גפני – דעות ושקרים – חלק ג'

תקציר:
ישבה בראשי בימים האחרונים מחשבה לשבת ולנתח את הראיון שהעניק הח"כ משה גפני (יהדות התורה ויו"ר ועדת הכספים) למוסף של השבת של "ידיעות אחרונות".
לצערי, לא הצלחתי למצוא מהדורה מקוונת של הראיון הזה ברשת, ולכן החלטתי לשכתב את כל הראיון באופן הבא:
1. כל שאלה של המראיינות תוצג במלואה.
2. כל תשובה של גפני תצוטט באופן מדויק – מילה למילה – ובמלואה, למרות אורכה. תיאלצו להאמין לי, כשאני אומר שאינני מנסה להוציא את דבריו מהקשרם בצורה מגמתית, למרות שידעותיי בנושא הדת בישראל ידועות לכל קוראיי.
3. לאחר כל ציטוט, אני אכתוב את האמת או את דעתי האישית בעניין.

זהו החלק השלישי והאחרון של הראיון.
למי שלא קרא – הנה החלק הראשון והחלק השני.


מראיינות: לטענת גפני, בדיקות שערך העלו שסטודנטים מקבלים הטבות מהמדינה בשיעורים גבוהים הרבה יותר מהחרדים.
גפני: "המדינה מממנת להם מלגות. לנו אין דבר כזה".
האמת: מה אתה אומר?! אין דבר כזה?? 950 מיליון שקל בשנה שהולכים לישיבות זה לא כסף? הבטחת הכנסה על חשבון משלמי המיסים זה לא כסף?

מראיינות: באוניברסיטאות יש מערכת שלמה שדואגת להשיג תרומות מעשירים בארץ ובעולם. את הכסף מחלקים לסטודנטים נזקקים ומצטיינים. זה לא על גב המדינה. למה אתם לא פונים לחרדים עשירים, שיקימו קרן מלגות וייתמכו ב-11 אלף האברכים?
גפני: "יש גם קרנות, אבל אנחנו רוצים גם שכמו שהמדינה מעניקה מלגות לסטודנטים מכספי המדינה, ואני יכול להראות לך את זה בתקציב, שייתנו גם להם. תראו, לא מזמן אישרנו, בוועדת הכספים, כמה מיליוני שקלים למוזיאון לחרקים בתל אביב. מוזיאון לג'וקים כן ולנו לא?"
האמת: אמנם אהבתי את ההשוואה – אבל כן, מר גפני – מוזיאון של ג'וקים כן ואתם לא. המוזיאון משלם ארנונה, מעסיק אנשים שמשלמים מיסים למדינה. תזכיר לי בבקשה: איזו הכנסה אתם מייצרים למדינת ישראל? מעבר לכך, את כל חישובי המלגות וכמה סטודנטים באמת מקבלים בארץ, כבר הראיתי בפוסט קודם. ידוע שכסף רב מגיע מעשירים חרדים ומגמ"חים שאף אחד לא מצהיר עליהם או משלם עליהם מיסים.

הנושא הבא – אהבת הארץ ואיכות הסביבה.
מראיינות: גפני הוא לא ח"כ טיפוסי בכל מה שקשור בנסיעות לחו"ל. מלבד פעם אחת לבלגיה, לא יצא את גבולות המדינה.
גפני: "אני אוהב לטייל בארץ, אוהב את הנופים…"
מראיינות: זה מתחבר גם לעמדותיו בכל הקשור לנושא איכות הסביבה.
גפני: "פעם היו שואלים אותי, חרדי? ירוק? מה לך ולזה? … על פי התורה אנחנו מחוייבים לשמור על איכות הסביבה".
האמת: אני מניח שבגלל זה "ממחזרים" כל שבוע בשבת זבל וחיתולים מלאי צואה באמצעות הבערה שלהם ברחובות ירושלים. אם רק הייתי יודע שזה בכדי לשמור על הסביבה, הייתי ממש מחבק אותם עכשיו…

מראיינות: בשכונות החרדיות לא ממש שומרים על איכות הסביבה.
גפני: "בנות ישראל נאות הן, אלא שהעניות מנוולתן. החרדים מקפידים על איכות הסביבה, אבל הצפיפות והעוני לא מאפשרים לראות זאת".
האמת: כבר אמרתי שלגפני יש תירוץ לכל דבר? "העוני" לא מאפשר לראות זאת. לא העובדה שמנקי הזבל העירוניים, או בעצם כל מי שאינו חרדי, מפחדים להכנס לשכונת מאה שערים מחשש שייפגעו. מה פתאום! ה"עוני" אשם! ומי הביא, מביא ויביא את ה"עוני" על החרדים..? ראו תשובות בחלקים עליונים יותר של הפוסטים הנ"ל.

ולבסוף שתי שאלות מסכמות:
מראיינות: היית רוצה להיות ראש ממשלה?
גפני: "התשובה היא לא. זה לא טבעי. אני חרדי, והרוב במדינה לא חרדים. אני נגד לעשות דברים מלאכותיים. לדבר עליי ועל ראשות ממשלה זה לעשות צחוק".
האמת: מצמררת אותי רק המחשבה הזו של גפני או מי מחבריו כראש ממשלה. וזה לא מצחיק בכלל. זה אולי לא טבעי, אבל גפני בהחלט מקדם המון דברים מלאכותיים. על חלקם הגדול הוא העיד בראיון זה ממש. אני מניח שעל חלקם אפילו הוא לא מעיז להצהיר בראש חוצות, מפחד שיקומו עליו ויתלו אותו בכיכר העיר.

מראיינות: היית רוצה שתהיה כאן מדינת הלכה?
גפני: "אין מה לדאוג. לא תהיה. אני יכול לומר שלו היתה, הייתן רואות כמה זה טוב".
האמת: אני מאוד מודאג. מאוד. תשפטו בעצמיכם אם אני צריך להיות או לא.


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.