הכבוד, אתה לועס כאן מחזור של הרבה מקומות אחרים אבל בלי הבנה מספיקה בהם בעצמך. הדברים הבולטים שאני חייב להעיר עליהם:

    1. גן חובה הוא איפה שמתחילה חובת הגן וזה בסדר. אתה לא יכול להחיל את החובה מגיל שלושה חודשים, למרות שטוב יהיה אם זה יהיה חינם למי שבוחרים לחזור לעבודה. הייתי אומר פעוטון מסוף חופשת הלידה. על אורך חופשת הלידה אפשר גם כן להתווכח. אני חושב שאם היינו מעלים את תמלוגי הכריה, במיוחד הגז, ומקימים קרן לאומית כמו בנורווגיה, אפשר היה לממן שנה של חופשת לידה לכל משפחה כמו כלום (חודש לאב, חודש לאם ועוד 10 חודשים שיתחלקו בינהם איך שיחליטו, כך זה עובד שם ואני חושב שזה מצוין). להפריד ילד בן 3 חודשים מאמו כל יום זה לא דבר מובן מאליו או בהכרח חיובי, ולא הייתי מאחד את זה בחוק חובת החינוך.

    2. בניה לגובה זה בולשיט מיושן. קרא בבקשה על עירוניות מתחדשת ותראה שיש פתרונות הרבה יותר נכונים עם ראיה יותר רחבה. אנשים לא צריכים לגור בג'ונגל מפלדה עם מעט שמיים, וממילא לתל אביב אין את הגאולוגיה של מנהטן כדי לתמוך בזה. בניה לגובה מעמיסה מאוד על מערכות תומכות של מים וביוב, מצריכה המון אנרגיה של שאיבה למעלה והורדת לחץ בכיוון למטה, מעמיסות על כבישים ועוד דוגמאות לחלוקות לא טובות של אנרגיה ושטח, שלא לדבר על התלות באנרגיה ותחזוקה.

    3. רכבים פרטיים – נחמד לדבר על פטור לפרייבט כזה ומיסוי על אחר, אני בעד שלא יורידו לאף אחד מיסוי מלבד תחבורה ציבורית, ושישפרו אותה מאוד, ואפילו יהפכו אותה לחינם אם אפשר (ובנראה שאפשר וזה משתלם לפי עבודות מחקר מסוימות)
    היום הרכבים הכי מזהמים על הכביש הן משאיות ובמיוחד הישנות שבהן, ודווקא להן יש פטור מלא, שזה אבסורד. ברוב אירופה רכב כבד מורד מהכביש אחרי 5 שנים לכל היותר.

    4. בניה להשכרה: זה בסדר שלא כל אחד יקנה דירה. אין לי שום בעיה עם אנשים שחיים בשכירות ארוכת טווח בקומפלקסים מנוהלים. זה עובד יופי בארה"ב במקומות שראיתי, ואין סיבה מיוחדת שזה לא יפעל כאן. כן, יהיו עשירים שיבנו וישכירו את המקומות האלו, הייתי שמח את אלו היו קואופים בצורה כשו או אחרת ולא כרישי נדל"ן, אפשר להסתכל על זה יום אחד לעומק איך לסדר את זה נכון.

    5. הפרטת שירותי הדת והרבנות: בשמחה, פעמיים. נתניהו הפריט את הטיפול בניצולי שואה ואחיות בתי הספר והמערכות האלו קרסו כל אחת תוך פחות משנה, למעשה לא כל כך קמו, אבל שירותי הדת עדיין על גבינו, וזה כולל מועצות דתיות מקומיות, מונופול חתונה וגיור, שני רבנים ראשיים (שחלקם כבר נחשפו כמושחתים) ועוד הרבה מחלות.

    • חזוס הגיב:

      1. ואללה. הבוקר לא היתה שם המילה "חובה". גם אני לא מסכים להחיל את הגן משלושה חודשים כחובה… כנראה השתרבב כאן בטעות.

  4. עירא הגיב:

    אה, ופתח רשת ב', קרן נויבך מבררת היום מה בעצם המנדט של ועדת טרכטנברג.

  5. גיא הגיב:

    @עירא –
    מיסוי רכבים – בעניין המשאיות אני מסכים איתך. בעניין הרכבים – קצת פחות. במצב הנוכחי, ועד שיפתחו פה תשתיות לתחבורה ציבורית נורמלית (וסהדי במרומים יודע שאולי – רק אולי – בעוד 20 שנה זה יקרה), משפחה עם ילדים – או בעצם כל אדם שפוי – לא יוכל להרשות לעצמו לסמוך על התחבורה הציבורית, ואין מה לעשות – אנחנו זקוקים לרכבים הפרטיים.
    המדינות ה"ירוקות" שאתה משבח, מאפשרות רכישת רכב פרטי בשליש עד חצי מהמחיר שלהן בישראל, וזאת במקביל לתחבורה ציבורית מצוינת. לנו אין אף אחד מהם.

    הפרטת שירותי הרבנות – זוהי ההפרטה היחידה שאני מוכן לעמוד מאחוריה בשמחה גדולה (למרות שכבר ראיתי הפרטות ממשלתיות אחרות שכן הצליחו, או לפחות שיפרו את השירות לאזרח – ע"ע בזק).

    כפי שציינתי, הרעיונות שהעליתי הם דברים שחשבתי עליהם לא מעט לאחרונה. אני לא חושב ש"מיחזרתי" רעיונות, כי מה לעשות עירא – אנשים רבים (כל העם בערעך, בזמן האחרון) כותבים לא אחת על אותם נושאים. ברור שרעיונות מסוימים יחזרו על עצמם.
    אני שמח שחלקת איתי את הלינקים והתובנות שלך.

    בכל מקרה – חלק מהדברים שכן נכתבו כאן, לא בדיוק "נלעסו" ע"י אחרים. לא קראתי אותם בשום מקום שבו אני "מסתובב" לפחות. אלה תחושות שלי, שמתבססות על מה שאני קורא וחווה בישראל.

    ולגבי קרן נויבך – זה שיחזרו שוב ושוב על העניין הזה שביבי כתב במינוי "אני משוכנע" או "אני אקבל בחדווה" את ההמלצות – זה לא יעזור בשיט. צריך לתת לוועדה הזו לעשות את שלה (למרות שכאמור – אין לי אמון מלא בה – 22 איש זה חתיכת פאקינג ועדה!), להעביר לה המלצות וחומרים למחשבה, ולמומחים בצוות "ספיבק" לעשות את שלהם – ונראה איך הדברים ייראו בימים הקרובים.

    על דבר אחד של טרכטנברג אני מוכן להצביע ב-2 הידיים: "לאף אחד אין מונופול על החוכמה".