על עימות בחירות 2015

בחירות 2015

לפני פחות משבועיים, ישבתי וצפיתי בעימות הפוליטי שנערך בערוץ 2 (אני מצר על כך שפוסט זה נכתב באיחור מה..).

ראשית, אני חייב לציין, שבניגוד לכל הסקירות העיתונאיות, היה דווקא די מעניין, וזאת למרות הקקופוניה, דף המסרים שחזר על עצמו שוב ושוב וכו'. היו כמה רגעים ממש טובים שם, ממש קלאסיים (בעיקר בהתחשב בעובדה שקשה מאוד, עד בלתי אפשרי, לערות עימות בין כל כך הרבה מועמדים בו זמנית). ויכוח ה"שקרן" של לפיד-בנט לקראת הסוף (ובכלל ההתקפה בסוף על בנט מכל הכיוונים), למשל, היה פוליטיקה במיטבה (הניסיון לראות מי ימצמץ ראשון..).

ועם זאת, אני חושב שאין ספק באשר למפסיד הכי גדול בעימות: אביגדור ליברמן. האיש הגיע עם מסר אחד ויחיד – מוות/טרנספר לערבים. זהו (רק היום פורסמה רשימת הדרישות שלו לכניסה לממשלה). השיח החברתי-כלכלי החשוב פשוט דילג מעליו. אבל אפילו הטיעונים שהוא הציג נראו ממש מגוחכים.

האיש הטיפש שאילץ את כל המפלגות הערביות להתאחד, טוען שעכשיו – כשהן התאחדו – רואים שכולם שם טרוריסטים, גיס חמישי. שלא תבינו לא נכון, את החבר'ה של התנועה האיסלאמית (מיוצגת ע"י בל"ד) בהחלט ניתן לכנות כך. העניין הוא, שהוא אילץ אותם ללכת ביחד עם חד"ש המתונה, כדי ששתיהן לא תימחקנה, ועכשיו – כשכל הסקרים מראים שהמפלגה שלו לא תקבל אפילו חצי מהמנדטים של הרשימה המשותפת – הוא נראה כמי שבלע רעל, והוא רק מנסה לירוק אותו החוצה ללא הצלחה. המבט בעיניו של ליברמן לאורך כל העימות, היה של אדם מפוחד, נרדף. לכן, לא פלא שאף אחד לא הפנה אליו שאלות בחלק הלפני-אחרון. הוא פשוט לא נספר בשולחן הזה כמישהו רלוונטי.

גם אלי ישי ומשה כחלון לא היו במיטבם, בלשון המעטה, אבל הם היו טובים בהרבה מליברמן.

========================

אז מי היה המנצח? זו שאלה לא פשוטה.

אריה דרעי היה בסדר, אבל כמה פעמים פשוט איבד את עשתונותיו. זו היתה הצגה טובה, במובן הזה – ואם זה היה מה שרציתם לקבל בעימות, אז קיבלתם "הצגה" כזו במלוא מובן המילה.
איימן עודה גם היה לא רע, אבל הוא התפתל לא אחת, כשנשאל שאלות קשות ע"י יונית לוי (ייאמר לזכות לוי, שלמרות הקשיים המובנים בסוג כזה של עימות, היא לא עשתה הנחות לאף אחד. חבל שזה לא היה כך, כשהיא ואודי סגל ראיינו את נתניהו לפני חודשיים).

אז מי כן?
בעיקרון, שלושה אנשים הצליחו להעביר את המסרים שלהם באופן הטוב והחד ביותר לדעתי: לפיד, גלאון ובנט.

טוב וחד? אולי. אבל החיוך המעושה של נפתלי בנט וה"אחי" שלו עיצבנו אותי, באופן לא ממש מפתיע. הוא רק הוכיח לי שהחיקוי שלו (וגם של חבריו לתנועה, כמו אורית סטרוק) ב"ארץ נהדרת" פשוט גאוני. גם השקרים שלו לא עבדו עליי. הוא פשוט משקר רע, בדיוק כמו אדונו לשעבר, נתניהו.

זהבה גלאון עשתה עבודה טובה למדי, והראתה גמישות ראויה לציון בקשר לכחלון (שהראה גם הוא גמישות מצידו כלפיה). מבין כל המועמדים בעימות, היא עדיין הבחירה המועדפת עליי, הן מבחינה חברתית-כלכלית והן מבחינה מוסרית (בעיקר בזכות אילן גילאון..). מדינית, אני לא רואה איתה עין בעין לחלוטין.

ומה לגבי יאיר לפיד? לפיד הוא מר תקשורת. מבחינה תקשורתית נטו, הוא עשה בית ספר לשאר המתמודדים. עבור מי שמאמין למספרים שלו, הוא נראה מאוד משכנע, ולכן לא פלא שבשבועות האחרונים הוא מטפס בסקרים. רק מי שינבור ממש לעומק, ימצא סתירה בין הנתונים שהוא מציג לבין המציאות. ומכיוון שהעימות הזה הוא לפני הכל עבודה תקשורתית (שבה לא שולחים את הציבור לנבור לעומק בנתונים) – ולמרות שאני אישית לא אצביע עבורו – לדעתי הוא יצא המנצח הגדול של הערב הזה, ואם תשאלו אותי, הוא עוד יפתיע ב-17 במרץ.

========================

[ובמאמר מוסגר, הערה קטנה לסיום: לפיד דיבר על מעל 100 אלף התחלות בנייה, כשכחלון דיבר על 7,300 דירות שנמסרו. המספר של כחלון היה מגוחך, כי גם הוא יודע – בתוך 20 חודשים אף משפחה לא מקבלת מפתחות לבית. שיווק הקרקע, אישורי בנייה, בנייה וכל שאר התהליך – לוקחים כמה שנים טובות. כך שגם אם לפיד היה מתחיל לבנות בשנייה שהוא נכנס למשרד האוצר, ומן הסתם זה היה בלתי אפשרי, הדירות הללו עדיין לא היו נמסרות לרוכשים.. הנתון הזה לא מנקה את לפיד מאחריות לכשלונותיו, אבל האמת צריכה להיאמר]

והנה העימות המלא, למי שעוד רוצה לצפות בו לפני הבחירות:

========================

בינתיים – כתמיד – הצעתי לכם היא זו: הקשיבו לדברי המועמדים ושיפטו בעצמיכם. היו מעורבים. הפעילו את הראש, העיניים והאוזניים. כי ההחלטה שלכם היא זו שתקבע כיצד תיראה המדינה הזו בשנים הקרובות. וללא מעורבות פעילה של האזרח – כל הדרישה הזו לשקיפות היא חסרת טעם. הדרך הטובה ביותר, מלבד קריאת חדשות והבנת רשת האינטרסים (סקרנות בריאה וספקנות חשובות גם הן), היא כניסה לאתר "כנסת פתוחה", ובחינת המועמדים שלכם לכנסת.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.