לכו להצביע!

כולם מצביעים!הנושא הזה של הבחירות לרשויות המקומיות הוא נושא חשוב, שלדעתי לא מספיק אנשים נותנים עליו את הדעת. הכוח שיש לעירייה – הן למי שעומד בראשה והן למועצה שתומכת ומבצעת – הוא כוח עצום, שיש לו השפעה דרמטית על חיינו. השפעה גדולה בהרבה מכל החלטה של ח"כ או שר זה או אחר.

ראשי הערים – הן אלו המושחתים והן אלו שלא – הם בעלי כוח כמעט בלתי מוגבל. הם נבחרים ל-5 שנים, ואין כמעט שום כוח שידיח אותם במהלך הקדנציה (אפילו החוק תומך בהם בצורה מוגזמת למדי, וניתן להדיח ראש עיר מכהן רק ע"י הרשעה בבית משפט בעבירה שיש עימה קלון, ו/או כשהמועצה מדיחה אותך – 2 מקרים נדירים וקיצוניים).

לרוב – מניסיון העבר – ראשי עיר טובים וביצועיסטים גם ימשיכו לכהן בתפקידם כמה וכמה קדנציות, לפני שיעבירו את השרביט הלאה או ייאלצו להעבירו. ממש "תפקיד לחיים". יש להם תקציבי עתק שזורמים תחת ידיהם (ואנו מקווים שלא לכיסם או לכיסי מקורביהם). הם אחראים יותר מכל אחד אחר על ההשקעה בחינוך, על הסביבה שבה אנו חיים. ולא – אני לא מתכוון רק לפינוי הזבל, אלא גם לתשתיות, ריאות ירוקות, תקשורת, דיור, תרבות ותעשייה.

אנו משלמים להם ארנונה, ואנו מקווים שהם יעשו עם הכסף את "הדבר הנכון". ולא פחות חשוב מזה – שהם יהיו הגונים, אמינים, שיעמדו בהבטחות (כן – אני עוד מאחרוני המאמינים, שלפעמים יש הבטחות שהפוליטיקאים מקיימים), וישקיעו את מירב מרצם וכספינו ביישוב שבאמת נרצה לחיות בו, ולא רק שישרת קבוצות סקטוריאליות אילו או אחרות באוכלוסיה, רק בגלל איזה לובי חזק, או קשרי הון-שלטון.

ולכן העובדה שאני קורא שרק כ-50% מאזרחי המדינה הולכים להצביע מחר – היא עובדה הרבה יותר מ"מצערת". 50% מאזרחי המדינה הולכים לוותר על עתידם בגלל עצלנות. וסליחה אם אני לא משתמש פה בביטוי פחות מכובס – כי זו באמת עצלנות לשמה ותו לא. אם יש לנו זמן ללכת למסעדה / פאב / סרט / סופרמרקט או כל סידור אחר – אנחנו יכולים להתפנות לחצי שעה וללכת להצביע.

לא רוצים לוותר על שעת איכות עם הילדים? הנה לכם הזדמנות פז להוות דוגמא אישית וחינוכית: לכו עם הילדים לקלפי והראו להם את החשיבות שבעמידה בחובות האזרחיות שלכם. הסבירו להם מה זו דמוקרטיה, ולמה חשוב לשמר אותה. הסבירו להם למה הפתק הקטן שאתם משלשלים לתיבה הכחולה יכול להיות הדבר הכי חשוב לעתידם. הסבירו להם למה החלטתם להצביע למועמד זה ולא לאחר, ולמה החלטתם להצביע לרשימה זו ולא אחרת. גם אתם וגם הם ירוויחו מזה יותר מכל "שעת איכות" מול הטלוויזיה או מול האייפד.

=====================

עד לפני חודש, גם לאישתי ולי לא היה מושג מי מתמודד בבחירות לעיריית ראשל"צ. אישתי בכלל לא חשבה להצביע בבחירות האלה. אני ידעתי מי ראש העירייה המכהן, כלומר את שמו, וזהו בערך. ראיתי כמה דברים שהוא עשה בעיר בשנים האחרונות, חלקם מצויינים וחלקם דורשים שיפור – אבל האמת היא שלא התעמקתי (ובינינו – את המקומונים אני לא קורא (מי כן?). הדבר היחיד שטוב בהם זה עמוד אחד – התשבצים…).

אז מה אני כן יודע שהיה לנו בשנים האחרונות?
מצד אחד, ראיתי איך ראש העיר החמישית בגודלה בישראל, מנהל את ראשל"צ כאחת הערים הכי יציבות כלכלית בישראל, והיחידה (!) שמורידה כל שנה 2% בארנונה לתושבים – כשכל שאר העיריות בישראל מעלות אותה בלי חשבון. ראיתי איך כמות הריאות הירוקות רק הולכת וגדלה, ואיך הן מטופחות בצורה יוצאת מן הכלל על בסיס שבועי – ולא רק לפני הבחירות. ראיתי עיר שמתנהלת בצורה יחסית מסודרת, ולא פחות חשוב מזה – ללא שחיתות וכתבי אישום (דבר שהוא נדיר כשלעצמו בשנים האחרונות).

