על קופיקס ומיזם הסופרמרקט

Cofixהבוקר פרסם אבי כץ, יו"ר חברת קופיקס, כי החברה מתכוונת באפריל הקרוב לפתוח במיזם חדש: סופרמרקט ובו כל המוצרים יימכרו ב-5 שקלים בלבד.

בטמקא, אחת השאלות שהועלתה ע"י הכתבת, נגעה להשוואה בין הנפילה של רמי שביט, יו"ר המשביר עם יוזמת Cost365, שעליה כתבתי לפני כשנתיים (ושאת כשלונו הקולוסאלי חזיתי כבר אז), ובין המיזם החדש והמרענן של כץ. העניין הוא, שאני לא מבין איך אפשר בכלל להשוות בין קופיקס לבין Cost365.

מדובר בשני מודלים עסקיים שונים לחלוטין – וזה של אבי כץ טוב בהרבה – וגם פשוט בהרבה. כץ לא דורש מהצרכן להתחייב לתשלום מנוי שנתי יקר של מאות שקלים (שביט דרש מהצרכן לשלם מראש 365 ש"ח לשנה), עבור הזכות לרכוש מוצרים בהנחה קטנה יחסית – אלא מראש מחליט על מחיר קשיח, ומאלץ את היצרן (והצרכן) להתכופף למחיר שלו.

בדומה לסופרמרקטים בברלין ובערים אחרות בעולם – הוא מוותר מראש על עשרות אלפי מוצרים ממותגים, שרובינו ממילא לא צורכים, ומתמקד במאות מוצרים בלבד, לא ממותגים – אבל מוכר בזול. זו שיטה שכבר עובדת בכל העולם, כאמור.

קטונתי מלדעת אם זה יעבוד, כי יש לו כמה וכמה משוכות לא פשוטות לעבור, כגון: ניהול מלאי יעיל, משכורות לכ"א רב יותר – כדי להתמודד עם תורים (ויהיו כאלה למן הרגע הראשון להערכתי), ועוד. דווקא נושא השיווק כנראה לא יהווה בעיה, כך שהוא יוכל לשמור על מטה רזה באופן יחסי – וכשכל זה נאמר, אני חושב שהסיכוי שלו טוב בהרבה מזה של רמי שביט, שלא קרא נכון את המפה הצרכנית, במיוחד לאחר המחאה של קיץ 2011.

צריך לזכור, ששביט דרש מהלקוחות שלו להתחייב, כשהקהל באותה תקופה (וגם היום, למעשה) כבר שבע הבטחות חסרות שחר. ובדיעבד, כרגיל, התברר שהוא לא שונה בהרבה מכל שאר קבוצות הכוח במדינת ישראל. הוא לא הצליח לכופף עת היצרנים הגדולים ולא הצליח לשנות על כללי השוק. מי שבכל זאת החליט להתחייב, מצא את עצמו עם חתול בשק. ההנחות היו פשוט מגוחכות יחסית לכל ההבטחות שניתנו, והמתחרים ידעו לנצח אותו באותם כללי משחק מיושנים, עם מוצרי Loss Leader ועוד. הבשורה שכולנו מחפשים לא הגיעה משביט (והוא ידע שהיא גם לא תגיע. לא היה לו את האומץ ואורך הרוח לשם כך), ולכן הוא נאלץ לקפל את הזנב ולברוח כל עוד נפשו בו.

אבל הנה השורה התחתונה:
אבי כץ וקופיקס עומדים להציע משהו שלא נראה בישראל עד כה. משהו שכבר עכשיו ניתן לקרוא לו Game Changer. זה בהחלט משנה את חוקי המשחק, והולך לפגוע בקבוצת כוח מאוד משמעותית. וזה הרי משהו שאנחנו מייחלים לו כבר שנים ארוכות. מרגע שהוא יפתח את המיזם הזה באופן רשמי, ובהנחה שאכן סניפי הסופרמרקטים לא יהיו רק במרכז תל אביב, אלא נגישים לרוב האוכלוסייה (ואני חושב שדווקא בפריפריה זה יעבוד הרבה יותר טוב, כי הדרישה לדבר כזה באיזורים אלו היא משמעותית בהרבה מאשר בעיר שכולה ממותגת מן המסד ועד הטפחות) – חובת ההוכחה לא תהיה עליו – אלא עלינו, האזרחים שמתלוננים על יוקר המחיה.

