בריחת מוחות

אחד הדברים שמעסיקים את ממשלת ישראל כבר תקופה ארוכה, היא "בריחת המוחות" לחו"ל. הכוונה היא לאקדמאים שעזבו את מדינת ישראל, לטובת לימודים ואף השתקעות במדינות שונות – שאינן ישראל. כל המירוץ הזה אחרי מוחות שנשפכו החוצה מגבולות המדינה, מרתק אותי מאוד.

דובי קננגיסר כתב על זה שני פוסטים מאוד מעניינים, שמצד אחד מצליחים לתמצת אחר החאפריות הישראלית במיטבה, אבל כמי שחי בחו"ל, הוא לא מציין דבר חשוב נוסף, בעייתי לא פחות.

נתחיל בכמה עובדות, לגבי מי שמתעצל לקרוא את הפוסטים הנ"ל:
מדינת ישראל החלה בחודש שעבר את תכניתה ה'לאומית' להשבת אקדמאים מחו"ל, וזאת על מנת "לחזק" את האקדמיה בארץ. משרדי האוצר והחינוך מבטיחים לא מעט תנאים, הרשו לי לצטט כמה משפטים מטמק"א בנושא:

במסגרת התוכנית תשונה גם שיטת הלמידה, כך שתתאם את זו המקובלת בארצות הברית. היעדר השיטה הזו היא אחד הגורמים העיקריים לבריחת מדענים מוכשרים מישראל. במסגרת התוכנית יוקמו בתי ספר בינלאומיים לתארים מתקדמים, ותבוצע מהפכה של ממש בלימודי התואר: לא יהיה עוד תואר שני מחקרי ותואר שני לא-מחקרי (בלי תזה) כנהוג היום, אלא לימודים לתואר שני לא-מחקרי, ולימודים נפרדים מובנים לתואר דוקטור. בלימודים הנפרדים לדוקטורט ייכלל התואר השני עם התזה. המסלול לדוקטורט יהיה חלק מתוכנית הוראה בינלאומית למתקדמים… על פי התוכנית, בתוך חמש שנים יוקמו בישראל 30 "מרכזי מצוינות" – מרכזים מחקריים במסגרת האוניברסיטה שנועדו לקדם מחקר מעמיק ופורץ דרך. בשנה הבאה (תשע"א),

במסגרת התוכנית, פנתה מדינת ישראל בדוא"ל אישי לכל האקדמאים בחו"ל במילים אלו:
הכותרת – "הצטרפותך למאגר אקדמאים ישראלים החיים בחו"ל"
וזוהי לשון גוף ההודעה:

ממשלת ישראל החליטה לאחרונה להשקיע משאבים ומאמצים להשבת אקדמאים השוהים בחו"ל חזרה ארצה.
כחלק ממאמץ זה יזמה המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח , באמצעות משרד המדע והטכנולוגיה,הקמת מאגר נתונים של אקדמאים ישראלים החיים מחוץ לישראל.
אנו פונים אליך, האקדמאי, לקחת חלק בפרויקט רב חשיבות זה, אשר הוקם על מנת להעשיר את החברה הישראלית בידע ובניסיון שצברת במהלך תקופת שהותך בחו"ל , ולסייע לך להצטרף למעגל העבוד


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

התגובות סגורות.