ומצד שני, ראיתי איך הפיקוח העירוני פועל בצורה לא יעילה (אם בכלל), וגם קראתי לא אחת על נתוני ההשקעה הבהחלט-לא-מספקת בחינוך פר תלמיד (רק אתמול התפרסמה ב"כלכליסט" הרשימה המלאה, ששמה את ראשל"צ במקום ה-109 מתוך 248 רשויות מקומיות, בהשקעה בחינוך פר תלמיד, ופחות מהממוצע הארצי. בהחלט לא נתון להתגאות בו). במבצע "עמוד ענן" ראיתי איך העיר אינה מוכנה מבחינת המקלטים שבה, ואינה ערוכה לקלוט מספיק בני אדם בשעת חירום.
(ובקיצור – היו דברים טובים יותר וטובים פחות).

=====================

Go Vote!!אלה הבחירות הראשונות שלי בעיר הזו, לאחר שכבר מימשתי בעבר את זכות הבחירה שלי בעיקר ברעננה (אך גם בתל אביב). אבל לפני כ-4 שנים וחצי עברתי לראשל"צ, שיניתי את הכתובת שלי בתעודת הזהות, ועכשיו אני אמור להצביע כאן – ממש מתחת לבית, בבית הספר היסודי "אביבים".

ובכדי שלא אתפס לא מוכן בבחירות – גמרה בליבי החלטה, שאפשר להקדיש שעה אחת של חיפושים פשוטים על המועמדים לראשות העירייה ולמועצה. זו שעה אחת בלבד (!), שעשויה להשפיע על החיים שלי ב-5 השנים הקרובות. והרי כמה קשה למצוא מידע עליהם בגוגל? האינטרנט מוצף במידע, האינטרנט תמיד זוכר – והרי זה כל כך נגיש, ואפילו אין צורך לצאת מהבית לאסיפות פוליטיות מלאות בסיסמאות!

אז עשיתי בדיוק את זה, ובשבועות האחרונים לא רק ששכנעתי את זוגתי להצביע – אלא גם עקבתי מעט אחר הדברים שאומרים המועמדים השונים, וגם הגעתי למסקנה למי אצביע מחר (את המידע הזה אשמור לעצמי, ברשותכם. אני לא רוצה להפוך את הפוסט הזה לדיון פוליטי).

אני יודע – אין יום שבתון מחר, בניגוד לבחירות הארציות. זה מעצבן. גם כל הבלבול הזה עם "יש לימודים" / "אין לימודים" הוא פארסה (בדיוק כמו ה"הדחות" של ראשי ערים המואשמים בפלילים – ע"י ביהמ"ש העליון, יום/שבוע לפני הבחירות, שבהן הם יכולים להתמודד מחדש). זה מראה כמה חשיבות נותנים גם ברשות המחוקקת הארצית לבחירות הללו. ובמילה אחת: ביזיון.

וכמו לרוב עמישראל, גם לי צפוי יום עמוס ומשוגע מחר, שאמור להתחיל לפני הצהריים ולהסתיים מאוחר בלילה – אבל להצביע אני אלך. זו הדרך היחידה שבה אני יכול להרגיש מוסרי מספיק בשביל לקטר אחר כך. זו הדרך היחידה שבה אני אהיה שלם עם עצמי – שעשיתי את המעט המוטל עליי, בתור אזרח במדינה שהיא (עדיין) דמוקרטית. כי להצביע מבחינתי זו לא רק זכות – אלא חובה אזרחית מהמעלה הראשונה.

=====================

שורה תחתונה:
לכו להצביע מחר! אין הזדמנות שנייה!
אל תשאירו את הבמה לאחרים. אל תתנו לאחרים לעשות את העבודה בשבילכם.
כי בתכל'ס – אלה החיים שלכם והעתיד שלכם. ואתם אחראים להם לא פחות מכל אחד אחר.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

2 תגובות לפוסט “לכו להצביע!”

post_author." -->\n"; ?>
  1. עופר הגיב:

    אחד הדברים המעצבנים הוא ששקשה למצוא מידע על מועמדים ורשימות בבחירות לא "סקסיות"(ת"א וירושלים, בעיקר) בחיפוש באינטרנט. אני הקדשתי בערך 4 שעות בחיפושים שונים ומעבר למידע בסיסי יחסית על המועמדים בגבעתיים לא מצאתי כמעט כלום חוץ מהעובדה שכנראה טמקא מחבב את ראש העיר המכהן כי היה לו ראיון שנראה כמעט כמו פרסומת מוזמנת.

    • גיא הגיב:

      @עופר – בעיקרון אתה צודק – קשה לומר שזו המשימה הכי פשוטה שיש, אבל הנה עוד נק' למחשבה: אם אין למועמד שלך פרסונה ברשת, יכול להיות שאתה לא רוצה להצביע עבורו, בגלל שהוא לא מבין איך הדברים מתנהלים היום.

      בדיוק כפי שלא לוקחים לעבודה היום אף אחד לפני סריקה מעמיקה בחשבון הפייסבוק/גוגל פלוס/בלוגים וכו' – כך לא הייתי מצביע עבור מועמד שאין עליו שום מידע ברשת.