והנה עוד נקודה למחשבה: קופיקס אינה נסחרת בבורסה, והכסף שכץ משקיע אינו כסף ציבורי – אלא פרטי. הוא כבר הודיע שהוא מקצה לצורך פתיחת המיזם 20 מיליון שקלים מכספו הפרטי.

אין לי אלא להסיר את הכובע בפני אבי כץ.
אם הוא יצליח – כולנו נרוויח.
ולכן אני חושב שאנחנו חייבים לעזור לו להצליח במיזם הזה.

========================

גילוי נאות: לכותב אין שום קשר לאבי כץ ו/או לקופיקס. אני פשוט נהנה לפרגן למי שמגיע לו.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

4 תגובות לפוסט “על קופיקס ומיזם הסופרמרקט”

post_author." -->\n"; ?>
  1. אורן הגיב:

    כתוב לעילא למעט מושג אחד, שמו loss leader ולא lost

  2. לני הגיב:

    מה ההתלהבות? קפה בחמישה שקלים זה דבר מוגדר ובאמת יש פה הוזלה משמעותית, סופרמרקט זה דבר שונה לחלוטין, והשאלה היא אם סל קנייה אכן יהיה זול יותר. זה בעיקר גימיק.

    • גיא הגיב:

      @לני – אנחנו עוד נראה אם מדובר בגימיק או במשהו רציני. בינתיים, הוא הוכיח את רצינותו מספר פעמים, ונראה שהאיש עשה שיעורי בית רציניים. הוא משתמש במודלים כלכליים מעניינים, במיקומים מעניינים ובשיטות מוכרות – אבל שעדיין לא הצליחו לחדור לארץ, כי הדואופולים חסמו את התחרות הזו עד כה.
      כפי שכתבתי – מה שכץ מציע הוא משהו שכבר עובד בהרבה ערים בעולם. אולי לא במחיר קשיח ואחיד, אבל במחיר זול משמעותית. תסתובב בערים הגדולות באירופה, ותמצא שהסופרמרקטים הזולים ביותר עובדים בדיוק בשיטה הזו – מעט מוצרים, בחירה מועטה יותר, בלי מותגים – אבל מחירים שפויים. ולרוב – האיכות היא בדיוק אותה איכות.

      ההתלהבות שלי נובעת רק מדבר אחד: הוא הולך לנסות לשנות את חוקי המשחק. זה משהו שלא נעשה פה ב-30 השנים האחרונות. כל מה שנעשה פה זה שינוי של שמות הרשת מ"שופרסל דיל" ל"שופרסל שלי", מ"מגה בול" ל-"You" – אבל הכל נשאר בדיוק אותו הדבר. אותם מחירים יקרים, עשרות אלפי מוצרים בכל סניף, ועלויות מטורפות. אין לזה שום הצדקה.

      וד"א – עוד הערה קטנה: כץ בעצמו אומר שזה משהו שאולי לא מתאים ל-95% מהאוכלוסיה, אז יכול שאתה שייך לחלק הזה של האוכלוסייה. לדעתי, הוא מצטנע. מה שהוא מציע כאן יכול להתאים ללפחות 20-30 אחוז מהאוכלוסייה בישראל. ואני מדבר פה בלשון המעטה.

      אני מפרגן למי שמוכן לקחת את הסיכון, על חשבונו הפרטי (במקום על חשבון הפנסיות שלנו, כפי שעושות כל שאר קבוצות הכוח במדינת ישראל), ולשנות את החוקים. אני רוצה שהוא יצליח, כי כולנו נהנה מזה אם זה יקרה.